Air India First Class Seoul Incheon-Hong Kong

Air Indias Första Klass Seoul-Hong Kong – Uppfriskande annorlunda eller västerländsk förbättringspotential?

Bakgrund

Air India är ett av Indiens äldsta flygbolag med rötter som sträcker sig tillbaka till 30-talet. Under många decennier var det Indiens flaggflygbolag med en stor flotta, ett stort världsomspännande nätverk och ett gott rykte. Under 90-talet började dock de första privatägda flygbolagen dyka upp i Indien vilket senare kompletterades med en handfull lågprisbolag. Detta satte stor press på statligt ägda Air India, inte bara en ekonomisk press utan också en påtaglig konkurrens produktmässigt. Huvudkonkurrenten Jet Airways låg tvärtemot Air India i absolut framkant i produktutvecklingen.

Under åren 2007 gjorde en omfattande omstrukturering av Air India, samtidigt fick flygbolaget leverans av sitt första flygplan av typen Boeing 777-200LR med en modern och mycket rymlig stol i business class (Executive Class) och en riktig svit i första klass.

Air India trafikerar idag ett antal så kallade femte frihetslinjer, dvs att man flyger mellan två destinationer utanför sitt eget hemland. En av dessa är linjen Delhi/Bombay-Hong Kong-Seoul med möjlighet att enbart flyga mellan Hong Kong och Sydkorea. Denna trafikeras av en Boeing 777-200LR med samma produkt som används på långlinjerna till USA och Europa.

På flygplatsen

Incheckningen för Air India i Seoul öppnade två timmar och 30 minuter före avgång klockan 11.45 vid incheckningsområde J. Totalt fanns sex diskar, en för första klass, en för business class, tre för ekonomiklass samt en för gruppincheckning. Det var Asiana som skötte incheckningen för India men incheckningsområdet var fullt med Air India-röda skyltar och flaggor.

Air India First Class Seoul Incheon-Hong Kong

Air India first class check-in i Seoul

Foto: Jacob Molin

Jag var på plats när incheckningen öppnade och blev snabbt incheckad av en ung kvinna. Jag bad om en fönsterplats och frågade om 02K var ledig som jag alltid föredrar när jag reser i första klass. Kvinnan förstod inte riktigt min fråga men ordnade i alla fall en fönsterplats, 01A. Bagaget taggades till Hong Kong med en röd Air India förstaklasstagg.

Ganska mycket folk vid säkerhetskontrollen. I Seoul finns det dessvärre ingen fast track för premiumpassagerare, inte ens en biljett i första klass ger någon särskilt prioritet i säkerhetskontrollen. Allt flöt dock på bra och jag var igenom säkerhetskontroll och passkontroll på strax över tio minuter.

Eftersom det var Asiana som skötte incheckningen för Air India var min förhoppning att det även var Asianaloungen som gällde, eftersom min biljett var i första klass gissade jag att det i så fall borde innebära tillträde till förstaklassloungen. Min gissning visade sig stämma, kvinnan vid incheckningen skrev ut en inbjudan till Asianaloungen med första klass tydligt markerat.

Det finns två förstaklasslounger på Incheon, en i huvudterminalbyggnaden och en i satellitterminalen. Huvudterminalen används av Asiana och Korean Air och satellitterminalen av alla övriga flygbolag. Tanken är att motsvarande ska gälla för loungerna, dvs att man använder loungen i huvudterminalen om man reser med Asiana och den i satellitbyggnaden om man reser med ett flygbolag som samarbetar med Asiana. Av erfarenhet brukar dock loungerna i huvudterminalen vara både större och trevligare och jag begav mig därför mot Asianas förstaklassloungen i huvudterminalen istället. Den mycket vänliga receptionisten ställde sig omedelbart upp när jag kom och det var inga problem att komma in.

Asiana First Class Lounge Seoul Incheon

Asiana First Class Lounge Seoul Incheon

Asianas förstaklasslounge tillhör väl inte toppskiktet i världen. Interiören är ganska mörk med en inredning som ska kännas lite som ett elegant vardagsrum med bokhyllor, soffor och bord samt en stor flygel. Den kanske största fördelen var att det var mycket lugnt med inte mer än tio besökare, en påtaglig skillnad mot businessloungen bredvid som kan vara knökfull vid högtrafik.

I självserveringsbuffén fanns enklare mat såsom ris och nudlar med tillbehör, sushi, kallskuret, frukt, desserter samt Häagen Dazs glass. I dryckesväg fanns exempelvis Piper Heidsieck och Johnnie Walker Blue Label.

Ombordstigning och första intryck

Värdinnan i loungen höll koll på vilka passagerare som skulle med vilka flyg och upplyste mig om att jag egentligen var i fel terminal och behövde avsätta tid för att ta mig ut till satellitterminalen. Detta var en mycket trevlig och uppskattad gest.

Jag lämnade loungen redan en timme före avgång och tog det förarlösa tåget ut till satellitterminalen. Ombordstigningen påbörjades 45 minuter före avgång vid gate 123. Samtliga gater på Incheon är förberedda för priority boarding med en separat kö till höger om podiet för premiumpassagerare och så var även fallet denna gång. Jag kunde direkt gå ombord utan någon som helst väntan.

Air India First Class Seoul Incheon-Hong Kong

Air Indias Boeing 777-200LR

Foto: Jacob Molin

Före ingången till planet gjordes en manuell inspektion av handbagage, i mitt fall ville de ta en snabb titt i den plastpåse jag hade med mig. Av denna anledning var det endast en passagerarbrygga ut till flygplanet, normalt brukar två bryggor användas för större flygplan.

Jag blev välkomnad vid andra dörren där det blev en vänstersväng för att komma till första klass. Väl framme kom en steward omedelbart och mötte upp, han hälsade vänligt och öppnade hatthyllan och hjälpte mig med mitt handbagage. Han visade sig senare vara purser för flygningen.

Air India First Class Seoul Incheon-Hong Kong

Sviten i Air Indias första klass

Foto: Jacob Molin

Air Indias nya förstaklasskabin är riktigt läcker med all inredning genomgående i olika beigea kulörer och med detaljer, luckor och lister i guld. Dock var det ingen som helst belysning påslagen när jag kom ombord vilket reducerade det första intrycket något.

Kort efter jag intagit min plats blev jag erbjuden en välkomstdryck – champagne, apelsinjuice, vatten samt ett fjärde val som såg ut som rödvin. Jag tog i vilket fall ett glas champagne. De var även mycket frikostiga med att erbjuda påfyllning och ordnade senare även ett glas vatten. Champagnesorten var dock ingen av de bättre som finns på marknaden, ett märke jag aldrig ens hört talas om.

Air India First Class Seoul Incheon-Hong Kong

Champagne före avgång

Foto: Jacob Molin

Vid stolen väntade en stor kudde, filt samt hörlurar för underhållningssystemet. Före start blev jag även erbjuden en varm eller kall handduk. ögonskydd, strumpor samt tidningar och magasin från en vagn, och förstås ytterligare påfyllning av glasen. Uppmärksamheten var det inget fel på och så småningom stod det dessutom klart att jag skulle bli den enda passagerare i första klass.

Punktlig pushback klockan 14.15 som följdes av en mycket lång säkerhetsvideo på engelska och hindi. Videon var oändligt lång och innehöll moment som kändes direkt pinsamma för en rutinerad internationell flygresenärer, exempelvis med instruktionen att man bör torka upp efter sig på toaletten och en upplysning om att det finns tvål för att tvätta händerna.

Flygtiden till Hong Kong var beräknad till två timmar och 50 minuter.

Air India First Class Seoul Incheon-Hong Kong

Mindre spännande säkerhetsvideo

Foto: Jacob Molin

Stolen

Flygplanet som tog mig från Seoul till Hong Kong var en Boeing 777-200LR utrustad med Air Indias senaste förstaklassvit. Totalt fanns åtta sviter i första klass, två rader i en 1-2-1 konfiguration.

Sviten var mycket rymlig och erbjöd rejält med förvaring och personligt utrymme. Vid sidan av stolen fanns en garderob med hängare där man kunde hänga in kläder, dock utan dörr. Längs med väggen fanns flera luckor för allt från läsmaterial till personliga tillhörigheter. Stolen kändes hyfsat privat med stora skärmar som avskärmade stolsryggen från övriga kabinen, i övrigt var layouten öppen utan dörrar att stänga mot mittgången.

Air India First Class Seoul Incheon-Hong Kong

Sviten i Air India first class på Boeing 777-200LR

Foto: Jacob Molin

Stolens benutrymme låg på 88 tum (223 cm) vilket är bra för att vara första klass. Stolen reglerades med hjälp av en fjärrkontroll som satt vid ena armstödet och som var löstagbar och kunde dras upp från den hålighet där den normalt satt. På fjärrkontrollen fanns knappar för tre förvalda sittlägen samt knappar för att själv finna en passande position. När stolen fälls inför natten blir den 180 grader horisontellt platt (fully flat).

I stort gillade jag sviten och kabinen. Stolen var rymlig och inredningen kändes lyxig med den beigea färgen och med alla gulddetaljer. Kabinen var trevligt inredd och just valet av detaljer i guld hade hållits på en perfekt nivå, det kändes läckert snarare än smaklöst. Senare under flygningen drogs alla fönsterskydd ner i kabinen och de häftiga neoneffekterna slogs på.

Air India First Class Seoul Incheon-Hong Kong

Förstaklasskabinen

Foto: Jacob Molin

Det enda jag inte gillade var delar av stolens funktionalitet. När stolen fälldes nedåt för viloläge åkte samtidigt en stor del av stolkonstruktionen upp vilket gjorde att man i ett viloläge satt väldigt högt i förhållande till resten av sviten. Det var inte obekvämt på något sätt, det kändes mest konstigt. Även bordet var placerat något för långt fram i sviten vilket gjorde att man fick luta sig framåt när man skulle äta.

Underhållningssystemet

Ombord fanns Air Indias underhållningssystem med röd-gula menyer på engelska och hindi. Systemet var AVOD (Audio Video On-Demand) men utbudet en besvikelse. Utbudet var ganska magert och innehöll dessutom väl mycket indiskt och alldeles för lite anpassat för en västerländsk publik.

Jag letade efter någon brittisk eller amerikansk TV-serie att titta på alternativt någon intressant dokumentär men hittade i princip inget av intresse. Jag slötittade lite på en dokumentär om Gandhi och senare en halvtimme av filmen A Cinderella Story.

Air India First Class Seoul Incheon-Hong Kong

Air Indias underhållningssystem

Foto: Jacob Molin

På den positiva sidan fanns en riktigt bra och avancerad flygkarta med många möjligheter att följa flygningen och flygrutten från flera olika vinklar. Det fanns även en cockpitkamera.

Skärmen var väl tilltagen i storlek och underhållningssystemet kontrollerades med hjälp av en fjärrkontroll som fanns under en lucka vid sidan av stolen. Där fanns även eluttag samt uttag för USB och Ethernet.

Air India First Class Seoul Incheon-Hong Kong

Fjärrkontroller och allehanda uttag

Foto: Jacob Molin

Måltider

Uppe i luften fick jag frågan om jag ville ha något alkoholhaltigt att dricka. Eftersom jag varken fått meny eller drinklista frågade jag vad de hade och pursern sade att han skulle hämta vagnen. Dryckesvagnen kom bakifrån, en väldekorerad vagn med allehanda alkoholfria och alkoholhaltiga drycker. Vagnen hade det mesta men innehöll i övrigt inga särskilda premiummärken som man skulle kunna förväntas hitta i internationell första klass. För whisky var det exempelvis Chivas Regal och Johnnie Walker Black. Jag gissar att det var samma vagn som användes i business class.

Jag tog i vilket fall en gin & tonic. En vit duk lades på bordet och jag fick samtidigt två sorters nötter på ett fat.

En kvart senare fick jag frågan om jag var redo att äta och jag nickade instämmande. Ännu hade ingen meny delats ut och någon sådan kom inte heller. Medan många flygbolag satsar på en modern ”à la carte service” med ”eat when you want” var upplägget här snarare traditionellt med vagnservering där man tog vad man ville av det som serverades. A la carte-servering egentligen det med, men på ett annat sätt.

Bordet gjordes i ordning med allehanda glas och bestick, fat för bröd och bestick. Dukningen var elegant men möjligtvis något stökig och hade kanske kunnat snyggas till i detaljerna. Bordet var dock rejält tilltaget, nästan en förutsättning med alla olika rätter som väntade.

Air India First Class Seoul Incheon-Hong Kong

Förrätt, bröd och sallad

Foto: Jacob Molin

Först ut var förrätten som bestod av fylld kalkon med sallad. Jag fick dessutom en separat salladsskål som troligtvis var tänkt till huvudrätten och till den blev jag erbjuden två olika dressingar. Jag valde en mycket god yoghurtdressing. Jag blev även erbjuden bröd från en stor korg med en imponerande bredd, det fanns uppåt 8-9 sorter att välja mellan.

Näst på tur var soppa med två val. Jag valde en blomkålssoppa som serverades med kroketter. Denna hade dock gjort sig bättre med lite mer smak.

Air India First Class Seoul Incheon-Hong Kong

Soppa

Foto: Jacob Molin

De olika huvudrätterna kom på en stor vagn i stora serveringsfat tillsammans med ett flertal tillbehör. Pursern och hans yngre manliga kollega som jobbade i första klass gick igenom vad som fanns på vagnen och plockade sedan ihop maten på ett fat efter önskemål. Det var imponerande mycket mat med fem olika huvudrätter samt massor med tillbehör, närmast löjligt mycket som tillagats och förberetts för endast en passagerare. Bland rätterna fanns exempelvis koreansk fisk, kyckling curry, indisk kofta samt två olika sorters ris.

Jag bad att få testa tre av rätterna med lite ris. Pursern rekommenderade att jag dessutom skulle ta lite av bönsåsen de hade för att maten inte skulle bli så torr och lade upp lite sås i en separat skål. Jag gillar att testa lokal mat när jag reser och detta gäller även flygplansmat, och detta verkade pursern ha uppfattat. Några minuter senare kom han med ytterligare två skålar med indiska rätter han tyckte jag skulle testa samt traditionellt indiskt bröd i folie.

Air India First Class Seoul Incheon-Hong Kong

Huvudrätt

Foto: Jacob Molin

Till huvudrätten beställde jag ett glas rödvin att dricka. Dryckesutbudet var åtminstone på denna flygning något som inte levde upp till internationell standard. Jag blev erbjuden ett franskt Rhônevin som förvisso var lättdrucket och smakade okej, men det var inget speciellt och någon valmöjlighet gavs aldrig. Flera påfyllningar gjordes senare av vinglaset.

Det var riktigt kul att få smaka alla olika rätter och allt smakade utmärkt, men jag tvingades till slut inse att det inte fanns en chans att jag kunde äta upp allt, vilket nog inte heller var meningen. Jag indikerade till besättningen att de kunde plocka av mitt bord.

Kort därefter kom efterrättsvagnen, även denna gång med ett massivt utbud. På vagnen fanns fyra sorters ostar med kex, en skål med frukt, en stor citrontårta samt en indisk dessert som var någon form av mjölkdessert med nötter. Jag var egentligen ganska mätt men valde precis som tidigare att provsmaka några av de olika valen som fanns på vagnen. Jag beställde en liten bit Camembert med kex, en bit citrontårta samt den indiska desserten. Allt smakade fantastiskt bra, särskilt den indiska desserten var över förväntan.

Air India First Class Seoul Incheon-Hong Kong

Imponerande utbud av desserter

Foto: Jacob Molin

Slutligen beställde jag en kopp svart kaffe. På bordet fanns även en liten ask med två chokladpraliner som ställts dit redan i början på serveringen. Jag blev även erbjuden påfyllning av kaffekoppen.

Sammantaget var detta något helt annorlunda mot vad jag upplevt på många andra flygbolag i första klass, på gott och ont. Den norm och ribba som normalt strävas mot hos västerländska flygbolag fanns förstås inte, här syntes varken hummer eller kaviar och inget exklusivt kött i någon av huvudrätterna. Men samtidigt hade upplägget sin charm med sin gästvänlighet med den ytterst väl tilltagna måltiden med mer mat och fler valmöjligheter än de flesta konkurrenter kan erbjuda. Jag var både mätt och nöjd när måltiden var över.

Det som dock drar ner upplevelsen är dryckesutbudet. Visst fanns det mesta att beställa men varken vin eller champagne var något speciellt och utbudet av starkhaltiga drycker innehöll inget extra utöver vad man normalt finner i business class. Och som sagt, någon drinklista delades aldrig ut.

Service

Två personer serverade i första klass. Dels pursern, en man i medelåldern med ett typiskt indiskt utseende med mustasch, dels en yngre steward som huvudsakligen tog hand om förberedelserna i galleyt men som även hjälpte till i kabinen när det var dags att servera huvudrätterna och desserterna.

Servicen var inledningsvis något distanserad, bemötande var förvisso vänligt och korrekt men i övrigt utan någon värme eller småprat. Pursern visade sig senare vara i sitt esse när det blev dags för måltidsserveringen och han fick presentera allt han hade att erbjuda, mitt intresse för serveringen och att provsmaka även sådant som för mig var okänt möttes därför med stor uppskattning. Detta fick också stor påverkan på resten av flygningen, servicen blev mer personlig och avslappnad med några minuters småprat om min resa och bakgrund, vilket enbart var trevligt. Från att tidigare enbart tilltalats som ”Sir” blev jag nu även tilltalad med namn, ”Mr Jacob”.

Ankomst

Resten av flygningen valde jag att fälla stolen och luta mig tillbaka med en bra bok. Alla fönsterskydd i kabinen hade dragits ner och neonbelysningen i kabinen slagits på, vilket skapade en mycket avslappnad och behaglig atmosfär.

Flygrutten från Seoul till Hong Kong tog oss över den koreanska semesterön Jeju, vidare över Taiwans huvudstad Taipei och in mot Hong Kong. Klockan 16.35 landade vi på Hong Kongs flygplats, 15 minuter före tidtabell, och snabbt var vi framme vid gaten.

Air India First Class Seoul Incheon-Hong Kong

Kabinen med den trevliga neonbelysningen

Foto: Jacob Molin

Medan jag packade ihop mina saker kom pursern förbi en sista gång för att tacka för flygningen och tilltalade mig även denna gång med namn. Till skillnad från i Seoul användes två dörrar i Hong Kong, den främre enbart för passagerare i första klass, dvs för mig. Vid gaten väntade markpersonalen samt en representant för Air India som erbjöd mig eskort till passkontrollen. Efter åtskilliga besök på flygplatsen kände jag att detta inte var nödvändigt och tackade därför vänligt nej. Passagerare som skulle fortsätta till Delhi eller Bombay ombads stanna kvar ombord.

Passkontrollen var som omväxling helt tom och bagaget kom nästan omedelbart på bagagebandet i ankomsthallen. Min väska, taggad med Air Indias förstaklasstagg, var absolut först på bandet. Detta förtjänar en tumme upp.

Slutsats

En annorlunda upplevelse. Sviten står sig väl i internationella konkurrensen och kabinen är riktigt läcker med sitt färgval och gulddetaljer. I övrigt satsar Air India på ett annorlunda koncept med en service och servering som är betydligt mer traditionellt indisk än internationell. Uppfriskande annorlunda eller västerländsk förbättringspotential? Avgör själv

1
Populäraste / senaste

  1. FarewellFire den

    Som alltid när du skriver är det mästerligt! Ställer mig dock lite undrande kring det där med att det inte finns särbehandling för premiumpassagerare i Seoul? Jag flög ekonomi från Seoul till Hiroshima för någon månad sedan och fick då gå in i en separat ingång till säkerhetskontrollen i egenskap av EBG. Jag slussades förvisso in i den normala kön därefter men slapp då alltså stå i en rejält lång kö. Alltid något.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×