British Airways Business Class Dreamliner London-Stockholm

British Airways Business class Boeing 787 Dreamliner London-Stockholm

Bakgrund

Under sensommaren 2013 började British Airways flyga reguljärt med sina nya Boeing 787 Dreamliner flygplan. Flygplanen kommer främst användas på långflygningar till USA men under en testperiod användes flygplanstypen på kortare flygningar inom Europa för att piloter och kabinbesättning skulle få bli varma i kläderna under lite mer fördelaktiga förhållanden. London-Stockholm var en av de Europalinjer där Dreamlinern testades och BusinessClass.se fick möjlighet att åka med på en av de första flygningarna. Stol och kabin motsvarade givetvis desamma som man får på långflygningar, däremot motsvarade mat, dryck och service det enklare servicekoncept man får i Club Europe på flygningar inom Europa.

På flygplatsen

Jag anlände till Heathrow terminal 5 redan kl 10 med gott om tid till avgången mot Stockholm kl 13.40. British Airways har ett separat incheckningsområde i den södra delen av terminal 5 för passagerare i business class och första klass samt med silver och guldkort. Eftersom jag endast hade handbagage valde jag dock att checka in via en automat.

British Airways Business Class Dreamliner London-Stockholm

British Airways premium check-in på Heathrow terminal 5

Foto: Jacob Molin

Som business class passagerare har man tillgång till en separat fast track kö vid säkerhetskontrollen vilket sparade in några minuter mot de ganska långa köer som fanns vid den ordinarie säkerhetskontrollen. Därefter bar det av till loungen. British Airways business class passagerare har tillgång de utmärkta Galleries Club loungerna i terminal 5 och det finns tre att välja på. Två i vardera änden av huvudterminalen samt en lounge i B-piren. Dagen till ära hade jag dock tillträde till den bättre guldkortsloungen Galleries First som erbjöd en liknande interiör och design men med bättre mat och dryck, bland annat med en champagnebar och möjlighet att beställa varm mat från en à la carte meny.

Lounge: British Airways Galleries First, London Heathrow (LHR), Terminal 5

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Vid klockan 13 visade skärmarna att det var dags att bege sig mot gaten som för min flygning låg i C-piren vilket innebar en kort tågresa vid huvudterminalen. I C-piren hade ombordstigningen ännu inte påbörjats, dock visade det sig att eftersom C-piren är det enda område i terminal 5 där det saknas en lounge kan business class passagerare och statuspassagerare beställa något att äta och dricka i Starbucks caféet i piren utan kostnad.

Drygt 20 minuter före avgång påbörjades ombordstigningen. Business class passagerare kunde gå ombord först via en separat kö till höger om podiet. Jag blev varmt välkomnad vid ingången och visad till min plats 02D som var en gångplats som låg på andra raden i den främre kabinen. Första intrycket av kabinen var positivt. Club World stolen är förvisso densamma som på äldre flygplan (med undantag för några smådetaljer) men kabinen kändes mycket ny, modern och luftig och hade dessutom läckra ljuseffekter i taket. Kabinpersonalen behövde knappast tala om att det var ett nytt flygplan vi åkte med.

British Airways Business Class Dreamliner London-Stockholm

Club World-kabinen på British Airways Dreamliner

Foto: Jacob Molin

Normalt hade en välkomstdryck serverats innan avgång, dock eftersom detta var en Europaflygning saknades denna bit och jag fick nöja mig med mitt Starbucks kaffe.

Trots ett helt fullsatt plan i samtliga klasser lyckades vi komma iväg i tid och efter en säkerhetsvideo på skärmarna satte vi kurs mot Stockholm med en flygtid på strax över två timmar.

Stolen

Ombord på British Airways Dreamliner fanns 35 stolar i Club World uppdelade på en främre kabin med tre rader och en bakre kabin efter galleyt med två rader. Det som utmärker Club World är att några av stolarna är riktade bakåt, alltså inte i flygplanets färdriktning. På en normal stolsrad med en 2-3-2 konfiguration är stolarna växelvis riktade framåt och växelvis bakåt med fyra stolar som är vända framåt och tre som är vända bakåt.

Att åka baklänges kan upplevas som lite märkligt om man inte gjort det tidigare. Största skillnaden är under start när man tittar ner mot mot marken (om man sitter vid ett fönster) istället för att titta upp mot himlen, väl uppe i luften är dock stolens riktning inget man täcker på. Den stora fördelen med Club World är om man reser två personer, då man kan välja två platser vid fönstret med en stol riktad framåt och en bakåt vilket ger möjligheten att naturligt äta tillsammans, liknande upplevelsen på en restaurang även om man i detta fall inte sitter exakt mittemot varandra utan bredvid varandra.

British Airways Business Class Dreamliner London-Stockholm

British Airways Club World-stol på Dreamlinern

Foto: Jacob Molin

I övrigt var det inga stora skillnader på Club World på Dreamlinern mot den stol som funnits på tidigare flygplanstyper. Produkt och konfiguration är densamma och vid galleyt mellan främre och bakre kabinen finns en självserveringsbar där man kan plocka ihop drycker och enklare snacks mellan måltiderna på långflygningar. I Club World måste för övrigt allt handbagage placeras på hatthyllorna under start och landning, dock saknas hatthyllor vid rad 1 eftersom denna yta tas upp av besättningens vilorum som ligger rakt ovanför. Vid stolen finns en låda där det går att placera mindre personliga tillhörigheter som skor och läsmaterial men ingen plats för väskor.

Underhållningssystemet

British Airways underhållningssystem kallas High Life Entertainment och erbjuder bland annat filmer, TV-serier och musik. I Club World kan underhållningssystemet avnjutas på en modern 12-tumsskärm.

Eftersom detta var en kort flygning inom Europa slogs dock underhållningssystemet aldrig på och skärmarna användes bara för säkerhetsdemonstrationen.

British Airways Business Class Dreamliner London-Stockholm

Säkerhetsdemonstrationen i Club World

Foto: Jacob Molin

Måltider

Uppe i luften inleddes serveringen med en varm handduk följt av en cocktailservice med nötter. Jag beställde en gin & tonic att dricka medan flera av mina medpassagerare tog möjligheten att avnjuta ett glass champagne. På flygningar inom Europa är det Pommery som serveras medan man på långflygningar erbjuder Taittinger.

En dryg halvtimme senare var det dags för måltidsserveringen med två val av huvudrätt som på denna flygning var fisk eller kyckling.  Jag valde kycklingen som visade sig vara Tandoori kyckling med couscous och sallad. Till detta erbjöds bröd från en korg samt ytterligare drycker och jag beställde en flaska sydafrikanskt rödvin. Kycklingen var möjligtvis något torr men i övrigt smakade det mycket bra.

Ytterligare bröd erbjöds och slutligen kaffe och te. Till dessert fanns på brickan en moussedessert. Jag valde att avrunda måltiden med en whisky, British Airways är ett av de få bolag som erbjuder single malt inom Europa, Glenlivet är den sort man finner ombord.

British Airways Business Class Dreamliner London-Stockholm

Lunch i British Airways business class inom Europa

Foto: Jacob Molin

Service

Servicen var trevlig och uppmärksam, den var överlag lite mer avslappnad än den brukar vara inom Europa där kabinpersonalen är vana med att behöva hinna med mycket under kort tid. Detta berodde förstås på att besättningen normalt jobbade på långflygningar och var vana vid en mer utdragen servering.

Sömn

Eftersom detta var en kort dagflygning inom Europa som till stor del fylldes upp av måltidsserveringen fanns inget behov av att sova ombord. Men Club World stolen blir i nedfällt läge helt horisontellt platt och framför stolen finns en ottoman som fälls ner och blir en förlängning av stolen och en del av sängen.

Jag har testat Club World stolen tidigare på en långflygning och den är bekväm att sova i. Min enda kommentar var att stolen antingen kan kännas lite för avskild och klaustrofobisk (om man valt en fönsterplats eller mittsäte) alternativt lite för öppen mot kabinen och förbipasserande (om man valt en gångplats). Det hade varit bättre om man funnit en mellanvariant som fungerar för alla säten.

Ankomst

Punktlig landning på Arlanda där flygplanet parkerade vi terminal 2. Eftersom detta var ett större flygplan än terminal 2 är byggd för att hantera parkerade vi istället vid sidan om terminalen och alla passagerare fick åka buss den sista biten.

Slutsats

En trevlig flygning med British Airways som gick alldeles för snabbt. Nya Dreamlinern gjorde ett bra första intryck, framförallt kändes planet nytt, modernt och mycket rymligt. Det som också var påtagligt var den låga bullernivån i kabinen, ljudnivån uppe i luften var inte märkbart annorlunda mot vad den var på marken. Boeing har gjort ett utmärkt jobb med att lyckas avskärma bullret från motorerna.

BusinessClass.se rekommenderar

De bästa sätena för ensamåkande passagerare är 3E och 7E då dessa ger mycket avskildhet och dessutom är placerade så att man aldrig behöver kliva över någon annan passagerare när man ska ut till mittgången. Rad 1 saknar hatthyllor och bör därför undvikas om man reser med mycket handbagage.

5
Populäraste / senaste

  1. Fru_Jensen den

    Spændende, det skal jeg da huske, med sæde valget, har aldrig fløjet med dem, men det skal da helt sikkert prøves.

  2. gillarattflyga den

    Trevligt reportage och verkligen superfina bilder som vanligt! 😀

  3. drw den

    3A där jag satt var också mycket trevli plats om man åker ensam ffa. Behöver inte heller där kliva över någon. Känslan av egen kupé var påtaglig. Jag tycker det är trevligt att sitta snett mot varandra när man är två som åker dock kunde skiljeväggen kunna få gå ner mer.
    Trevligt reportage och fina bilder! Känns lite konstigt att man var där!

  4. concorde den

    Kan inte varit något annat eftersom han åkte samma flight som vi. Känner igen besättningen från bilderna.

  5. agehall den

    Bra sammanfattning av upplevelsen. När tog du bilderna Jacob? Det var inte på turen till Cardiff eller?

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×