Air France Premium Economy London-Paris

Air France Premium Economy London-Paris – Snabb flygning med trevlig lounge på Heathrow

På flygplatsen

Jag anlände Heathrow tidigt med mer än tre timmar kvar till avgång. Air France använder terminal 4 på Heathrow där samtliga Skyteam-flygbolag numera samlats, Skyteam hade dessutom ett dedikerat incheckningsområde (incheckningsområde H) i  ena hörnet av avgångshallen som dessutom hade en liten lobby med en rund biljettdisk i mitten. Även om terminal 4 börjar bli ganska sliten på sina håll är det ett trevligt och inte minst praktiskt upplägg.

Som Premium Economy-passagerare har man tillgång till Sky Priority på flygplatsen även om det inte var helt självklart enligt skyltarna, i vilket fall kunde jag checka in vid businessdisken med ett guldkort där det var helt tomt strax efter lunch. Trots att det var mer än tre timmar kvar till avgång var det inga problem att checka in, även med en incheckad väska, som taggades med en gul prioritetstagg. Snabb och vänlig service av en medelålders man.

Air France Premium Economy London-Paris

Air France Sky Priority check-in, London Heathrow

Det finns en fast track-kanal genom säkerhetskontrollen även i terminal 4 men denna är endast tillgänglig för passagerare i business class och första klass, inte i premium economy eller med guldkort i Skyteam, i alla fall om personalen väljer att strikt följa reglerna. Den ordinarie säkerhetskontrollen var dock nästan helt tom och allt var klart på fem minuter.

Premium economy ger inte automatiskt tillgång till lounge, däremot kan man köpa tillträde till de lounger Air France driver själva. Med ett Flying Blue guldkort, vilket motsvarar Skyteam Elite Plus, hade jag dock förstås tillgång till lounge oavsett biljettyp och kabinklass.

Skyteam driver en gemensam lounge på Heathrow terminal 4, den första av sitt slag i världen. Loungen är riktigt trevlig med en mycket moden inredning och med flera olika naturinslag i inredningen. En hel del varm mat fanns tillgänglig denna eftermiddag som varmrökt lax med potatis och köttgryta. Det fanns även en buffé med kallskuret. Dock var det sämre med godsaker till kaffet som var begränsat till kakor. Även dryckesutbudet i loungen var riktigt bra, för att hämta alkoholhaltiga drycker beger man sig till vinbaren längst i i loungen, en stor halvcirkelformad bardisk med inte mindre än tolv olika vinsorter. Dessutom ett bra utbud av spritsorter. Loungen har utöver de normala faciliteterna även ett spa där man kan beställa massage och behandlingar.

Skyteam Lounge, London Heathrow

Skyteam Lounge, London Heathrow

Lounge: Skyteam Lounge, London Heathrow (LHR), Terminal 4

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades en halvtimme före avgång vid gate 16. Familjer med barn samt Sky Priority-passagerare, vilket inkluderar Premium Economy och guldkortsresenärer, kunde gå ombord först via en separat och ganska tydligt markerad kö och detta kontrollerades noggrant av personalen. Jag blev en av de första att gå ombord.

Brittiska och franska tidningar erbjöds vid ingången och före avgång även kalla handdukar av personalen. Beläggningen var god i economy class medan det var lugnt längst fram i flyget.

Punktlig pushback klockan 16.00 med en kort flygtid till Paris på 45 minuter.

Air France Premium Economy London-Paris

Kabinen i Air France Airbus A321

Stolen

Olika flygbolag har olika strategier hur man ser på en klass som premium economy. Inom Europa har Air France valt att som produkt placera premium economy närmare business class än vanlig economy class. Inte bara kan man nyttja vissa Sky Priority-förmåner, ombord sitter man framför skynket snarare än bakom det.

Business class upptog fem rader, från rad 1 till rad 5, medan premium economy endast bestod av en rad på denna flygning, rad 6. Därefter följde gardinen följt av vanlig ekonomiklass. Vi var endast två personer i premium economy och fick tre stolar var, på varsin sida av mittgången. Den låga beläggningen längst fram var inte särskilt förvånande mitt under juletid då de flesta ombord var privatresenärer.

Något som dock inte var möjligt var förbokning av plats i premium economy, inte ens med ett guldkort. Det var bara att vänta till internet check-in öppnade för att välja plats.

Air France Premium Economy London-Paris

Stolen i Air France Premium Economy på Airbus A321

Den stora skillnaden mellan business class och premium economy ombord är dock att business class alltid har ett garanterat ledigt mittsäte, vilket inte är fallet i premium economy. Är det fullt i premium economy sitter man tre personer i rad. Att få sitta framför skynket är dock en stor fördel då man har rätt att nyttja toaletten längst fram i kabinen och generellt innebär det mindre spring förbi stolen.

Flygplanet, en Airbus A321 var i övrigt ett av Air France äldre flygplan med de lite äldre tjockare mörkblåa stolarna. De är i sig bekväma men har däremot inget överflöd av benutrymme. På några av de nyare Airbus-flygplanen finns numera tunna Recarostolar och nyligen lanserade Air France dessutom en helt ny kabindesign inom Europa som successivt kommer installeras.

Måltider

Uppe i luften delades en snacksbricka ut med ett fat med tre kanapéer, en skål med fruktsallad, en låda med kolakarameller samt en liten flaska vatten. Ytterligare en fördel med premium economy inom Europa är att maten för det allra mesta är densamma som i business class. Dock var måltiden ganska begränsad i omfattning, knappast något man blev mätt på.

Kort därefter passerade dryckesvagnen som erbjöd öl, vin, kaffe, te, läsk och andra alkoholfria drycker, dessutom fanns på vagnen en stor flaska champagne som personalen fick anledning att öppna redan vid andra raden. Även i premium economy erbjuds champagne, dock som sagt serverat i glas från en stor flaska till skillnad från exempelvis rött och vitt vin som på Air France erbjuds i småflaskor. Jag beställde ett liten flaska rödvin att dricka, ett Bordeauxvin, Château Ducla.

Air France Premium Economy London-Paris

Snacks i Air France Premium Economy

En kort flygtid innebar att personalen inte hann mycket mer än att göra klart serveringsvagnarna och servera oss längst fram innan det var dags att påbörja inflygningen mot Paris. Några personer hann dock med att få påfyllning av champagneglasen innan det blev dags för personalen att samla in brickorna.

Service

Servicen var vänlig men effektiv, ungefär vad man kunde förvänta på en kortare flygning, varken mer eller mindre. Inget tilltalande med namn eller något särskild uppmärksamhet som guldkortsresenär. Dock gick pursern innan landning runt till oss med anslutningsflyg för att informera om vilken terminal vi skulle bege oss till, och han verkade prioritera passagerare i business class och passagerare med status, vilket var en vänlig gest.

Ankomst

Landning tio minuter före tidtabell på Paris Charles-de-Gaulle flygplats. Eftersom Storbritannien inte är med i Schengen parkerar Air France Londonflyg vid terminal 2E som i övrigt mest används för långflyg, i detta fall parkerade vi vid den nyare L-piren.

Som alltid vid byte från ett non-Schengenflyg till ett Schengenflyg krävdes både säkerhetskontroll och passkontroll på CDG, i övrigt var bytet ganska rakt på sak, bara att följa skyltarna markerade med Transfer/Correspondance och terminal 2F (som används för de flesta flyg inom Europa). Inget behov att gå landside eller ta en buss, något som för några år sedan var nödvändigt vid byte.

Vid både säkerhetskontroll och passkontroll fanns dessutom separata köer för Sky Priority-passagerare genom ”Accès No 1”, som det heter i Paris. Ungefär 20 minuter efter landning var jag framme i loungen i terminal 2F.

Slutsats

Snabb flygning med korrekt service, snacksbrickan kunde varit lite mer omfattande men i övrigt enligt förväntan på en kortare flygning. Jag gillar dock Skyteam-loungen på London Heathrow som är riktigt trevlig med den häftiga designen och vinbaren.

3
Populäraste / senaste

  1. Jacob den
    Dr. Miles

    Har den förvunnit nu?
    Min nästa resa till Kina kanske blir Air France Premium Economy och enligt ITA Matrix bokas jag i W klass på intra-Europa flygningar.
    W klass var för Premium Economy inom Europa men enligt Flying Blue webbsida finns det inga W klass längre inom Europa. :confused:

    Air France | FlyingBlue.com

    Du bokas i vanlig economy class men får troligtvis med tillgång till priority seating enligt nya "economy flex".
    Invigning av Air France nya servicekoncept på mediumhaul – med ny mat på linjen Stockholm-Paris – BusinessClass.se

  2. Dr. Miles den
    thsred

    Tyvärr så försvinner ju Premium Economy inom Europa 1 april.

    Har den förvunnit nu?
    Min nästa resa till Kina kanske blir Air France Premium Economy och enligt ITA Matrix bokas jag i W klass på intra-Europa flygningar.
    W klass var för Premium Economy inom Europa men enligt Flying Blue webbsida finns det inga W klass längre inom Europa. :confused:

    Air France | FlyingBlue.com

  3. thsred den

    Tyvärr så försvinner ju Premium Economy inom Europa 1 april.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×