Air France Business Class Airbus A320 Stockholm Arlanda-Paris CDG

Air France Business Class Stockholm-Paris – En lunchflygning

På flygplatsen

Jag anlände Arlanda terminal 2 vid 11-tiden med god tid kvar till avgången till Paris kl 13.10. Ibland är det skönt att kunna ta det lugnt. Som resande i business class kunde jag använda businessincheckningen men då jag redan checkat in via internet och dessutom bara hade handbagage fixade jag detta via en automat istället. Passet behövde scannas en gång till innan maskinen spottade ut boardingkort både för flygningen till Paris och anslutningsflyget.

Air France Business Class Airbus A320 Stockholm Arlanda-Paris CDG

Air France & KLM check-in på Arlanda terminal 2

Foto: Jacob Molin

På Arlanda terminal 2 finns numera en fast track-kanal genom säkerhetskontrollen om man kvalificerar sig för det som kallas ”Sky Priority”, vilket främst inkluderar business class och guldkort. I många fall brukar denna vara överflödig då kön oftast är så pass kort ändå i terminal 2, men detta förmiddag var ett undantag. Två skolklasser skulle ut och resa och kön ringlade en bra bit in i terminalen, och med oerfarna skolelever tog det sin tid. Fast tracken sparade in åtskilliga minuters väntan.

Ganska mycket folk i loungen i terminal 2, Menzies Aurora Lounge. En fördel med denna lounge är att det finns ganska mycket att äta, vilket inkluderade köttbullar, kycklingbitar, skinka, pasta, potatissallad och en stor salladsbuffé. Mycket trevligt att kunna plocka ihop en ordentlig lunch efter eget önskemål.

Lounge: Menzies Aurora Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 2

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades 25 minuter före avgång med Sky Priority-passagerare som kunde gå på först via kön till höger, något som var tydligt skyltat och kontrollerades mycket noggrant av personalen. Detta funkar för det mesta ganska bra på Arlanda nuförtiden. Dock var inte städningen helt klar och vi i business class fick vänta någon minut i bryggan under tiden. Jag har aldrig riktigt förstått varför man gör detta, snarare än att låta folk sitta kvar vid gaten någon minut extra.

Air France Business Class Airbus A320 Stockholm Arlanda-Paris CDG

Ombordstigning med Sky Priority till höger

Foto: Jacob Molin

Efter gaten fanns tidningar i ett ställ och vid ingången fanns våtservetter i en korg. Båda dessa erbjöds senare även av personalen i business class, för de passagerare som eventuellt missat vid ingången.

Punktlig pushback kl 13.15 med en beräknad flygtid till Paris på två timmar och tio minuter.

Stolen

Airbus A320-flygplanet var ett av Air France nyare flygplan med en snygg och modern kabin som gav ett bra första intryck. En ganska stor skillnad mot några av de mer slitna flygplanen som används.

Air France Business Class Airbus A320 Stockholm Arlanda-Paris CDG

Stolen i Air France business class

Foto: Jacob Molin

Ombord fanns en 3-3-konfiguration medan mittsätet förblev ledigt i business class vilket skapade en 2-2-konfiguration. Business class upptog tre rader (två rader på höger sida) vilket innebar tio stolar totalt, av dessa var sju upptagna, dvs en beläggning på 70 procent. Längre bak var det i princip helt fullt.

Stolen var mycket bekväm och alldeles lagom mjuk. Många flygbolag satsar på Recarostolar ombord för att reducera flygplanets vikt och få in fler stolar. Dessa är dock mycket tunna och ibland ganska hårda och det var därför trevligt som omväxling med något som faktiskt var bekvämt. Till skillnad från några av de andra Air France-flygplanen fanns dock inget avlastningsbord vid det tomma mittsätet där man kunde placera glas och mindre personliga tillhörigheter under flygningen.

Måltider

Serveringen startade 30 minuter efter vi lämnat Stockholm, ungefär samtidigt som Vättern och Jönköping passerade utanför fönstret. Till Paris serverades en trerätters lunch med varm huvudrätt.

Förrätten bestod av parmaskinka och sallad och huvudrätten var torsk med ris samt en ganska god sås. Till skillnad från systerflygbolaget KLM fanns det dock inget val av huvudrätt, om man skulle föredragit något annat än fisk. Bröd erbjöds från en korg och kort därefter drycker från serveringsvagnen.

Air France Business Class Airbus A320 Stockholm Arlanda-Paris CDG

Lunch i Air France business class

Foto: Jacob Molin

Ombord fanns rött, vitt och rosévin, champagne (Jacquart) samt allehanda alkoholfria drycker som läsk, juice och mineralvatten. Champagnen serverades ur stor flaska medan vinet kom i småflaskor. Det fanns även miniatyrflaskor med likörer och olika spritsorter. Då jag hade jobb som väntade nöjde jag mig dock med juice att dricka.

Till efterrätt serverades en ganska god chockladkaka och på brickan fanns även en liten chokladbit. Kabinpersonalen erbjöd slutligen kaffe och te.

Service

Vänlig och mycket artig service. Jag blev tilltalad på engelska även om jag själv talar franska, även om jag dock själv valde att byta tillbaka till franska då jag gärna underhåller denna när möjlighet ges. Inga namn användes dock, endast Monsieur.

Med sju personer i business class och ytterligare några personer i premium economy bakom tog serveringen dock sin tid, det tog en bra stund innan vagnen passerade en andra gång och jag kunde beställa påfyllning av mitt juiceglas.

Överlag var jag dock nöjd med servicen och serveringen som var klart bättre än min förra flygning med Air France Paris-Stockholm.

Ankomst

Landning 15 minuter före tidtabell kl 15.35. Inflygningen bjöd på en fin vy över ett soligt Paris med både Eiffeltornet och Triumfbågen som enkelt kunde identifieras i fjärran. Som vanligt parkerade flyget vid terminal 2F som används för de flesta av Air France Europaflyg.

Air France Business Class Airbus A320 Stockholm Arlanda-Paris CDG

Terminal 2F på Paris Charles-de-Gaulle flygplats

Foto: Jacob Molin

Slutsats

Bekväm stol och bra service, det hade dock varit trevligt med ytterligare ett val av huvudrätt. Överlag en bra upplevelse i Air France business class.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×