Air Berlin Airbus A330

Air Berlin Business Class Berlin-Miami

Bakgrund

Air Berlin är Tysklands andra största flygbolag med baser i Berlin och Düsseldorf. Sedan är 2010 är flygbolaget medlem i alliansen One World. Ursprungligen flög Air Berlin huvudsakligen från Tyskland till olika semesterdestinationer men numera har man ett stort nätverk i Europa och trafikerar dessutom ett dussin destinationer utanför Europa. Air Berlin ägs till en dryg tredjedel av Abu Dhabi-baserade Etihad Airways med vilken man även har ett omfattande samarbete.

Air Berlins linjenät utanför Europa är fokuserad på Nordafrika, USA, Karibien samt Tel Aviv och Abu Dhabi i Mellanöstern. Vi bokade in en biljett på en av Air Berlins fem USA-linjer, från Berlin Tegel till Miami på en Airbus A330.

På flygplatsen

Jag var enbart i transit i Berlin med en timme och 20 minuter mellan flygen. Det behöver knappast nämnas att Berlin Tegel inte är det roligaste som går att finna i flygplatsväg i Europa, flygplatsen skulle egentligen varit stängd vid det här laget och ersatt av nya Berlin Brandenburg. De flesta vet hur det gått med detta. Dock måste man till Tegels fördel medge att flygplatsen är ganska kompakt och okomplicerad och det blir sällan några längre gångavstånd.

Flyget från Skandinavien anlände C-terminalen och anslutningsflyget till Miami gick från den ursprungliga hexagonformade A-piren, från gaterna A00 och A01 som är det område i terminalbyggnaden som används för flygningar till destinationer utanför Europa.

Air Berlin har ingen egen lounge på Tegel utan använder sig av Air France lounge i avgångshallen. Dessutom har man vad man kallar ”Exklusiva vänteområden” som formellt inte definieras som fullvärdiga lounger men som ger möjlighet att jobba eller koppla av medan man väntar på flyget över en kopp kaffe. Det finns två – en i terminal C och en i terminal A mellan gate 2 och 3.

Air Berlin check-in

Air Berlin check-in till Miami

Foto: Jacob Molin

Oavsett om man redan var incheckad behövde man göra ett kort besök till incheckningsdisken vid gate A00 för att få resedokumenten kontrollerade och ett grönt klistermärke fastsatt på boardingkortet. Därefter följde en ganska noggrann säkerhetskontroll med kroppsvisitering men i övrigt utan några konstigheter. Kontrollen genomfördes av en riktigt skämtsam ung tysk kille som ville demonstrera sina språkkunskaper.

I vänteområdet vid gate A00 och A01 fanns en taxfreebutik och en försäljningsvagn med cafévaror, men i övrigt var området ganska litet och trångt.

Ombordstigning och första intryck

25 minuter före avgång påbörjades ombordstigningen med priority boarding för business class och statusresenärer. Detta löstes ganska snyggt med en separat disk vid gate A00 medan övriga passerade gate A01, som därefter sammankopplades via en gång.

Väl ombord blev det en vänstersväng och det visade sig att incheckningspersonalen hade gjort en liten miss. Jag hade blivit tilldelad plats 05K som visade sig vara crew rest. Denna skulle så klart ha varit blockerad i systemet men någon verkade ha gjort en miss. Kabinpersonalen hade dock redan varit proaktiva och förberett stol 06C för mig, i grund samma stol men på andra sidan kabinen. Flygningen till Miami skulle dessutom bara bli halvfull, så jag blev erbjuden att välja en annan plats om jag önskade.

Air Berlin business class

Stol 06C i business class

Foto: Jacob Molin

Framme vid 06C var bordet redan framfällt med menyn trevligt uppställt på bordet tillsammans med necessären och hörlurarna. Det gav definitivt ett trevligt första intryck på flygningen. Min jacka togs och jag blev erbjuden en välkomstdryck, ett val mellan champagne, vatten eller apelsinjuice som serverades med en skål med nötter. Tidningar och magasin fanns upplagda längst fram i kabinen. Efter start erbjöds även tofflor.

Punktlig pushback kl 10.25 med en flygtid på tio timmar till Miami.

Air Berlin meny

Meny, necessär och hörlurar

Foto: Jacob Molin

Stolen

Air Berlin har nu utrustat hela sin Airbus A330-flotta med de senaste sätena i business class och därmed är det fully flat och 1-2-1 i konfiguration vart man än reser. Tidigare var det en mer traditionell konfiguration med sex stolar i bredd.

I Air Berlins Airbus A330 är business class placerad mellan dörr 1 och dörr 2 och består av 19 stolar – 4 rader i en 1-2-1-konfiguration samt två extra stolar längst fram i mittensektionen (1E/1F) och en ytterligare stol längst bak på höger sida (6C).

Air Berlin business class

Två mittstolar i business class

Foto: Jacob Molin

Stolarna är placerade i en sicksack-konfiguration. Sitter man vid en fönsterplats sitter man antingen direkt vid fönstret (A eller K-stolarna) med en viss avgränsning mellan stolen och mittgången, alternativt vid mittgången (C eller H-stolarna) med motsvarande avgränsning mellan stolen och fönstret. A och K är helt klart att föredra för mer avskildhet, i synnerhet under nattflygningar.

I mittensektionen är stolarna antingen placerade bredvid varandra (E och F), vilket skapar lite av en egen kupé, eller ganska långt från varandra (D och G).

Stolen blir i fälld form helt horisontellt platt (fully flat) och regleras via en ganska avancerad stolskontroll placerad på sidan med ett flertal olika val. Framför stolen, på väggen vid sidan av ottomanen, finns bordet som fälls ner och fram när man ska äta. Vid sidan av stolen finns hållare för en vattenflaska samt förvaring för magasin och tidningar samt mindre personliga tillhörigheter som en mobiltelefon eller ett par glasögon. Varje stol har även tre olika lampor – en läslampa ovanför stolen, en läslampa vid sidan samt stämningsbelysning. Däremot saknade jag ett cocktailbord för att kunna placera glas under flygningen, det hade fått plats vid sidan av stolen. Visserligen kunde man använda det ordinarie bordet och bara fälla fram det halvvägs, men ett cocktailbord hade ändå varit mer praktiskt. Dessutom hade det ordinarie bordet en förmåga att luta i vissa lägen.

Baksidan med Air Berlins business class är att kabinen känns lite stökig. Det blir lätt en lite industriell känsla med allt det mörkgråa och så mycket väggar och avgränsningar, samma problem som funnits på Lufthansa som också jobbat mycket med grått i sina kabiner. Kanske fungerar det bra i Tyskland? Stolen är i övrigt både bekväm och funktionell och saknar egentligen inget men jag hade gärna sett lite mjukare former och färger.

Underhållningssystemet

Underhållningssystemet var AVOD (Audio Video On-Demand) som styrdes med hjälp av en liten fjärrkontroll placerad vid sidan av stolen. På fjärrkontrollen fanns en slags knapp som fungerade ungefär som en datormus. Jag har varit med om detta upplägg tidigare men för vissa kan det säkert vara lite förvirrande i början innan man förstått hur funktionen fungerar.

Utbudet av filmer, TV-serier och musik var helt okej utan sticka ut. Skärmen var 16 tum stor och utmärkta brusreducerande hörlurar delades ut. Ville man inte använda fjärrkontrollen gick det att trycka direkt på skärmen.

Underhållningssystemet

Underhållningssystemet

Foto: Jacob Molin

Jag såg den tyska filmen om Kung Ludwig II som regerade i Tyskland i mitten av 1800-talet och som var djupt intresserad av kultur och arkitektur och hann även med några dokumentärer.

Måltider

Air Berlin imponerade med sitt måltidsupplägg som på flygningen till Miami bestod av inte mindre än tre olika måltider. Upplägget matchade bra måltiderna enligt europeisk tid men även så man inte behövde gå av hungrig i USA.

Direkt efter avgång serverades en enklare frukost. Knappt två timmar senare huvudmåltiden, lunch, och lite drygt två timmar innan landning serverades en kall måltid.

Uppe i luften inleddes serveringen med en cocktail och en dryg halvtimme senare serverades frukost. Frukosten bestod en kalkonsmörgås, en smörgås med schweizisk ost samt vaniljyoghurt med fruktcoulis och müsli.

Frukost

Frukost

Foto: Jacob Molin

Drygt två timmar efter frukosten serverades en ordentlig lunch. Lunchen inleddes med en salladsskål med dressing samt två val av förrätt – beef tenderloin med sallad, eller örtmarinerade räkor med en äppel- och celerisallad. Jag bad att få ett glas rödvin att dricka till maten och fick förslag på det tyska rödvinet ”Tur-Tur” som hon trodde jag skulle gilla och som borde passa till den mat jag hade beställt. Det smakade bra, mycket fruktigt.

En vit duk lades på bordet och måltidsbrickan serverades med mitt val av förrätt – biffen. Vinet serverades separat och vattnet serverades från en glaskaraff. En brödskiva fanns redan på brickan medan ytterligare bröd med tre olika val erbjöds från en korg.

Förrätt

Förrätt

Foto: Jacob Molin

Det fanns fyra val av huvudrätt – tyska köttbullar med kokt potatis och grönsaker, köttbringa med nudlar, tilapia med mango och chilisås med basmatiris, samt fettucchine med tomater och grillad zucchini. Jag valde köttbullarna som smakade riktigt bra med en ganska kryddstark sås och med en trevlig presentation. Jag åt en liknande rätt en gång i tiden i Lufthansas första klass. Ytterligare påfyllning av vinet erbjöds samt mer bröd.

Huvudrätt

Huvudrätt

Foto: Jacob Molin

Till efterrätt kunde man välja mellan en ostbricka med Edam och Sage Derby cheddar eller en körsbärskaka. Jag frågade om jag kunde få testa båda vilket inte var något problem då åtminstone någon passagerare längre fram helt hade hoppat dessert. Goda ostar men jag saknade några kex. Jag beställde även en kopp kaffe att avrunda med men hoppade erbjudande om avec.

Ungefär mitt i flygningen efter två timmars sömn beställde jag en kopp kaffe för att piggna till. De hade även några olika snacks ombord som kakor, nötter, chokladkakor och chips. Flygvärdinnan plockade ihop ett litet urval men tydligen hade kakorna hunnit ta slut.

Två timmar och 30 minuter före landning serverades en kall måltid. Det var egentligen upp till varje passagerare att bestämma när man önskade måltiden men de uppmanade folk att beställa denna ganska tidigt då väntade kraftig turbulent sista timmen, vilket även blev fallet.

Snack före landning

Snack före landning

Foto: Jacob Molin

Det kalla måltiden bestod av kycklingbröst i en quinoa och tomatsallad med currymajonäs och till avslutning cream cheese med vindruvor samt panacotta med jordgubbscoulis. Jag hoppade alkoholen denna gång och nöjde mig med ett glas apelsinjuice.

Dryckesutbudet bestod av champagne (Louis d’or Brut, Cuvée Louis le Grand), tre vita viner, tre röda viner och ett rosévin. Air Berlin samarbetar med Restaurant Sansibar på Sylt som hjälpt till att ta fram de tyska vinerna som erbjöds, en av varje sort. Övriga viner kom från Italien, Frankrike och Spanien.

Service

Efter start från Berlin passerade pursern genom kabinen för att hälsa på alla passagerare. Hon tilltalade mig med namn och uppmärksammade att jag var Emerald, högsta statusnivån inom One World, och tackade för min lojalitet genom en liten välkomstpresent, två Lindt chokladkulor. En trevlig liten gest som i alla fall fick mig att le.

I det stora hela var servicen både vänlig och engagerad, inget som helst att klaga på. Att kabinen bara var halvfull hjälpte förstås också till att skapa en uppmärksam service.

Inga vagnar användes heller i kabinen, något jag alltid ger pluspoäng på. Det innebär mer jobb för personalen att servera allt direkt från galleyt men det skapar en betydligt trevligare och mer elegant servering.

Sömn

Med nästan 24 timmars flygresa och en ganska tidig morgon valde jag att fälla stolen för att få lite vila. Sovupplevelsen var fullt acceptabel med ett bekvämt täcke. Dock kunde kudden varit något större.

Stolen fälld

Stolen fälld

Foto: Jacob Molin

Vid ett C-säte ligger man dock direkt vid mittgången och det är ganska begränsad avskildhet, det är generellt bättre att välja ett A-säte om man reser ensam. Nu var dock 06C en av de bättre platserna i det avseendet. Det fanns inga stolar bakom och inte heller någon toalett. De enda som behövde passera stolen var kabinpersonalen.

Jag fick två timmar välbehövlig vila.

Ankomst

En del turbulens under de sista två timmarna som förvarnat. Landning tio minuter före tidtabell i Miami kl 13.50. Före landning fick varje passagerare traditionsenligt ett Air Berlin chokladhjärtan. Dessa har nu en ny leverantör, schweiziska Lindt.

Landning Miami

Inte långt kvar till Miami

Foto: Jacob Molin

Miami är en av de flygplatser som infört APC – Automated Passport Control, med möjlighet för resenärer i Visa Waiver Program att använda en automat för att scanna passet, ta foto och fingeravtryck och svara på de sedvanliga frågorna. Detta snabbar verkligen upp processen rejält. Är allt i sin ordning behöver man bara gå till en disk för att få passet stämplat. Behövs det mer information eller det är något systemet reagerat på får man gå till en manuell disk för normal passage, men även då blir kön avsevärt kortare än den varit tidigare.

Den prioritetstaggade väskan var redan på bandet och tullkontrollen gick snabbt. Med 28 grader utomhus var jackan dock onödig.

Slutsats

I stort en positiv upplevelse. Mycket vänlig service från kabinpersonalen, bra uppmärksamhet till mig som frekvent resenär och jag gillade matupplägget som kändes genomtänkt med tre olika serveringar. En tumme upp också för att inga vagnar användes vid serveringen. Men jag skulle önska en lite mjukare kabindesign ombord. Stolen var bekväm och hade all den funktionalitet man kan önska av en modern businesstol, men upplevelsen skulle blivit snäppet vassare med lite mjukare färger och former.

2
Populäraste / senaste

  1. NyfikenGrau den

    Riktigt bra att denna linje återuppstår nu, bara ett år efter att den lades ner 🙂

    Har tillräckligt med poäng för uppgradering till business på vår tripp i december, men så var det det där med att det ska finnas tillgängliga awardplatser också…
    Nåja, blir åtminstone XL-säten även om jag inte hittar några awardplatser i business. Använder British Airways BAEC-sida för awardsökning OneWorld förresten, verkar funka utmärkt!

  2. Peter Hagander den

    Bra rapport @Jacob, men Lindt är väl ändå Schweiziskt? 😉

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×