Air Baltic Business Class Riga-Bryssel

Air Baltic Business Class Riga-Bryssel – Utmärkt servering men lång flygning i ett propellerplan

På flygplatsen

Efter en lång dag med möten ankom jag Rigas flygplats kl 16.50 med blott 40 minuter kvar till avgång. Rigas flygplats är liten så detta fungerade fint, i synnerhet med en biljett i business class. Jag hade redan checkat in på internet så behövde därför bara hjälp med att skriva ut ett boardingkort. Det fanns två diskar för business class i Air Baltics stora incheckningsområde varav en var öppen utan någon som helst kö där jag snabbt fick hjälp.

Air Baltic Business Class Riga-Bryssel

Air Baltic business class check-in

Foto: Jacob Molin

Det finns även fast track i Riga att använda om man reser i business class, även denna utan kö. Märkligt nog ville de dock inte bara se boardingkort utan även identitetshandling, i mitt fall fick det bli passet, vilket kändes lite märkligt för en flygning inom Europa mellan två Schengenländer..

Ingen tid för loungebesök denna gång, ombordstigningen började tidigt så det var bara att gå direkt mot gate A2 med en efterföljande bussfärd, trots att flygplanet inte stod parkerat mer än maximalt 100 meter från terminalbyggnaden, men det hade väl med säkerheten att göra.

Ombordstigning och första intryck

En Dash 8-Q400 användes på flygningen till Bryssel med bra beläggning ombord, det visade sig dock att jag var den enda passageraren i business class och hade därmed gott om plats längst fram i flygplanet.

Air Baltic Business Class Riga-Bryssel

Ombordstigning på Air Baltics Dash 8-Q400

Foto: Jacob Molin

När alla passagerare kommit på plats kom flygvärdinnan fram för att hälsa mig välkommen och fråga om jag ville ha något att dricka före avgång, med alternativen vatten eller apelsinjuice. En gång i tiden erbjöd de även mousserande vin före start men detta verkar ha plockats bort. Jag frågade dock inte efter det heller. Även tidningar erbjöds, inklusive Financial Times och Times på engelska. Efter start erbjöds kudde och filt.

Pushback fem minuter före tidtabell med en fin vy över centrala Riga direkt efter start. Flygtiden mellan Riga och Bryssel hade beräknats till två timmar och 30 minuter.

Stolen

Flygplanet som tog oss till Bryssel var en Bombardier Dash-8 Q400, ett turbopropflygplan med plats för 76 passagerare. Business class bestod av två rader, dock fanns rad 1 endast på vänster sida av kabinen. Jag hade förbokat plats 02A och var som sagt ensam i business class.

I business class är stolen bredvid alltid ledig vilket innebär att varje passagerare får ett eget stolspar, i övrigt är det samma stolar i hela flygplanet.

Air Baltic Business Class Riga-Bryssel

Stolen i business class på Dash 8

Foto: Jacob Molin

Dash-8 Q400 är generellt ett ganska tyst flygplan att åka med för att vara en turboprop. Jag har inga som helst problem med det på korta flygningar runt Skandinavien och Baltikum, men för en flygning som slutade på två timmar och 40 minuter blev det i längsta laget och jag hann bli ganska less på det brummande ljudet. För flygningar över två timmar ser jag betydligt hellre att ett jetflygplan används.

Måltider

Menyn delades ut före avgång och innehöll även drinklistan med det som fanns att beställa i dryckesväg ombord. Med avgång klockan 17.30 serverades en trerätters middag i business class.

Dryckesutbudet var ganska omfattande och bestod av champagne, mousserande vin, två röda viner, två vita viner, öl, ett flertal spritsorter samt en rad alkoholfria drycker. Champagnen var Heidsieck Monopole Brut. En specialitet att prova ombord till kaffet är Riga Black Balsam, en traditionell lettisk örtlikör. Dryckesutbudet är kanske inte jämförbart med vad man får i business class på långflygningar, men det är definitivt inte dåligt för att vara business class inom Europa.

Air Baltic Business Class Riga-Bryssel

Gin & Tonic och amuse touche

Foto: Jacob Molin

Serveringen inleddes med en liten amuse bouche med valfri dryck, jag beställde en Gin & Tonic som serverades med is, citron och en drinkpinne. Aptitretaren bestod av tonfisk, grönsaker och en ganska stark sås.

En stund senare kom måltidsbrickan med maten. Förrätten var mozzarella med tomater, huvudrätten var kyckling med grönsaker, och desserten en slags smulpaj med grädde och choklad. Allt smakade mycket bra och maten var mättande, men jag hade gärna sett något annat tillbehör till kycklingen än bara grönsaker, kanske lite potatis eller ris med lämplig kryddning eller sås.

Air Baltic Business Class Riga-Bryssel

Middag i Air Baltic business class

Foto: Jacob Molin

Jag beställde en flaska vin att dricka till maten, det fanns två att välja mellan och jag valde det franska, Gérard Bertrand 6ème Sens Blanc Pays d’Oc. Bröd erbjöds även till maten, mycket trevlig i en egen korg med två frallor och två skivor mörkt bröd.

Air Baltic Business Class Riga-Bryssel

Vitt vin och brödkorg

Foto: Jacob Molin

Medan jag åt hjälpte flygvärdinnan till med försäljning och servering i economy class men höll ett öga även på mig längst fram. Jag blev erbjuden mer vin men valde att istället satsa på något till kaffet. Jag är generellt glad i whisky men utbudet ombord var föga lockande och det fick därför bli en cognac istället.

Jag fick även erbjudande om kaffe eller te. Kaffet verkade beredas i det bakre galleyt och det tog därför betydligt längre tid innan det serverades vid min plats. På brickan fanns även en liten chokladbit.

Under resterande hälften av flygningen satt flygvärdinnan längst bak i kabinen tillsammans med sin kollega men passerade någon gång emellanåt för att kolla om jag ville ha något mer att dricka. Det var inte heller något problem att ringa på klockan.

Service

Två kvinnliga flygvärdinnor jobbade ombord varav pursern hade hand om serveringen i business class. Servicen var snygg och elegant, exempelvis serverades all dryck från en svart bricka och när jag beställde vin hällde hon själv upp ett första glas med vin på brickan framför min plats för att sedan placera glaset på ett pappersunderlägg på bordet med flaskan bredvid med etiketten synligt. Smådetaljer kanske men ändå sådant som sticker ut och skapar skillnad och ett mervärde.

En annan mycket positiv detalj var att flygvärdinnan uppe i luften fällde upp borden för samtliga lediga stolar i business class, dvs på raden framför och de två stolarna tvärsöver mittgången. Jag tyckte först detta var konstigt men förstod sedan det smarta med det då det innebar att de i ekonomiklass som ville besöka toaletten längst fram inte tog chansen att sätta sig på någon av de lediga stolarna i business class. Det var tvärtom någon i personalen som verkligen tänkt till.

I övrigt var personalen aningen mindre pratsam än de jag mött på några av mina övriga flygningar med Air Baltic.

Air Baltic Business Class Riga-Bryssel

Borden uppfällda vid alla övriga stolar i business class

Foto: Jacob Molin

Ankomst

Jag spenderade resterande tid av flygningen med att få lite jobb gjort och följa upp några av mötena under dagen.

Klockan 19.10 landade vi på Bryssels flygplats, 20 minuter före tidtabell, och parkerade längst ut på A-piren som används för Schengenavgångar. Dash-8 kan inte nyttja passagerarbryggorna vilket innebar en kort promenad i duggregnet för att komma in i terminalen.

Slutsats

Överlag var jag nöjd med både service, mat och dryck, bra standard för att vara business class inom Europa med en elegant servering och en god middag. Men två timmar och 40 minuter är långt tid i ett turbopropflygplan, hur tyst och modernt det än på vara.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×