Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Air France Business Class Singapore-Paris – Air France à la carte

På flygplatsen

Den ordinarie incheckningen vid Changi öppnade tre timmar före avgång, vilket med avgångstid klockan 23.00 skulle innebära 20.00 Jag hade dock läst på flygplatsens webbsida att det skulle finnas möjlighet till tidigare incheckning med Air France.

Efter en lång arbetsdag anlände jag till Changi strax efter klockan 18. Mycket riktigt fanns det early check-in för Air France och KLM som öppnade klockan 18.30. En disk bemannades för detta, dock var kravet att man först checkat in på internet eller via en automat. Det fanns en incheckningsautomat ett stenkast från disken så jag tog mig igenom processen på skärmen, skrev själv ut mina två boardingkort och ställde mig därefter i kö för att få min väska taggad. Det kändes inte särskilt premium att som business class-passagerare inte kunna få allt detta fixat direkt vid disken, jag hade redan förbokat platser och väskan skulle i alla fall checkas in, men reglerna var tydliga och jag var åtminstone glad att få bli av med min väska. Det var en ung tjej som bemannade disken, hon skrev ut en bagagetagg, satte fast ett Sky Priority-klistermärke på mitt boardingkort och förklarade därefter vägen till loungen.

Skyview Lounge, Singapore Changi, Terminal 1

Skyview Loungen

I Singapore sker säkerhetskontroll vid gaten så endast passkontrollen behövde passeras. Air France använder Skyview Lounge i terminal 1, en lounge som används av i stort sätt samtliga Skyteam och One World-flygbolag som trafikerar terminalen. Loungen är i formell bemärkelse en tredjepartslounge men har en väldigt tydlig Cathay Pacific-inspirerad inredning med de flesta inredningsdetaljer man finner i en normal Cathay Pacific lounge.

Med gott om tid innan avgång tog jag även möjlighet att besöka några andra lounger med mitt Priority Pass-kort. Två av överraskningarna var SATS Rainforest Lounge i terminal 1, med en mycket regnskogsinspirerad inredning som inte liknar något jag besökt tidigare, samt The Green Market i terminal 2, som i själva verket är en japanskinspirerad restaurang där man får en japansk måltid inkluderad i inträdet.

Lounge: Skyview Lounge, Singapore Changi (SIN), Terminal 1

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Strax efter klockan 22 rörde jag mig mot gate C34 där ombordstigningen redan hade påbörjats. Obligatorisk säkerhetskontroll vid ingången, som alltid i Singapore, sedan var det bara att gå rakt igenom den tomma gateloungen och ombord.

Jag hade i förväg valt plats 09A, en fönsterplats på femte raden i den större business class-kabinen. Det fanns vid bokningstillfället inte så mycket att välja på av platser men jag var åtminstone glad att kunna säkra en fönsterplats, något jag föredrar på långflygningar i premiumkabiner då det ger lite mer avskildhet när man ska sova. Flyget var redan välfyllt när jag kom ombord och blev till slut helt fullt i business class (och troligtvis i samtliga klasser).

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Business Class-kabinen

Foto: Jacob Molin

Vid stolen väntade kudde, täcke samt en hängare om man hade ytterkläder man ville få upphängda. Tidningar fanns vid ingången till flygplanet, i övrigt hände inte så mycket mer innan ombordstigningen slutförts då servicen i kabinen påbörjades. Med dörrarna stängda erbjöds en välkomstdryck, ett val mellan champagne, vatten och apelsinjuice följt av necessärer samt tidningar till de som missat att plocka vid ingången.

Mycket punktlig pushback, på minuten enligt tidtabell. En säkerhetsvideo visades på engelska och franska och pursern välkomnade oss ombord och meddelade en flygtid på 12 timmar och 28 minuter. Klockan 23.15 lyfte vi och satte kurs norrut mot Bengaliska viken och vidare mot Europa.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Säkerhetsvideo med de eleganta Air France-uniformerna

Foto: Jacob Molin

Stolen

Det var ett Boeing 777-300ER-flygplan som tog oss den avsevärda sträckan mellan Singapore och Paris. Ombord fanns fyra klasser – economy class, premium economy, business class (Affaires) och första klass (La Première). Business class bestod av tio rader i en 2-3-2 konfiguration uppdelad i en mindre kabin med två rader direkt efter första klass samt en större kabin bakom den andra dörren och business class-galleyt med åtta rader. Totalt fanns 67 stolar i business class, samtliga var upptagna.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Business Class-stolen

Foto: Jacob Molin

Stolen hade jag testat tidigare och är en fullt godkänd business class-stol med drygt 60 tums benutrymme (ungefär standard för business class på långflyg) samt en angle-flat design som blir hyfsat platt i nedfällt läge men med en viss lutning, ungefär 170 grader. Kanske inte det vassaste som finns på marknaden idag men inget som helst att klaga på. Funktionaliteten var enkel att navigera och justera med hjälp av stolskontrollen som fanns på armstödet.

Underhållningssystemet

Bra underhållningssystem med en bra variation av filmer, både franska och internationella, nya och äldre samt world cinema från världens alla hörn. Det fanns dessutom flera intressanta dokumentärer, olika spel samt ett flertal kul dokumentärer om Air France som jag med stort intresse tittade på under frukostserveringen, inklusive flera om Air France historia med häftiga arkivbilder.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Underhållningssystemet

Foto: Jacob Molin

Baksidan med underhållningssystemet i business class var skärmen som var ganska liten samt hörlurarna som var av det enklare slaget, ingen brusreducerande funktionalitet fanns vilket gjorde att man fick höja volymen en del om det bullrade mycket.

Måltider

Uppe i luften serverades champagne från en bricka och därefter delades menyn ut som även innehöll drinklistan. Middag var inplanerat efter avgång och frukost innan landning i Paris. Menyn var riktigt snygg med gamla Air France-bilder på omslaget för att uppmärksamma att Air France i år fyller 80 år.

Vinlistan bestod av en champagne (Lanson Black Label Brut), ett vitt vin samt två röda viner, samtliga franska, förstås. Det fanns även ett omfattande utbud av spritsorter med flera olika apéritifs (att dricka före maten) och digestifs (att dricka efter maten) med ett utbud och upplägg som skiljer sig en del mot hur det skulle sett ut hos ett flygbolag från norra Europa, dock inte i negativ mening. Som apéritifs kan nämnas Aniselikör och Vermouth och som digestifs fanns exempelvis Calvados, Armagnac, Eau-de-vie och Chartreuse. Det fanns givetvis även ett standardutbud av alkoholfria drycker, kaffe, samt teer från Fauchon i Paris.

Det var redan sent och ganska snabbt påbörjades därför middagsserveringen. Vita dukar lades på borden och förrätten serverades kort därefter som var en ”gourmetförrätt” med gåslever, päron- och pärsikekompott samt marinerad lax med dill och tomat. Gåslever verkar vara en signaturrätt ombord på Air France, en rätt jag tidigare ätit i både deras business class och första klass. Som tur är gillar jag gåslever och allt smakade mycket bra. Till förrätten serverades en skål med sallad samt bröd från en korg med ljusa eller mörka frallor. Jag beställde också ett glas vitt vin att dricka, det vita vinet var ett Chablisvin som tillhör det större Bourgognedistriktet i Frankrike.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Förrätt

Foto: Jacob Molin

Det fanns tre val av huvudrätt samt en dagens special. De tre valen var en biffstek med ostpolenta och svamp, havsabborre med bakad potatis och grönsaker, samt linguine med äggplanta, sparris, soltorkade tomater och shiitakesvamp. Dagens special, som fanns angivet på ett löst blad i menyn, var en asiatisk rätt, rostat ankbröst med ostronsås, sesamris och bok choy.

Allt lät förvånansvärt tilltalande men då jag är svag för anka blev ”dagens special” ett enkelt valt. Huvudrätten var god men inte spektakulär, jag gillade förrätten bättre. Jag bad att få ett glas rödvin till huvudrätten och hade tänkt att satsa på Rhônevinet. Flygvärdinnan undrade dock om jag inte ville göra en avsmakning och testa båda rödvinerna de hade ombord, vilket jag accepterade. Det andra rödvinet var ett lite tyngre Bordeauxvin från Médoc. Båda vinerna smakade utmärkt, helt klart en del där Air France har bra koll.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Huvudrätt

Foto: Jacob Molin

I samband med huvudrätten erbjöds även mer bröd samt en ostbit på ett fat, jag misstänker att det var en Camembert.

Slutligen rullade dessertvagnen genom kabinen. En avlång desserttallrik med tre olika desserter erbjöds som innehöll en frukttårta, en chokladtårta samt två småkakor. Dessutom fanns skålar med sorbet, ett val mellan hallon och mango. Allt smakade utmärkt. Kaffe och te serverades också men jag avböjde båda då jag ville gå och lägga mig direkt efter middagen. Däremot valde jag att avrunda med en liten whisky, det är den ganska smakrika Glenlivet som serveras på Air France.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Desserter och sorbet

Foto: Jacob Molin

Hela middagen smakade mycket bra med många intressanta valmöjligheter och goda viner. Air France är verkligen duktiga på mat och något jag flera gånger uppskattat på deras långflygningar. Middagen var också perfekt i längd. Jag hade möjlighet att jobba mig igenom hela menyn och testa ett glas vin till varje rätt utan stress, men serveringen var inte heller så utdragen att jag behövde sitta och rulla tummarna. Allt var klart inom två timmar efter start från Singapore.

Två timmar före landning tändes lamporna i kabinen. Varma handdukar erbjöds följt av juicer och därefter serverades frukosten med allt på en och samma bricka. På brickan fanns en skål med färsk frukt, en liten yoghurtbunke med müsli samt marmelad. Bröd och croissanter erbjöds av personalen samt kaffe, te och ytterligare juice. Som varmrätt fanns två val – traditionell engelsk frukost med äggröra, korv och potatis eller fattiga riddare med äpple och fikon. Jag tog det sistnämnda. Det fanns även ett kallt alternativ med ostar och kallskuret. Påfyllning av kaffe och te erbjöds innan brickorna samlades in.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Frukost med fattiga riddare

Foto: Jacob Molin

Frukosten var något mindre i omfattning än vad många andra flygbolag serverar (exempelvis systerbolaget KLM) vilket går hand i hand med den franska kulturen där frukost inte är någon viktig måltid. Allt smakade dock bra. Precis som med middagen höll frukostserveringen ett bra och optimalt tempo.

Service

Servicen ombord var vänlig och professionell av den kvinnliga pursern och hennes kollegor som serverade i business class. Jag pratar flytande franska vilket förstås gör allt lite enklare ombord på Air France, egentligen inte så mycket kopplat till språkbarriärer (kabinpersonalen var fullt kapabel att servera och konversera på engelska), snarare handlade det om att kunna hantera den kulturella aspekten av servicen och serveringen som ändå skiljer sig lite från norra Europa och den engelskspråkiga världen.

Jag vill också ge en eloge till personalen för den utmärkta serveringen och koordineringen, den var perfekt i längd och upplägg. Just koordinering och tempo är en del där jag sätter stort värde, en alldeles för långsam servering (alternativt en alldeles för snabb sådan) kan förstöra upplevelsen ordentligt. Det är också tråkigt när en middagsservering blir alltför komprimerad vid en sen kvällsavgång, en expressmeny får dock gärna finnas som alternativ (vilket för övrigt även gick att få på denna flygning).

Inga försök gjordes dock att tilltala mig med namn, inte ens när pursern gick runt med passagerarlistan. Inte heller upplevde jag att något särskilt gjordes för mig som guldkortsresenär med Air France. Servicen var vänlig och korrekt men utan något småprat. Även här tror jag dock det finns en kulturell skillnad där fokus ombord snarare ligger på att ge ett professionellt bemötande (och gärna med en viss elegans) än att bli alltför personlig.

Sömn

Efter middagen bytte jag traditionsenligt om till pyjamas och fällde stolen inför natten. Med en flygtid på tolv och en halv timme fanns det trots både middag- och frukostservering tid till åtta timmars sömn och jag sov förvånansvärt bra ombord.

Det var dock ganska varmt i kabinen. Vid ombordstigningen fanns en flaska vatten vid stolen men med både en varm kabin samt lite vin till maten började kroppen signalera uttorkning och jag fick ordna med påfyllning. Vid business class-galleyt bredvid andra dörren fanns en självserveringsbuffé med olika drycker inklusive champagne och allehanda sorters vatten, läsk och juicer. Enkelt att hämta en ny flaska eller fylla upp den existerande. Vid buffén fanns även en bricka med smörgåsar och desserter att äta och det fanns även möjlighet att beställa en skål med nudlar.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Självserveringsbuffén

Foto: Jacob Molin

Ankomst

Rutten till Frankrike tog oss över en stor del av Asien. Från Singapore längs malaysiska kusten, Indien, Afghanistan, Azerbaijan och in mot Europa över Bulgarien och Österrike.

Klockan 05.30 fransk tid påbörjade vi inflygningen mot Paris. Före landning passerade pursern genom kabinen för att personligen säga hejdå till varje passagerare, en vänlig gest. Klockan 05.55 tog vi mark på Charles-de-Gaulle, 15 minuter före tidtabell, och parkerade vid terminal 2E och den nyaste piren som fått bokstaven M. Första gången jag besökt den nya piren och allt kändes förvånansvärt snyggt, modernt och välordnat.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Flygkartan

Foto: Jacob Molin

Ett förarlöst transittåg tog oss in till huvudbyggnaden i terminal 2E där det var tydligt skyltat var man skulle gå. Charles-de-Gaulle kommer nog aldrig bli en favoritflygplats men det är imponerande vilka förändringar Air France och ADP (Aéroports de Paris) gjort senaste två åren. Mellan terminal 2E (som används för långflyg) och terminal 2F (som används för de flesta Europaflyg) finns nu en en korridor som gör att man som transferpassagerare kan stanna airside under flygplansbytet och vid passkontrollen finns en fast track kanal (Accès no 1) som man får nyttja som business class-passagerare. Det är en ganska stor skillnad mot hur det var för några år sedan.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Transferområdet i nya M-piren i terminal 2E

Foto: Jacob Molin

Slutsats

Mat och dryck är helt klart Air France starkaste sida med god kvalitet och intressanta valmöjligheter. Även serveringen koordinerades bra med ett optimalt upplägg. Servicen var vänlig och korrekt men höll ett visst avstånd. Även stolen fungerade bra både att sitta och sova i även om det finns bättre och modernare alternativ på marknaden. I stort skötte Air France det hela bra och jag kommer inte tveka att flyga med dem igen.

BusinessClass.se rekommenderar

För mer avskildhet och kortare avstånd till både toaletter och buffé kan det vara värt att försöka få en plats i den mindre business class-kabinen med två rader. Denna finns på de Boeing 777-flygplan där Air France även har första klass. På övriga flygplan upptar business class hela den främre sektionen mellan första och andra dörren.

5
Populäraste / senaste

  1. Air France/KLM den

    Vänlig, professionell och elegant.. ja tack, det vill vi gärna upplevas som!! 🙂

  2. Jacob den
    Mattias Edstrom

    Trevlig rapport. Du skriver :

    "Jag pratar flytande franska vilket förstås gör allt lite enklare ombord på Air France, egentligen inte så mycket kopplat till språkbarriärer (kabinpersonalen var fullt kapabel att servera och konversera på engelska), snarare handlade det om att kunna hantera den kulturella aspekten av servicen och serveringen som ändå skiljer sig lite från norra Europa och den engelskspråkiga världen".

    Hur skulle du säga att t ex. bemötande skiljer sig från Air France business class till t ex. BA, SAS, Swiss och Finnairs motsvarande? För mig som passagerare och som inte talar franska utan engelska med brittisk accent?

    Precis som i citatet ovan tycker jag inte man ska lägga så stor vikt på det där med språket. I synnerhet på interkontinentala flygningar är personalen vana vid engelskspråkiga passagerare och att spendera mycket tid i andra länder. De lär säkerligen uppskatta ett försök till några ord på franska men kommer inte bry sig om konversationen hålls på engelska.

    Jag skulle beskriva servicen och bemötandet som vänlig, professionell och i många fall ganska elegant. Och det är nog ungefär så jag gissar att Air France själva vill bli beskrivna. Däremot är det inte den familjära atmosfär som kan finnas hos t.ex. SAS, man håller en respektfull distans ombord, åt båda håll, lite som på en del asiatiska flygbolag.

    Bästa sättet att njuta av en långflygning med Air France är att gå ombord med öppna sinnen. Fransmännen är stolta över sin mat och dryck och lite intresse och nyfikenhet hjälper nog en hel del.

  3. Mattias Edstrom den

    Trevlig rapport. Du skriver :

    "Jag pratar flytande franska vilket förstås gör allt lite enklare ombord på Air France, egentligen inte så mycket kopplat till språkbarriärer (kabinpersonalen var fullt kapabel att servera och konversera på engelska), snarare handlade det om att kunna hantera den kulturella aspekten av servicen och serveringen som ändå skiljer sig lite från norra Europa och den engelskspråkiga världen".

    Hur skulle du säga att t ex. bemötande skiljer sig från Air France business class till t ex. BA, SAS, Swiss och Finnairs motsvarande? För mig som passagerare och som inte talar franska utan engelska med brittisk accent?

  4. famhanssons den

    Är det verkligen gåslever dom serverar??? Jag skulle gissa att det var anklever (canard)

  5. Gubben den

    Bra skrivit.
    Blir riktigt sugen att göra en provtur med AF.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×