British Airways Economy Class Boeing 737 Johannesburg-Cape Town

British Airways/Comair Economy Class i Sydafrika, Johannesburg-Kapstaden

Bakgrund

Som utomstående kan det kännas märkligt att finna British Airways som inrikesflygbolag i Sydafrika, men så är faktiskt fallet. Det är flygbolaget Comair som flyger för British Airways under ett franchiseavtal. Comair har funnits i Sydafrika sedan 40-talet och ingick i mitten på 90-talet ett avtal med British Airways som numera dessutom är delägare i flygbolaget.

Att flyga British Airways i Sydafrika skiljer sig inte nämnvärt från att flyga British Airways i Europa och namnet Comair nämns i princip inte. Alla flyg är målade i British Airways färger, flyger med BA-flygnummer och använder British Airways bonusprogram Executive Club på samma sätt som i Europa.

För moderbolaget British Airways och för övriga One World-flygbolag är det dessutom praktiskt att kunna ha en partner i Sydafrika för resenärer från Europa och övriga världen som ska resa vidare från Johannesburg inrikes i Sydafrika eller till destinationer i södra Afrika.

På flygplatsen

Som silvermedlem i British Airways Executive Club kunde jag checka in vid businessdisken även med en biljett i ekonomiklass. Inom Europa kallar British Airways sin business class för Club Europe och på långflygningar heter det Club World. Snarare än att hitta på en egen version som Club Africa har man i Sydafrika valt att kalla sin business class för enbart ”Club”.

British Airways hade ett separat premiumincheckningsområde i inrikesterminalen på O.R Tamboflygplatsen i Johannesburg med fyra öppna diskar. Jag blev direkt framvinkad till en ledig disk där en vänlig ung kvinna tog hand om incheckningen. Jag hade redan vid bokningen kunnat förboka sittplats så processen gick snabbt, en Club-prioritetstagg sattes på min väska och jag fick en kort beskrivning hur jag hittade till loungen.

British Airways Economy Class Boeing 737 Johannesburg-Cape Town

British Airways incheckning i Johannesburg

Foto: Jacob Molin

Det fanns visserligen ingen fast track-kö vid säkerhetskontrollen men den ordinarie kontrollen gick mycket snabbt, vilket den även gjort vid tidigare besök. De flesta inrikeslounger ligger en våning ovanför transithallen med trapport och hissar direkt till höger efter säkerhetskontrollen.

Inrikes i Sydafrika använder British Airways SLOW-loungerna som drivs av ett företag med samma namn som marknadsför sig med sloganen ”The lounge for extremely busy people”. SLOW finns idag på tre sydafrikanska flygplatser samt på den stora järnvägsstationen i Johannesburg. SLOW-loungerna är riktigt trevliga att besöka med en modern och läcker inredning och ett bra utbud av mat och dryck, och givetvis med ett stort utbud av sydafrikanska viner. Inrikesloungen i Johannesburg var inget undantag till detta och det var ett genomgående trevligt och positivt besök.

SLOW Lounge Johannesburg Domestic

SLOW Loungen i Johannesburg

Lounge: SLOW Lounge, Johannesburg O.R Tambo International (JNB), Domestic

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen startade en kvart före avgång, något sent vilket berodde på sent inkommande flygplan. Ingen särskild prioritet gavs till premiumpassagerare, endast en kö för samtliga passagerare. Kön vid gaten var inte överdrivet lång men många satt uppenbarligen vid närliggande gater och kaféer och väntade. Flyget blev välfyllt med en kabinfaktor på närmare 90 procent.

Jag hade förbokat sittplats 14F som ursprungligen skulle varit en plats vid nödutgång men flygplanet denna kväll hade en annan konfiguration och jag hamnade istället på raden framför.

British Airways Economy Class Boeing 737 Johannesburg-Cape Town

Den något gamla kabinen på Boeing 737

Foto: Jacob Molin

Pushback några minuter efter tidtabell men väl alla var ombord kom vi snabbt iväg. Flygtiden till Kapstaden var ganska lång med en beräknad flygtid på strax över två timmar.

Stolen

British Airways flyger nästan enbart med flygplan av typen Boeing 737-300 och -400 i Sydafrika och södra Afrika. Flygplanet denna kväll var en 400-modell. Interiören var välstädad och prydlig men kändes i övrigt ganska gammal och hade förmodligen hängt med ett tag. Flera skyltar var på spanska vilket antydde att flygplanet tidigare tillhört ett flygbolag i något spansktalande land.

Konfigurationen var 3-3 och komforten i övrigt standard för ekonomiklass på en kortare flygning, varken mer eller mindre. Det jag möjligtvis hade uppskattat hade varit en seat blocking-funktion för mig som frekvent resenärer hos British Airways med möjligheten att få ett ledigt mittsäte.

Måltider

Den kanske största överraskningen var att det erbjöds en ordentlig måltid i ekonomiklass, och inte bara en smörgås (som man hade fått på en motsvarande flygning med British Airways inom Europa) utan en varm måltid med två val av varmrätt. De två valen var kyckling med ris i en currysås eller ett vegetariskt alternativ. Jag valde kycklingen. På brickan fanns även en skål med grekisk sallad.

Middagen var kanske ingen kulinarisk smakupplevelse, presentationen kommer knappast vinna några priser och varmrätten var ganska begränsad i storlek, men det var fortfarande mycket trevligt att få något varmt att äta på en två timmar lång inrikesflygning i economy. i Europa hade man knappt ens fått detta i business class.

British Airways Economy Class Boeing 737 Johannesburg-Cape Town

Varm måltid i economy class

Foto: Jacob Molin

Till måltiden serverades allehanda drycker inklusive ett fullt barsortiment med öl, vin och olika spritsorter, även i economy class. Jag beställde ett glas vitt vin att dricka och var positivt överraskad att vinet serverades i korrekta vinglas, förvisso i plast, men ändå. Även kaffe och te erbjöds vilket man beställde samtidigt som övriga drycker

Service

Vänlig och artig service av kabinpersonalen och givetvis mycket positivt med måltidsserveringen. Inget särskilt gjordes dock för mig som statuspassagerare med British Airways.

Ankomst

Landning några minuter efter tidtabell i Kapstaden med en vacker vy mot det berömda Taffelberget och Atlantkusten under inflygningen. På flygplatsen blev vi skickade till en avskild parkeringsplats vilket innebar en bussfärd in till terminalen. Trots detta hade det första bagaget redan hunnit fram, i alla fall prioritetsväskorna, och min väska snurrade redan på bagagebandet när jag kom in i ankomsthallen. Jag har genomgående positiva erfarenheter av bagagehanteringen i Sydafrika som brukar fungera preussiskt.

Bara några minuter efter landning kunde jag sätta mig i en taxi in till centrala Kapstaden.

British Airways Economy Class Boeing 737 Johannesburg-Cape Town

Kapstadens flygplats efter landning

Foto: Jacob Molin

Slutsats

En mycket bra ekonomiklassflygning inom Sydafrika. Fantastisk lounge i Johannesburg, bra servering ombord och utmärkt bagageleverans i Kapstaden. Detta för en biljett som inte ens var dyr.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×