Austrian Airlines Economy Class Wien-Barcelona

Austrian Airlines Economy Class Wien-Barcelona – Ett äpple per dag

På flygplatsen

Att byta flyg i Wien är numera mycket enkelt, i alla fall om man byter mellan två Austrian Airlines flyg där minsta bytestiden i samband med öppnandet av den nya Skylink-terminalen sänks till endast 25 minuter. Alla flyg ankommer och avgår från samma avlånga pir med Schengenavgångar på nedervåningen och non-Schengenavgångar på övervåningen med en mellanvåning som används för transfersäkerhetskontroll och andra formaliteter.

Jag hade 90 minuter mellan flygen vilket var mer än tillräckligt för ett ordentligt loungebesök, boardingkort för anslutningsflyget hade jag fått redan i Stockholm. Mycket folk på flygplatsen med många förmiddagsavgångar vid 10-tiden, bland annat flera USA-avgångar.

Austrian Airlines Economy Class Wien-Barcelona

Nya Skylink-piren i Wien

Foto: Jacob Molin

Austrian Airlines nya lounger är riktigt trevliga men ligger avsides från allt annat, särskilt om man är i transfer. På den positiva sidan finns god mat tillagad av Do & Co som även har hand om cateringen i luften. Även dryckesutbudet är helt okej med bland annat mousserande vin, samma sort som erbjuds i business class på flygningar inom Europa.

Jag hade noterat att min guldkortsstatus inte fanns korrekt angiven på mitt boardingkort och fick hjälp med detta av en mycket entusiastisk kvinna vid loungereceptionen.

Lounge: Austrian Airlines Senator Lounge, Wien (VIE) F-piren (Schengen)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen startade 20 minuter före avgång vid gate F08 med priority boarding för passagerare i business class eller med Star Alliance guldkort. Detta ropades både upp av personalen, visades på skärmarna i gaten och verkade följas upp vid podiet. Det är kul att flygbolagen börjat ta detta med priority boarding på allvar, detta hade varit helt otänkbart för några år sedan. Även passagerare med småbarn fick gå ombord tidigt.

I passagerarbryggan fanns tidningar att plocka och vid ingången hälsade pursern med ett vänligt Grüss Gott.

Punktlig pushback tre minuter efter schemalagd tidtabell och omgående visades en säkerhetsvideo på engelska och tyska. Tio minuter senare lyfte vi mot Barcelona med en flygtid på två timmar och tio minuter.

Stolen

Austrian Airlines har precis som ett flertal andra flygbolag satsat på tunna Recarostolar med grå läderklädsel. Stolarna var hyfsat behagliga, Austrian har också flyttat upp stolsfickan för flygmagasinet och säkerhetsbroshyren till den övre delen av stolen i brösthöjd vilket ger något mer benutrymme trots att det faktiska benutrymmet inte är större en tidigare.

Austrian Airlines Economy Class Stockholm-Wien

Stolen i Austrian Airlines economy class

Foto: Jacob Molin

Benutrymmet låg på ungefär 30 tum, inte det bästa som går att få i ekonomiklass men stolskonstruktionen gjorde det hela lite bättre. Konfigurationen var 3-3 och ekonomiklass sträckte sig från rad 4 och bakåt till rad 24.

Austrian Airlines Economy Class Wien-Barcelona

Kabinen i Austrians business class

Foto: Jacob Molin

Beläggningen i ekonomiklass var ungefär 70%. Jag satt på första raden på plats 04A med en amerikansk man vid mittgången i 04C. Mittensätet förblev tomt vilket var uppskattat. Business class tog upp tre rader och hade totalt fem passagerare. Passageraren på raden framför, rad 3, erbjöds att flytta längre fram för att slippa behöva ha gardinen i nacken.

Underhållningssystemet

På skärmarna visades några kortare tecknade serier och därefter flygkartan växlat med reklam för Austrian Airlines och deras långdistansdestinationer. Austrian har satsat på ordvitsar med vitsigheter som Thailandung, Malediving och Time to say Dubai.

Måltider

Så fort vi kommit upp på marschhöjd passerade serveringsvagnen genom kabinen. I ekonomiklass erbjöds en Milka mjölkchoklad eller en påse med ett äpple. På vagnen fanns även allehanda drycker som juicer, läsk, öl, vin, kaffe och te. Utan kostnad. Jag frågade om det gick att få både äpple och chokladkaka men flygvärdinnan sade att det inte var säkert att det skulle räcka till alla i så fall. På den positiva sidan mindes hon min fråga och kom senare förbi och ursäktade sig för att chokladen tagit slut men att jag gärna fick ta ett extra äpple om jag ville.

Jag bad om ett glas apelsinjuice att dricka samt en kopp kaffe. Senare passerade vagnen ytterligare en gång för att erbjuda mer drycker.

Austrian Airlines Economy Class Wien-Barcelona

Ett äpple per dag och drycker

Foto: Jacob Molin

Det var trevligt att få något att äta och dricka, något som börjar bli mer undantag än regel inom Europa i ekonomiklass, men jag saknade något matigare att äta som en smörgås på en flygning en bit över två timmar.

Austrian Airlines erbjuder dock möjligheten att förbeställa mat, även i ekonomiklass inom Europa. Beställning görs senast 36 timmar före avgång och kostar 15 euro. Två passagerare på andra sidan mittgången hade valt att beställa detta och serverades vad som såg ut att vara en riktigt trevlig varm måltid, inte helt olik vad som serveras i business class. En stor bricka med huvudrätt och flera olika skålar med sidorätter samt en papperspåse med bröd. Det är Do & Co som tillagar dessa måltider, samma cateringföretag som står för maten i business class.

Service

Servicen var trevlig och personalen vänlig men annars en ordinär och märkvärdig flygning.

Ankomst

Mycket vacker vy under flygningen. Vädret i Sydeuropa var på sin bästa sida och rutten från Wien till Barcelona tog oss längs med hela Franska Rivieran. Jag gjorde helt rätt som valde en fönsterplats på vänster sida och kunde bland annat skymta Monaco, Nice, Cannes och Marseille.

Barcelona bjöd på mer moln men jag fick ändå en väldigt fin utsikt över staden och kusten då vi kom in från nordöst och landade från sydväst. Det är verkligen vackert i Katalonien och trots att det var november kändes det mer som en svensk sensommardag. Den långa inflygningen gjorde att vi landade 15 minuter efter tidtabell.

Austrian Airlines Economy Class Wien-Barcelona

Vacker inflygning till Barcelona

Foto: Jacob Molin

Vid terminal 1 fick vi parkera på plattan med bussfärd in till terminalen, mycket märkligt då det fanns åtskilliga lediga gater vid terminalen. Att det fanns många barnfamiljer och äldre ombord gjorde dessutom knappast denna del mer effektiv. Jag hade dock bara handbagage och väl i terminalen kunde jag snabbt röra mig mot taxikön.

Slutsats

Austrian Airlines erbjuder ett helt OK servicekoncept inom Europa med drycker och enklare snacks utan kostnad. Vänlig service ombord och bra lounge i Wien. Nästa gång ska jag testa att förbeställa mat.

BusinessClass.se rekommenderar

Flyger man från Wien mot Sydfrankrike eller Spanien kan det vara värt att välja en fönsterplats på vänster sida för en vacker utsikt.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×