Austrian Airlines Business Class Göteborg-Wien

Austrian Airlines Business Class Göteborg-Wien – Med utmärkt mat

Bakgrund

Dessvärre har Austrian Airlines sedan denna flygning gjordes valt att inte längre trafikera Göteborg, men recensionen ger ändå en bra bild av Austrian Airlines service och servering i business class på en längre flygning inom Europa.

På flygplatsen

Jag anlände till Landvetter strax före klockan 11 med en timme och 40 minuter kvar till avgång. Avgångshallen var välfylld med en del köer men med tillgång till SAS business class check-in gick formaliteterna snabbt.

Austrian Airlines Business Class Göteborg-Wien

Utrikeshallen på Landvetter flygplats

Foto: Jacob Molin

Jag blev incheckad av en mycket vänlig medelålders kvinna. Väskan fick jag incheckad hela vägen till slutdestinationen men hon kunde bara skriva ut boardingkort för de första två flygningarna. Även en prioritetstagg sattes fast på min väska innan hon slutligen önskade mig en trevlig resa.

Säkerhetskontrollen gick snabbt men tydligen fungerar inte SAS Smart Pass när man reser med Austrian Airlines, jag fick snällt leta upp boardingkortet som jag förstås hade packat ner. Transithallen på Landvetter har fått en rejäl uppfräschning under senaste året och är nu riktigt trevlig att använda. Jag hade dock inga direkta shoppingbehov och gick därför till SAS loungen som Austrian Airlines använder i Göteborg. Loungen var nästan helt tom denna förmiddag men endast en handfull passagerare.

Lounge: SAS Lounge, Göteborg Landvetter (GOT)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

20 minuter före avgång påbörjades ombordstigningen från gate 17, alldeles runt hörnet från loungen. Som vanligt var jag först ombord och kunde finna mig till rätta innan de flesta andra kom ombord. Planet såg ut att vara nästan helt fullt. Vid ingången till flygplanet fanns ett ställ med svenska, österrikiska och engelskspråkiga tidningar. I business class erbjöds även magasin före avgång och jag fick senaste numret av The Economist.

Austrian Airlines Business Class Göteborg-Wien

Austrian Airlines Fokker 70 på Landvetter

Foto: Jacob Molin

Tidtabellsenlig pushback klockan 12.30 varefter vi taxade den korta sträckan till bana 21. Det var knappt att personalen hann köra igenom den förinspelade säkerhetsgenomgången (som även hade en kort svensk version) innan det var dags att lyfta.

Stolen

Business class på denna flygning bestod av två rader. Normalt finns en 2-3 konfiguration på Fokker 70 flygplan men i Austrians business class garanteras alla passagerare ett ledigt säte bredvid vilket skapade en 1-2 konfiguration. Reser man ensam är det alltså en fördel att välja en plats på vänster sida om mittgången då man garanterat får en helt egen rad.

Austrian Airlines Business Class Göteborg-Wien

Stolen i business class på Fokker 70

Foto: Jacob Molin

Fyra av de sex platserna i business class var upptagna på flygningen. En svensk man i 01C, jag i 02A (formellt 02C på boardingkortet) och ett medelålders par i 02D och 02F. Den enda riktiga nackdelen med att flyga business class i en Fokker 70 (förutom att flygplanet börjar visa sin ålder) är att alla toaletter ligger längst bak i kabinen.

Måltider

Uppe i luften drogs skynket för mot economy class och servicen kunde börja. Detta var en del av resan jag sett fram emot, Austrian Airlines är kända för att ha bra mat och erbjuda en god ombordservering i business class.

Inom några minuter delades måltidsbrickan ut. På en mindre tallrik fanns förrätten som var gravad lax med grönsaker och hollandaisesås. Huvudrätten var pepparbiff med potatisgratäng och grönsaker. Slutligen fanns en moussedessert med bärkompott till efterrätt. Kabinpersonalen erbjöd dessutom varmt bröd från en korg.

Austrian Airlines Business Class Göteborg-Wien

Lunch i Austrian Airlines business class

Foto: Jacob Molin

Kort efter vi fått måltidsbrickan togs dryckesbeställningar. Jag frågade om de hade champagne ombord, jag hade ett svagt minne att så inte var fallet men tänkte ändå fråga. Någon champagne fanns inte men däremot ett österrikiskt mousserande vin, Schlumberger, som smakade helt okej.
En vattenflaska fanns på brickan men jag bad ändå om ett extra glas vatten.

Austrian Airlines Business Class Göteborg-Wien

Schlumberger mousserande vin

Foto: Jacob Molin

Hela måltiden var utmärkt. Do & Co som sköter cateringen för Austrian Airlines är verkligen duktiga på flygplansmat. Spännande mat som har smak och med en presentation som är riktigt tilltalande. Vad jag vet sker nästan all tillagning och garnering för hand med minimalt användande av maskiner. Do & Co sköter för övrigt även cateringen för Turkish Airlines, ett annat flygbolag som ofta får bra omdömen för sin flygplansmat.

Lite senare erbjöds kaffe och te samt ytterligare drycker om man så önskade. Med ytterligare två flygningar på eftermiddagen samt ett flertal loungebesök inplanerade kände jag mig dock ganska nöjd.

Service

Två unga kvinnor arbetade ombord och gjorde båda ett bra jobb och levererade en trevlig service. Business class serverades först och därefter erbjöds smörgåsar och drycker i ekonomiklass. Trots att båda flygvärdinnorna fick släppa business class serveringen för att hjälpas åt med serveringen i ekonomiklass höll de bra koll på oss längst fram utan att det skapade någon irritation eller väntan, det är inte alla flygbolag som lyckas med detta.

Ankomst

Flygresan bjöd på en vacker vy över södra Sverige, både Halmstad och Lund gick att identifiera från luften. Lite senare dök Sturup upp utanför fönstret innan molnigheten tog över någonstans över norra Tyskland.

Austrian Airlines Business Class Göteborg-Wien

Halmstad från luften

Foto: Jacob Molin

Klockan 14.15 landade vi på Wien Schwechat flygplats och bana 34, 15 minuter före tidtabell. Precis som med många andra stora europeiska flygplatser brottas Wien med kapacitetsproblem och många flygplan får parkera en bit från terminalen, men denna gång hade vi tur och fick en riktig gate.

Slutsats

Gammalt flygplan men desto bättre mat ombord. Snabb flygning med bra service.

BusinessClass.se rekommenderar

Välj en plats på vänster sida av mittgången om du reser ensam.

3
Populäraste / senaste

  1. MarcusC den

    Saknar Austrian massor från GOT liksom Swiss…..hög kvalitativ intra Europa Business Class!!

  2. simontemplar den

    Brukar vanligtvis flyga Swiss, men nu blir jag sugen på att testa Austrian. Wien är för övrigt en stad jag gärna vill besöka igen.

  3. gusten den

    Kan bara instämma vad gäller cateringen ombord på OS. Mycket gott. Efter att ha åkt en längre tripp i förra veckan med dem måste det sägas att servicenvån ombord håller hög klass både inom Europa och på long-haul. Kommer absolut försöka åka Austrian igen om tillfälle gives.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×