Brussels Airlines Business Class Bryssel-Toulouse

Brussels Airlines Business Class (Bizz&Class) Bryssel-Toulouse

Bakgrund

Den 1 september 2014 introducerade Brussels Airlines sina nya kabinkoncept på sina flygningar inom Europa med hela fyra olika koncept. Check&Go och Light&Relax, som är ekonomiklass, Flex&Fast, som är en form av premium economy och en uppgradering av tidigare b.flex economy+, samt Bizz&Class, det nya konceptet i business class.

Vi fick möjlighet att testa nya Bizz&Class på en flygning mellan Bryssel och Toulouse.

På flygplatsen

Jag var endast i transit i Bryssel och hade 90 minuter mellan flygen. Då resan gick mellan två Schengendestinationer behövde jag inte passera säkerhetskontroll eller andra formaliteter, däremot kunde de av någon anledning inte checka in mig hela vägen på avreseflygplatsen, vilket innebar ett obligatoriskt besök hos Brussels Airlines transferdisk.

Ingen som helst väntan vid den dedikerade businessdisken där en vänlig och mycket artig man snabbt kunde checka in mig. Flyget till Toulouse var tydligen helt fullbokat i samtliga klasser så 80 minuter före avgång fanns det inget val kvar att sittplats annat än 01D.

Brussels Airlines håller just nu på att renovera sin ordinarie Schengenlounge vilket innebär att man under tiden använder en temporär lounge belägen i källaren vid bussgaterna, nära gate A39. Loungen var packad till bristningsgränsen och det var ren tur att två personer reste sig precis när jag kom.

Brussels Airlines Lounge Bryssel

Brussels Airlines temporära Schengenlounge i Bryssel

Foto: Jacob Molin

Inredningen hade annars en ganska kul fotovägg med foton från några av de destinationer som Brussels Airlines trafikerar. Utbudet av mat bestod främst av färdiga smörgåsar med tre olika pålägg i ett kylskåp. Dryckesutbudet bestod av fyra olika ölsorter på kran, rött och vitt vin samt ett standardutbud av spritsorter, läsk och juicer. Inget loungebesök som kommer gå till historien, jag hoppas det blir bättre när den ordinarie Schengenloungen återöppnar.

Lounge: Brussels Airlines Business Lounge, Bryssel National/Zaventem (BRU), A-piren (Schengen)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Skärmarna visade att avgången till Toulouse skulle bli 15 minuter försenad med ny beräknad avgångstid kl 21.15. Dessvärre visade även skärmarna att det blivit en gateändring, från gate A37, precis utanför loungen, till gate A70 i den exakt andra änden av terminalen. Skärmarna rekommenderade att man skulle avsätta 13 minuter för att ta sig dit, riktigt så långt tid tog det kanske inte med friska ben och hanterbart handbagage, men helt klart en avsevärd promenad.

Brussels Airlines Business Class Bryssel-Toulouse

Gate A70 på Bryssel flygplats

Foto: Jacob Molin

Klockan 21 påbörjades ombordstigningen med ordentlig priority boarding för business class och guldkortsresenärer, vilket efterföljdes tydligt. Jag blev först att gå ombord.

Business class bestod endast av en rad och jag hade plats 01D vid mittgången. Efter de flesta övriga passagerare kommit ombord erbjöds tidningar i business class på engelska, franska och flamländska följt av en välkomstdryck. Kvinnan på andra sidan mittgången vid fönstret frågade vad det fanns att välja mellan att dricka innan avgång och fick svaret ”vad du vill”. Hon beställde lite vitt vin och det slutade med att alla vi fyra i business class beställde varsitt glas vitt vin att dricka, som förstås serverades i riktiga glas. Det var nog första gången jag druckit vin som välkomstdryck ombord på ett flygplan, men varför inte.

Brussels Airlines Business Class Bryssel-Toulouse

Kabinen på Brussels Airlines Avro RJ-100

Foto: Jacob Molin

Planet blev ytterligare något försenat då de valde att invänta några passagerare som kom med ett sent anslutande flyg från Hamburg. Efter dörrarna stängts gick pursern ut i mittgången och välkomnade alla i kabinen på engelska, franska och flamländska. Ett mycket elegant sätt att inleda en flygning.

Klockan 21.30 lyfte vi från Bryssel med en beräknad flygtid på en timme och 25 minuter till Toulouse.

Brussels Airlines Business Class Bryssel-Toulouse

Vitt vin före avgång

Foto: Jacob Molin

Stolen

En Avro ARJ-100 användes för flygningen till Toulouse. Jag har tidigare anmärkt på detta flygplan som ganska trött och slitet, exempelvis på några av flygningarna jag gjort mellan Skandinavien och Bryssel, men detta flygplan kändes faktiskt mycket fräscht med en ganska modern inredning och vad som såg ut att vara hyfsat nya stolar.

Kabinen hade en 2-3 konfiguration med undantag för business class där mittsätena förblir tomma, vilket innebär en 2-2 konfiguration. Business Class bestod av endast en rad med fyra stolar, samtliga upptagna. Stolen var ett ganska behagligt lädersäte.

Brussels Airlines Business Class Bryssel-Toulouse

Stolen i Brussels Airlines business class

Foto: Jacob Molin

Det enda mindre trevliga var toaletten som var gammal och sliten med en toalettstol som man lika gärna hade kunnat finna på ett lokaltåg på 80-talet. Inte alls så trevligt.

Det som också saknas på Avro-flygplanen är gardiner i kabinen, den enda uppdelningen är små skyltar som fästs med kardborreband ovanpå stolen, vilket som resenär i business class skapar mindre avskildhet än om ordentliga gardiner hade använts.

Måltider

Uppe i luften inleddes serveringen med en varm handduk följt av måltidsbrickan. En kall kvällsmåltid serverades till Toulouse bestående av lax med sallad och en ganska kryddstark potatis. Denna föll mig väl i smaken. Varmt bröd erbjöds från en korg och på brickan fanns även en tallrik med två olika ostar, vindruvor samt ett fikon. Ostbitarna var dekorerade med en belgisk flagga. Slutligen fanns en chokladask med två chokladpraliner till efterrätt.

Jag beställde ett glas vitt vin att dricka och senare under flygningen erbjöds kaffe och te samt ytterligare drycker. Måltiden var enkel och som sagt kall men smakade i övrigt mycket bra.

Brussels Airlines Business Class Bryssel-Toulouse

Kall måltid i Brussels Airlines business class Bizz&Class

Foto: Jacob Molin

Service

Två kvinnliga flygvärdinnor serverade ombord, det var pursern som huvudsakligen tog hand om serveringen i business class för att sedan hjälpa till med servering och försäljning i övriga kabiner. Personalen var vänlig och artig och bjöd på en ganska uppmärksam service trots en helt fullbokad flygning. Inget att klaga på.

Ankomst

Den sena avgången från Bryssel innebar även 15 minuter sen landning i Toulouse. Blagnac är i övrigt en mycket smidig och okomplicerad flygplats och med enbart handbagage satt jag i taxin på väg från flygplatsen tio minuter efter landning.

Slutsats

Snabb flygning med artig service och en helt okej kall måltid. Fräschare kabin än väntat med sköna lädersäten, men någon glömde tydligen ta en titt i toaletten innan avgång.

BusinessClass.se rekommenderar

För mer utrymme för personliga tillhörigheter väljer man med fördel en plats på höger sida i kabinen, antingen en D-plats (gång) eller F-plats (fönster). Då får man ett ledigt mittsäte bredvid.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×