Brussels Airlines Business Class (b.business) Bryssel-Stockholm

Brussels Airlines Business Class (b.business) Bryssel-Stockholm – En lunchflygning

På flygplatsen

Jag anlände till Bryssels flygplats med anslutningsflyg från Afrika redan kl 5.40 på morgonen, med mycket god tid innan avgången mot Stockholm kl 10.20. På vardagar finns normalt en lite bättre anslutning till Stockholm men på söndagar får man vänta lite längre i Bryssel, vilket har att göra med att Bromma flygplats inte öppnar förrän kl 12 på söndagar, av hänsyn till flygplatsens grannar.

Brussels Airlines Business Class (b.business) Bryssel-Stockholm

Brussels Airlines Business Class check-in i Bryssel

Foto: Jacob Molin

Att byta flyg var ganska rakt på sak men i passkontrollen var det kaos med fem Afrikaflyg som landade ungefär samtidigt. Med ett EU-pass gick det ganska snabbt, problemet var att även många de afrikanska medborgarna insåg detta och hittade på alla möjliga anledningar till att kunna smita längre fram i kön eller att få använda EU-kön, till passkontrollanternas märkbara irritation.

Stockholmsplanet gick precis som övriga Schengenflygningar från A-piren vilket innebar att det var Brussels Airlines-loungen i A-piren som gällde. En ganska modernt inredd lounge med fin utsikt mot plattan, en hel del att dricka men något mindre att äta. Loungens stora problem är annars att den är väldigt liten, detta var inget stort problem en söndagsmorgon, men under andra tider på veckan kan det bli påtagligt trångt. Med den långa anslutningen blev det ett ganska långt besök i loungen, som dock förgylldes av en vacker soluppgång över flygplatsen.

Brussels Airlines Lounge, Bryssel (Schengen)

Brussels Airlines Lounge, Bryssel (Schengen)

Foto: Jacob Molin

Lounge: Brussels Airlines Business Lounge, Bryssel National/Zaventem (BRU), A-piren (Schengen)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades 20 minuter före avgång, strax efter kl 10, vid gate 50. Planet var tydligen överbokat med en plats och personalen sökte en volontär som kunde tänka sig ta ett annat flyg. Slutligen nappade en man på erbjudandet som innebar flyg hem via Wien och en ganska bra kontaktersättning. Problemet var löst.

Priority boarding erbjöds för passagerare i business class och med Star Alliance guldkort via en separat kö vid gaten och jag kunde därmed gå ombord bland de första. Jag hade plats 02F på flygplanet som var av typen Avro ARJ-100, det innebar en fönsterplats på andra raden. Som väntat var flyget helt fullt och några passagerare verkade ha blivit uppgraderade, bland annat den unge mannen bredvid mig i 02C och de två männen på raden framför, som var märkbart glada.

Före start erbjöds en välkomstdryck, apelsinjuice eller vatten, samt tidningar på engelska, franska och flamländska, dock inga på svenska.

Punktlig pushback kl 10.25 med en flygtid till Stockholm på två timmar.

Stolen

Ombord på Avro RJ-100 planet fanns två rader business class i en 2-3 konfiguration. I business class är mittensätet automatiskt blockerat när det är tre stolar i bredd vilket i praktisk mening innebar en 2-2 konfiguration ombord. Följaktligen är det bättre att välja en plats på höger sida av mittgången för att få mer personligt utrymme. Stolen i övrigt var en traditionell intra-europeisk flygplansstol med ett benutrymme som var ungefär som förväntat.

I övrigt kändes flygplanet aningen gammalt och slitet, skulle gärna se något modernare alternativ.

Brussels Airlines Business Class (b.business) Bryssel-Stockholm

Stolen i Brussels Airlines business class

Foto: Jacob Molin

Måltider

Uppe i luften inleddes flygningen med varma handdukar, därefter tog det en ganska bra stund innan vagnen slutligen rullade ut i kabinen för måltidsserveringen.

Med avgång kl 10.25 var det lunch som erbjöds till Stockholm med varm huvudrätt. Lunchen bestod av en skål med sallad och mozzarella till förrätt och lasagne till huvudrätt. Lasagnen smakade riktigt bra. Bröd erbjöds från en korg följt av drycker, jag beställde rödvin att dricka som blev ett franskt Merlotvin. Precis som på de flesta flygbolag inom Europa kom vinet i småflaska. Märkligt nog användes ingen pappersduk till bordet på denna flygning, något som erbjudits på mina tidigare flygningar.

Brussels Airlines Business Class (b.business) Bryssel-Stockholm

Lunch i Brussels Airlines business class

Foto: Jacob Molin

Ytterligare bröd erbjöds från korgen till den skiva President-ost som också fanns på brickan. Slutligen erbjöds kaffe och te samt en liten kartong med två chokladpraliner från Neuhaus. Det fanns även allehanda likörer och spritsorter om man önskade något starkare till kaffet.

I stort en okej lunch i business class, inget som helst att klaga på men inte heller något extraordinärt.

Service

Två personer arbetade i kabinen, en medelålders kvinna samt en yngre man som i första hand tog hand om serveringen i business class. Med ett fullt flyg innebar det att båda behövde koncentrera sig på ekonomiklass när vi längst fram blivit serverade, vilket möjligtvis gav en något mindre uppmärksam service än vad det kunde ha varit.

I övrigt var båda glada och trevliga, inga namn användes men jag blev genomgående tilltalad med Sir.

Ankomst

Flygturen från Bryssel tog oss över Holland, Danmark och vidare över södra Sverige mot Stockholm där det visade sig att ett rejält åskoväder hängde över staden. I höjd med Södertälje kunde jag själv se blixnedslagen en bit bort och kaptenen meddelade att han var osäker på om vi skulle kunna landa. Vi cirkulerade en stund och gjorde därefter ett inflygningsförsök som avbröts. Kaptenen övervägde att landa på Arlanda istället men efter ytterligare drygt 20 minuters flygande över Mälaren kom beskedet att vädret förbättrats.

40 minuter sena landade vi på Bromma flygplats där alla avgående flyg hade även blivit stående, returflygningen till Bryssel väntades bli en timme sen. Förseningar är aldrig roliga men kaptenen skötte detta utmärkt, vi hölls kontinuerligt uppdaterade om vad som hände och jag tror ingen ombord hade velat ge sig in i ett åskoväder.

Brussels Airlines Business Class (b.business) Bryssel-Stockholm

Brussels Airlines Avro ARJ-100 på ett regnigt Bromma flygplats

Foto: Jacob Molin

Som tur var hade regnet upphört då man på Bromma går utomhus från flygplanen till terminalen. Det incheckade bagaget kom efter drygt tio minuter men prioritetstaggen fungerade halvdant. Bromma är annars en effektiv flygplats och jag kunde sätta kurs hemåt blott 20 minuter efter landning, inte så illa med incheckat bagage.

Slutsats

En odramatisk tvåtimmarsflygning med trevlig service och servering utan att vara något extraordinärt. Mycket professionell hantering av kaptenen i samband med åskovädret i Stockholm.

BusinessClass.se rekommenderar

Om möjligt välj en sittplats höger om mittgången, D för mittgång och F för fönster, eftersom du då får ett ledigt mittsäte.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×