Air Serbia Business Class London-Belgrad

Air Serbia Business Class London-Belgrad – Europas största underdog-flygbolag?

Bakgrund

Air Serbia, eller JAT Airways som var det gamla namnet på flygbolaget, har rötter som sträcker sig tillbaka nästan ett sekel och var under många decennier Jugoslaviens nationella flygbolag. Efter Jugoslaviens upplösning blev JAT det största flygbolaget i Republiken Serbien. På senare år har flygbolaget gjort sig känt för att erbjuda en ganska risig produkt, både när det gällde hårdvara och service.

Den 1 augusti blev det klart att Abu Dhabi-baserade Etihad tagit över 49 procent ägarandel i JAT och dessutom med bestämmanderätt i flygbolaget under en femårsperiod. Samtidigt inleddes en omfattande genomgång av flygbolaget, närmare 300 personer lämnade samtidigt som 100 nya flygvärdinnor rekryterades som skickades till Abu Dhabi på utbildning hos Etihad.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Air Serbia flygplan i Belgrad

Foto: Jacob Molin

I oktober meddelades att JAT skulle byta namn till Air Serbia och en helt ny företagsprofil presenterades med en design i blått, rött och vitt. De existerande Boeing 737-flygplanen skulle också bytas ut mot nya Airbus A319, Airbus A319LR och Airbus A320. Detta kommer vara klart redan under senvåren 2014. De nuvarande Boeing 737-flygplanen kommer användas till chartertrafik för att senare tas ur trafik. En beställning finns även på 10 st Airbus A320 Neo som kommer levereras mellan år 2018 och 2020.

På BusinessClass blev vi mycket intresserade av de förändringarna som görs inom gamla JAT, i synnerhet med tanke på att JAT flyger till både Köpenhamn och Stockholm. Vi bokade därför in en biljett i deras business class mellan London och Belgrad.

På flygplatsen

Air Serbia har en daglig avgång mellan London Heathrow och Belgrad med avgångstid klockan 13.30. Jag anlände till Heathrow och terminal 4 redan vid 10-tiden för att vara på plats när incheckningen öppnade.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Air Serbia check-in på London Heathrow

Foto: Jacob Molin

Exakt tre timmar före avgång öppnade incheckningen med totalt tre diskar, två för economy class och en för business class. Jag blev omedelbart incheckad vid businessdisken av en ung kvinna. Jag vet inte om de praktiskt var anställda av Air Serbia, däremot verkade samtliga i personalen prata serbiska.

Jag reste enbart med handbagage, två förvisso ganska stora väskor, men detta var inget problem då två handbagage är tillåtna i business class enligt reglerna. De fick båda en röd bagagelapp där det stod ”approved baggage”. En fönsterplats ordnades på första raden innan kvinnan förklarade vilken lounge jag kunde använda, en bekräftelse på precis det jag hoppats på.

Som businesspassagerare kunde jag använda fast track genom säkerhetskontrollen och därefter begav jag mig mot loungen. Air Serbia använder Etihads lounge och detta var anledningen till min tidiga ankomst på flygplatsen. Detta skulle bli den fjärde Etihadloungen jag besökte och baserat på tidigare besök var förväntningarna högt ställda.

Loungen låg en våning under transithallen. Vid den prydliga loungelobbyn tog två kvinnor klädda i ljusblått emot. Vid sidan fanns kapprum där man kunde lämna ytterkläder samt större handbagage i låsta bagageskåp, därefter fick jag frågan om det var mitt första besök. En kort rundvandring ordnades innan hon önskade mig trevlig vistelse.

Etihads lounge i London är verkligen fantastisk. En mycket modern och elegant inredning och allt man kan önska av faciliteter inklusive ett spa med 15 minuter gratis massage, bemannad bar, stort business center samt en à la carte-restaurang med bordsservering.

Etihad First & Business Lounge London Heathrow

Etihad First & Business Lounge, London Heathrow

Foto: Jacob Molin

Det var inte mycket folk i loungen. En värdinna kom snabbt förbi och frågade om jag ville ha något att dricka och inom någon minut stod ett glas champagne på bordet. Hon berättade att de precis höll på att plocka bort frukosträtterna och att jag hade några minuter på mig att hämta om jag ville ha något. Vid 12-tiden skulle lunchen påbörjas. Frukost hade jag redan ätit, däremot bokade jag in massage i Six Senses Spa runt hörnet, med så få passagerare var det inget problem att få tid en halvtimme senare med 15 minuter rygg och nackmassage. Massören var mycket duktig och det hela kändes professionellt rakt igenom.

Etihad First & Business Lounge London Heathrow

Etihad First & Business Lounge, London Heathrow

Foto: Jacob Molin

Avslappnad efter massagen och med 90 minuter kvar begav jag mig mot à la carte restaurangen för att inta lunch. En värdinna anlände snabbt med menyn som innehöll förrätt, tre val av huvudrätt samt dessert. Dessutom fanns en omfattande buffé med olika smårätter, sallad, arabisk mezze och ostbricka. Jag beställde en lamb biryani att äta följt av en dessert, rispudding med färska bär. Till detta ordnades ett glas rött vin. Det fanns två sorter att välja mellan och valet föll på ett Bordeauxvin. Huvudrätten, Biryanin, smakade perfekt och serverades med någon slags röra samt pitabröd. Ytterligare påfyllning erbjöds av vinet och därefter kaffe och dessert. Allt smakade utmärkt. Även självserveringsbuffén runt hörnet var mycket omfattande.

 Etihad First & Business Lounge London Heathrow

Etihad First & Business Lounge, London Heathrow

Foto: Jacob Molin

Det var nu väsentligt fler besökare i loungen inför 14-avgången till Abu Dhabi. På skärmen stod det ”Go to gate” till Belgrad men också att flyget skulle bli några minuter sent. Jag frågade i receptionen när det var lämpligt att gå mot gaten, svaret jag fick var att jag kunde sätta mig och att de personligen skulle säga till när det var dags för boarding. I slutändan valde jag att lämna loungen i alla fall för att sträcka på benen, men vilken bra service.

Sammantaget är Etihads lounge på toppnivå. Den är egentligen inte särskilt stor men har allt man behöver med mycket god standard på det mesta och med en utmärkt service rakt igenom. När det gäller service och faciliteter tycker jag den är väl upp till standard med exempelvis British Airways förstaklasslounger på Heathrow.

Lounge: Etihad First & Business Class Lounge, London Heathrow (LHR), Terminal 4

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen startade klockan 13.15 vid gate 17, en kvart före schemalagd avgångstid, med priority boarding för business class. Till min besvikelse kunde jag se en vitmålat Boeing 737 utanför fönstret och inte en av Air Serbias nya Airbus A319. Tydligen hade det blivit ett flygplansbyte på morgonen.

Två personer tog emot vid ingången, en ung flygvärdinna samt en medelålders manlig purser som hälsade artigt och erbjöd sig att hjälpa mig med handbagaget. Sittplatsen hittade jag precis runt hörnet, 01F, och som vanligt skulle allt handbagage upp på hatthyllan då jag satt på första raden. Till min förvåning visade det sig att även de äldre Boeing 737-planen har riktiga businesstolar, inte alls de snygga och moderna som på nya Airbus A319 men fortfarande långt över vad som är standard inom Europa. Stolarna var jämförbara med vad som erbjuds i första klass på många inrikesflygningar i USA. Vid stolen fanns en röd kudde samt en ganska kraftig mörkblå filt.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Champagne och varm handduk

Foto: Jacob Molin

Kort därefter kom pursern förbi för att erbjuda mig något att dricka. Vatten, apelsinjuice och champagne fanns att välja mellan och ett glas bubbel fick det bli. Till denna kom en varm handduk på ett litet fat. Champagnen som serverades var G.H. Mumm Cordon Rouge, ingen av de bättre och dyrare sorterna men ändå en mycket positiv gest att få champagne före avgång inom Europa. Tidvis verkar de även servera Veuve Cliquot ombord baserat på andra rapporter på internet. Jag blev även erbjuden tidningar och ett litet utbud av magasin, främst brittiska och serbiska.

Klockan 13.45 lämnade vi gaten, en kvart efter tidtabell. Flygtiden till Belgrad hade beräknats till två timmar och 25 minuter.

Stolen

Boeing 737-flygplanet hade två rader business class i en 2-2 konfiguration vilket innebar åtta stolar totalt. På denna flygning var vi fyra personer i business class och incheckningspersonalen hade gjort ett bra jobb och vi fick alla ett stolspar för oss själva. Ombord fanns riktiga businesstolar, alltså inte det som normalt brukar vara fallet inom Europa med tre stolar i bredd och ett blockerat mittsäte. Stolen var klädd i mörkgrått läder, kanske inte den modernaste av design och kabinen överlag kändes ganska gammal och sliten, men stolarna var faktiskt riktigt bekväma.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Stolen i Air Serbia business class på Boeing 737

Foto: Jacob Molin

Stolen erbjöd några cm mer benutrymme än ekonomiklass men framförallt var den betydligt bredare och rymligare. Praktiskt gick den att fälla några cm men inte påtagligt mer än vad som brukar vara möjligt i ekonomiklass på kortdistansflygplan.

Naturligtvis var det tråkigt att jag aldrig fick möjlighet att testa den nya stolen på Airbus A319 som ser mycket fräsch ut med de ljusgrå stolarna och övriga detaljer i vitt, rött och blått. Det är samma färger som i den nya företagsloggan och även i de uniformer som personalen har. Dock med tanke på att Boeing 737-planen håller på att fasas ut från reguljärtrafiken bör flygplansbyten som denna bli ett mindre inom bara några månader.

Air Serbia Business Class Airbus A319

Air Serbias nya Business Class på Airbus A319

Foto: Air Serbia

Underhållningssystemet

På flygningar över två timmar finns i business class möjlighet att låna en iPad laddad med fyra filmer, 20 TV-program, 50 musikalbum och 12 olika spel. Denna levereras med brusreducerande hörlurar. Jag testade dock aldrig detta alternativ på  flygningen.

I övrigt fanns tidningar och magasin i business class samt Air Serbias flygmagasin, en intressant utgåva med en intervju med den 25-åring som tagit fram hela den nya varumärkesprofilen samt ett besök på den serbiska vingård som producerar några av de viner som serveras ombord.

Måltider

Air Serbia har fyra olika måltidskoncept i business class beroende på flygtid. På flygningar upp till en timme serveras kanapéer med drycker. På flygningar mellan en och tre timmar erbjuds ”à la carte dining” med ett mer omfattande utbud på flygningar över två timmar. Slutligen på flygningar över tre timmar erbjuds tre val av huvudrätt.

Mat och dryck för flygningen fanns beskriven i en ordentlig vit och röd meny placerad i stolsfickan med innehåll på engelska och på serbiska. På flygningen till Belgrad erbjöds en trerätters lunch med cocktail och nötter, förrätt, två val av huvudrätt samt dessert.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Menyn i business class

Foto: Jacob Molin

Drinklistan var också ganska bra för en flygning inom Europa med champagne, två vita viner, två röda viner, serbiska och internationella ölsorter samt olika spritsorter, bland annat serbisk cognac. Vinlistan bestod av ett serbiskt vin och ett internationellt vin av respektive färg. Givetvis fanns även ett standardutbud av läsk och juicer.

Efter avgång inleddes serveringen med en cocktailservice och jag beställde en gin & tonic att dricka. För att få mer plats användes bordet för stolen bredvid som kläddes med en vit duk innan aperitifen serverades tillsammans med en skål med varma nötter.

Några minuter senare var pursern tillbaka, plockade fram menyn och frågade om jag bestämt mig för vad jag ville äta. Jag var något fundersam vilken av de två huvudrätterna jag skulle välja men innan jag ens hunnit ge ett svar kontrade han helt spontant med ”men vi kan fixa så du får testa båda om du vill”. Något överrumplad över förslaget slutade det med att jag tackade ja till erbjudandet.

En vit duk lades även på mitt bord och därefter kom måltidsbrickan in med den första huvudrätten. Förrätten var en räkcocktail som även innehöll några bitar rökt lax och på brickan fanns dessutom två brödskivor. Huvudrätten var ”Punjene paprika” en specialitet i många länder på Balkan och i östra Europa bestående av fyllda paprikor, i detta fall med köttfärs och lammfärs i en dillsås. Denna rätt smakade superbt och föll mig helt i smaken. Trots att jag hade en hel del mat kvar som väntade åt jag upp nästa allt på tallriken.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Huvudrätt nr 1: Punjabe paprike

Foto: Jacob Molin

Till huvudrätten beställde jag ett glas rödvin. Jag hade inledningsvis tänkt att smaka det serbiska vinet, då vi ändå var på ett serbiskt flygbolag, men pursern upplyste mig om att det serbiska vinet var ganska sött och rekommenderade istället jag skulle välja det chilenska vinet som var mer passande till huvudrätten. Jag följde hans rekommendation.

Så småningom plockades brickan bort och några minuter senare anlände huvudrätt nummer två, en kycklingrätt med potatispuré och svampsås. Denna smakade också mycket bra även om det var en mer traditionell flygplansrätt.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Huvudrätt nr 2: Kyckling med potatispuré

Foto: Jacob Molin

Ytterligare bröd erbjöds följt av påfyllning av vinglaset. Pursern undrade om jag också ville testa det serbiska vinet och ordnade en liten vinprovning. Det stämde mycket riktigt det han tidigare sagt, det serbiska vinet var betydligt sötare och passade klart bättre som dessertvin. Glaset plockades bort och vi kom överens om att jag skulle ta ett glas till desserten istället.

Så småningom plockades måltidsbrickan av och det var dags för dessert. Det fanns två val att välja mellan, en chokladdessert och en citronmoussedessert och av någon anledning landade båda på bordet. Det fanns inte mycket att säga, utsökta. Som överenskommet anlände också ett glas serbiskt rödvin. Slutligen beställde jag en kopp svart kaffe som serverades med en liten chokladbit. Jag såg även i drinklistan att de hade Chivas Regal whisky ombord, ett glas sådant fick det bli för att avrunda en superb måltid. Senare erbjöds påfyllning av såväl kaffe som vin och whisky.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Desserter

Foto: Jacob Molin

Sammantaget var måltidsserveringen till full belåtenhet med bra mat och dryck och en alldeles utmärkt koordinering. Alla drycker serverades dessutom ur stora flaskor, såväl de olika vinerna som spritsorterna, i de flesta fall på en bricka vid min stol. Även detta förtjänar en tumme upp.

Service

Servicen ombord kan inte annat än beskrivas som fantastisk och framförallt var det en manliga pursern som gjorde intryck. Bemötandet var vänligt men korrekt och artigt och jag blev genomgående tilltalad med Sir (dock ej med namn). Pursern pratade också mycket bra engelska, det gick att konversera på en ganska hög nivå utan några som helst problem.

Den unga kvinna som också jobbade i business class spenderade större delen av tiden i galleyt med att förbereda mat. Hon var också mycket vänlig och artig men aningen mer tystlåten när hon senare hjälpte till att servera drycker

I övrigt innehöll servicen allt det jag uppskattar med en bra premiumprodukt – elegans, finess, fokus på detaljer och engagemang. Det kändes som Etihad haft ett finger med i spelet i att utforma det nya servicekonceptet, det var ett antal moment som jag kände igen från mina senaste flygningar med Etihad bara två månader tidigare, och det är högst officiellt att Etihad hjälpt till med utbildning av kabinpersonalen. Och engagemanget och spontaniteten var det som sagt inget fel på, det blev nästan lite för entusiastiskt emellanåt.

Jag vet inte om jag bara hade tur med personalen, om inte har Etihad gjort underverk med gamla JAT, ett flygbolag som många tidigare avrått mig från att åka med. Det här var tvärtom en av mina bästa businessupplevelser inom Europa på flera år. Resan skedde för övrigt inkognito utan att personalen hade någon vetskap om att detta skulle bli ett test.

Ankomst

Strax före klockan 17 påbörjades inflygningen mot Belgrad. Under inflygningen erbjöds ett glas med vatten samt en varm handduk på samma speciella träfat som tidigare under flygningen. Före landning kom även pursern förbi för att säga hejdå och tacka alla passagerare i business class.

Klockan 17.15 tog vi mark på Belgrads Nikola Tesla flygplats, trots en något sen avgång från London landade vi endast fem minuter efter tidtabell. Efter planet parkerat gick en av flygvärdinnorna ut i kabinen och blockerade mittgången mellan business och economy så vi i business class kunde plocka ihop våra saker och gå av först, mycket proffsigt. Vid dörren blev jag ännu en gång avtackad av den entusiastiska pursern.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Belgrads flygplats

Foto: Jacob Molin

Jag hade ett anslutningsflyg senare under kvällen. Att byta flyg i Belgrad är enkelt men flygplatsen deprimerande tråkig, dock finns det i alla fall en businesslounge som är ganska trevlig.

Slutsats

En av mina bästa businessupplevelser inom Europa på många år. Jag vet inte om jag hade tur, om inte har Etihad gjort underverk med gamla JAT. Riktigt bra rakt igenom i allt från mat och dryck till service, om det bara hade kunnat bli en Airbus A319 som det var planerat. Att JAT använder Etihads lounger är dessutom en rejäl bonus.

11
Populäraste / senaste

  1. KNA den

    Smidigt i Belgrad , liten flygplats och säkerhetskontroll i gaten

  2. palmen den
    airaris

    verkar vi hade inte så mycket tur när vi flög med airserbia två gånger i business class
    jätte besviken och riktig lädsen
    alldrig mer ingen med den bolaget

    Vad var det som inte var bra?

  3. airaris den

    verkar vi hade inte så mycket tur när vi flög med airserbia två gånger i business class
    jätte besviken och riktig lädsen
    alldrig mer ingen med den bolaget

  4. Cockney den

    Tack för rapporten! Om man ska vara ärlig, den serbiska flygbolaget har, några decenier sen, varit en av dom "hippest" flygbolagen i Europa. Deras besättning brukade att fastställa normer när det gäller uniformer.Dom var första med Boing 737 i luften, hade top catering, flog till New York, Sydney, Johannesburg, Karachi, Damaskus, Kuala Lumpur, LA, Montreal, Singapore…. Var en av första att landa i Dubai… En av Europas äldsta flygbolag. Hoppas att se dom uppe i luften i många år framåt!!!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×