Air Berlin Economy Class Berlin-Stockholm

Air Berlin Economy Class Berlin-Stockholm – Med förbokning av gourmetmåltid

Bakgrund

Air Berlin är Tysklands andra största flygbolag med baser i Berlin och Düsseldorf och är sedan år 2012 medlem i One World-alliansen. Air Berlin har bedrivit reguljärtrafik i knappt 20 år och har under hela denna tid hållit sig till enbart en klass på flygningar inom Europa med målsättning att hålla en rimlig servicenivå för alla passagerare med gratis snacks och alkoholfria drycker. År 2007 inledde man ett samarbete med Restaurant Sansibar på ön Sylt, en av Tysklands mest populära restauranger, som komponerade ett antal gourmetmåltider åt Air Berlin. År 2013 utökades sortimentet med enklare mat som tapas och paninis.

Gourmetmåltiderna finns att förbeställa till de flesta intraeuropeiska flygningar med  flygtid över en timme. Beställning görs på Air Berlins hemsida senast 48 timmar före avgång och betalning görs samtidigt med kreditkort. Vi bestämde oss för att testa en av gourmetmåltiderna och se om det var värt pengarna.

På flygplatsen

Tegelflygplatsen utanför Berlin är verkligen ingen dröm att använda, huvudterminalen (Terminal A) är inte byggd för dagens användning med mycket transfertrafik medan utbyggnationerna (Terminal C och D) närmast får beskrivas som provisoriska baracker. Allt det här skulle förstås varit ett minne blott om Brandenburgflygplatsen öppnat som det var planerat år 2012, det senaste datumet säger nu 2016. Trots detta får man ändå ge flygplatsledningen en eloge för att flygplatsen faktiskt fungerar, Tegel har idag 20 miljoner passagerare per år och ändå är det hanterbara gångavstånd nästan var man än ska på flygplatsen.

Air Berlin Economy Class Berlin-Stockholm

Air Berlin Priority Check-in på Berlin Tegel

Foto: Jacob Molin

Air Berlin använder mestadels Terminal C på Tegel som ligger öster om huvudterminalen. För premiumpassagerare finns en premiumincheckning följt av en fast track-kanal genom säkerhetskontrollen. Däremot finns det ingen lounge, endast en ”exclusive waiting area” med lite drycker dit man har tillträde med en fullprisbiljett eller en hög nivå i Air Berlin Topbonus. Korthållare på Sapphire eller Emeraldnivå från andra flygbolag har normalt inte tillträde. Vill man besöka en riktig lounge är det Air France-loungen som gäller i huvudterminalen, ett loungebesök kräver dock att man avsätter ordentligt med tid för att ta sig från loungen till gaten med både byte av terminal och passering genom säkerhetskontroll.

Jag anlände Tegel redan två timmar före avgång, då jag endast hade handbagage valde jag att hämta ut mitt boardingkort från en maskin. Med gott om tid före avgång fanns det tid för ett loungebesök i Air France-loungen, en snygg och prydlig lounge men med ett något begränsat utbud av mat och dryck.

Lounge: Air France Lounge, Berlin Tegel (TXL)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

45 minuter före avgång lämnade jag loungen, vilket nog är minimum för att hinna med alla formaliteter och slippa stressa. Tillbaka i Terminal C kunde jag som Sapphiremedlem använda fast track-kanalen vid säkerhetskontrollen som gick mycket snabbt, dock var det inte mycket folk i de övriga kontrollerna. Transithallen i Terminal C är ganska liten och faciliteterna består av en stor och hyfsat välförsedd Heinemannbutik, ett café samt ytterligare två butiker, mycket mer än så är det inte. I högtrafik blir det lätt trångt och någon överskottskapacitet är det definitivt inte fråga om.

Flyget till Stockholm avgick från gate C63 vilket innebar att man från transithallen behövde gå upp en trappa, följa en lång och smal gång, för att sedan ta en trappa ner igen. Inte särskilt smidigt när man har tungt handbagage. Vid gaten hade ombordstigningen redan påbörjats men skyltarna hintade om att priority boarding tidigare hade erbjudits för premiumresenärer. Ingen bussresa denna gång, som man ofta råkar ut för på Tegel, endast en kort promenad ut till planet.

Air Berlin Economy Class Berlin-Stockholm

Ombordstigning

Foto: Jacob Molin

Mycket god beläggning på flygningen upp till Stockholm, drygt 80-90 procent av stolarna var upptagna. Punktligt klockan 17.00 lämnade vi gaten och lyfte mot Stockholm med en flygtid på en timme och 20 minuter.

Stolen

Flygplanet, en Airbus A319, var mycket fräscht med en modern inredning och sköna lädersäten. Ombord på Airbus A319-flygplanet fanns 25 rader i en 3-3 konfiguration, totalt 150 stolar.

Air Berlin Economy Class Berlin-Stockholm

Air Berlins stol på Airbus A319

Foto: Jacob Molin

Air Berlin erbjuder ingen business class ombord, det är en klass för alla som gäller, däremot är de duktiga på att ta hand om premiumpassagerare. De fyra första raderna kan endast väljas om man reser på en fullprisbiljett eller har status i Air Berlin Topbonus eller One World. Saknar man detta kan man betala för en bättre sittplats, drygt 100 kronor för en resa Skandinavien-Tyskland. Det sista alternativet om man varken har status, reser på fullprisbiljett eller vill betala extra är att hoppas på att flyget är så fullt att man hamnar på någon av de första raderna i alla fall. Samma princip gäller för platserna vid nödutgångarna, så kallade ”XL-säten”.

Som Sapphiremedlem fungerade detta mycket bra. På utresan från Skandinavien valde jag 01F på första raden och fick som enda passageraren på flyget en helt egen rad trots en mycket god beläggning. På denna flygning valde jag 02F och fick ett ledigt mittsäte, till skillnad från både passagerarna framför, bakom och på andra sidan mittgången. Detta var mycket uppskattat.

Underhållningssystemet

I taket fanns skärmar som under en stor del av flygningen visade en flygkarta. I armstödet fanns ett uttag för hörlurar och en liten panel med fyra knappar för att kunna lyssna på musik. Jag testade aldrig denna själv men enligt ombordmagasinet ska det finnas minst sex musikkanaler att lyssna på.

Måltider

Ungefär 20 minuter efter start kom flygvärdinnan till min plats med min förbeställda måltid. Jag var den enda på flygningen som förbeställt mat och serveringen tilldrog en och annan blick från nyfikna. Samtidigt tog hon även min dryckesbeställning och levererade detta till min plats innan hon började den allmänna serveringen, vilket var mycket uppskattat. Eftersom målsättningen var att testa cateringen ombord beställde jag en liten flaska rödvin till maten. Det fanns två sorter att välja på och jag valde den tyska som även den kom från Restaurang Sansibar. Alkohol ingår inte i biljettpriset på Air Berlin inom Europa men 5 euro kändes överkomligt.

Air Berlin Economy Class Berlin-Stockholm

Menyn

Foto: Jacob Molin

Cateringmenyn på Air Berlin består av ett 20-tal rätter vilket inkluderar frukosträtter, barnrätter, vegetariska alternativ samt ett antal huvudrätter med både västerländska och asiatiska alternativ. Rätterna har komponerats av Restaurang Sansibar på ön Sylt i Tyskland som enligt Air Berlin ska vara en mycket eftertraktad restaurang där man måste beställa bord veckor i förväg.

Jag hade förbeställt en av deras signaturrätter, en pastarätt med kyckling och spenat, ”Chicken Sansibar”. Priset för denna var 10,90 euro, drygt 95 kronor. Maten serverades på en svart bricka där det även fanns salt och peppar, servett samt våtservett. Besticken var av plast.

Kycklingrätten var riktigt god, perfekt uppvärmd och föll mig helt i smaken. Det var också ganska mycket mat på tallriken, jag blev ordentligt mätt. Även det vin jag beställt smakade bra och blev ett bra komplement till den smakrika huvudrätten. Det enda jag saknade var något efteråt, en liten dessert eller chokladbit till kaffet.

Air Berlin Economy Class Berlin-Stockholm

Kycklingrätten ”Chicken Sansibar”

Foto: Jacob Molin

För övriga i kabinen erbjöds Air Berlins traditionella servering med alkoholfria drycker, kaffe och te samt något salt eller sött att äta. Det kan exempelvis vara en varm smörgås på morgonen, en Wasa knäckebrödsmörgås, äppelbeskvier, en muffins eller en påse chips. Det finns även möjlighet att köpa alkoholhaltiga drycker och smörgåsar samt i vissa fall även ordentlig mat. Jag blev även erbjuden att välja något ur det ordinarie sortimentet när vagnen passerade.

Sammantaget tyckte jag det var värt pengarna. Med tanke på det begränsade matutbudet i loungen och i transithallen i kombination med avgångstid klockan 17.00 var det mycket smidigt att ha middagen fixad. 95 kronor är kanske inget fynd men inte heller hutlöst dyrt och maten smakade som sagt mycket bra. En liten bonus kom även i slutet på flygningen. Den handdator som flygvärdinnan använder för att knappa in all försäljning fungerade inte och därmed gick det inte att ta emot kreditkortsbetalning och redovisa den flaska vin jag beställt. Det slutade med att Air Berlin bjöd på denna.

Air Berlin Economy Class Berlin-Stockholm

Rödvin från Restaurant Sansibar

Foto: Jacob Molin

Service

Vänlig service av en ganska ung purser. Förbeställningen av maten fungerade perfekt, jag blev serverad först och jag uppskattade att flygvärdinnan direkt ordnade med drycker så jag fick något att dricka medan maten fortfarande var varm. Även min bricka plockades senare av långt innan personalen samlade ihop övrigt skräp i kabinen. Att de slutligen bjöd på vinet när tekniken krånglade var så klart en uppskattad gest.

Överlag var servicen så bra den kunde bli efter de förutsättningar som fanns.

Ankomst

Punktlig landning på Arlanda klockan 18.35. Air Berlin trafikerar precis som övriga One World-flygbolag terminal 2 på Arlanda som är liten och smidig att använda. I samband med avstigning erbjöd pursern varje passagerare ett chokladhjärta från en korg. Eftersom jag bara hade handbagage var det bara att gå direkt till den väntande transporten hemåt.

Slutsats

Trots att Air Berlin bara har en klass ombord tycker jag de har hittat ett vettigt koncept. Fräscht plan, acceptabel servering, och bra förmåner för premiumpassagerare med möjlighet att välja sittplats längst fram i planet och med ett tydligt försök från flygbolaget att hålla stolen bredvid ledig. Även förbeställningen av mat fungerade mycket bra och är något jag skulle kunna överväga att göra igen.

5
Populäraste / senaste

  1. jannez den

    Som BA guld dvs Oneworld Emerald, bjuder Air Berlin på varm mat? Någon som vet?

  2. obs den

    Man kunne nok ønske sig at SAS ville implementere et lignende koncept… Har selv prøvet AirBerlin på en tur CPH-TXL, og det var jo helt som Jacob også beskriver det.

  3. jsm den

    Trevligt reportage! Vilket datum flög du? Skickade min dotter som ensamresande förra veckan, så var framme vid gaten men flög inte med själv 🙂

  4. andyp den

    Flott rapport om produktet. Samme konsept som Austrian, men hos de faar man en vannflaske, bestikk i metall, mat i porslin og ordentlig glass i tillegg til at Do&Co er cateringselskap. Man faar derfor mer for pengene hos Austrian mener jeg

  5. jonas c den

    Trevlig rapport. Flög Air Berlin förra året mellan Berlin och Frankfurt. Trevlig flygning och på inrikes bjuder de på öl och vin. Chokladbitarna man får innan man stiger av är en trevlig detalj, så du skulle ju annars ha kunnat bett om en sån till kaffet.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×