Aeroflot Comfort Class New York-Moskva

Aeroflot Comfort Class (Premium Economy) New York-Moskva

Bakgrund

I början av 2013 fick Aeroflot leverans av sitt första flygplan av typen Boeing 777-300ER, en uppgradering av långdistansflottan som idag främst består av Airbus A330 och Boeing 767 flygplan. Det första flygplanet sattes i trafik på linjen mellan Moskva och New York medan efterföljande flygplan använts på linjer till Asien, bland annat till destinationer som Hong Kong, Bangkok och Shanghai. Totalt är 16 flygplan beställda från Boeing.

Förutom en nya business och economy class produkter kom planet dessutom med en helt ny kabinklass, premium economy, eller Comfort Class som den heter hos Aeroflot. Efter ett besök i New York fick vi möjlighet att testa Comfort Class på flygningen tillbaka mot Europa.

På flygplatsen

Jag anlände till New York John F Kennedy flygplats drygt tre timmar före avgång. Aeroflot använder terminal 1 på flygplatsen precis som ett flertal andra europeiska flygbolag och terminalen var packad med folk som skulle checka in inför kvällsavgångarna mot Europa.

Aeroflot höll till vid incheckningsområde E. Hela incheckningsförfarandet var ganska stökigt vilket dock inte var unikt för Aeroflot utan verkade vara ungefär lika illa för övriga flygbolag. Mycket folk, hopklämmd terminal, dålig skyltning och detta toppad med amerikanskt säkerhettänk. Aeroflot hade två incheckningsdiskar för business class och Elite Plus resenärer, jag blev dock omedelbart tillsagd att jag behövde gå förbi en annan disk vid ingången till incheckningsområdet för att få mitt pass kontrollerat innan jag kunde checka in.

Aeroflot Comfort Class New York-Moskva

Aeroflot Business Class check-in

Foto: Jacob Molin

Själva incheckningen var snabb men vänlig. Jag fick boardingkort hela vägen till Stockholm och bagaget taggades till Arlanda med en gul prioritetstagg. Därefter fick man själv ta med väskan drygt 50 meter till ett bagageuppsamlingsområde som låg vid incheckningsområdet bredvid och som dessvärre var dåligt uppmärkt. Jag fick fråga mannen som jobbade där om jag verkligen var rätt.

Vid säkerhetskontrollen fanns en separat kö för premiumpassagerare som gick avsevärt snabbare än den vanliga kön. Kontrollen var dock mycket strikt och bemötandet onödigt kallt och otrevligt, det går att hålla en bra säkerhetsnivå och samtidigt behandla de man möter på ett vänligt och respektfullt sätt.

Aeroflot använder Korean Airs lounge i terminal 1, en ganska mörk lounge med begränsad mat och dryck men med stora och sköna fåtöljer att sitta i. Som Skyteam Elite Plus kunde jag även besöka de övriga två Skyteam loungerna på flygplatsen tillhörande Air France och Alitalia. Av de tre är Air France loungen utan tvekan den bästa.

Lounge: Korean Air Prestige Class Lounge, New York (NY) John F Kennedy International (JFK), Terminal 1

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades klockan 18.45 vid gate 8, 25 minuter före avgångstid. Ombordstigningen var mycket välordnad, redan 40 minuter före avgång sorterades passagerarna upp i olika grupper baserat på kabinklass och radnummer vilket gjorde själva ombordstigningen strukturerad. Sky Priority passagerare, dvs premiumpassagerare av olika slag, fick gå ombord först via en separat kö, något som blev mycket enkelt att säkerställa då de helt enkelt öppnade upp vår kö först.

Två dörrar användes till flygplanet, business class gick ombord via den främre och passagerare i ekonomiklass och premium economy gick ombord via den bakre.

Comfort class kabinen gav ett bra första intryck med samma nya färgkombination som används i nya business class kabinen på Boeing 777 med inredning i marinblått, orange och vitt. Comfort Class bestod av sex rader i en 2-4-2 med Aeroflots namn och logga på väggen mot ekonomiklass, precis som i business class.

Aeroflot Comfort Class New York-Moskva

Aeroflots Comfort Class-kabin

Foto: Jacob Molin

Efter jag intagit min plats 15K blev jag erbjuden en välkomstdryck, ett val mellan apelsinjuice och vatten, dock ingen champagne. Välkomstdrycken serverades för övrigt i ett riktigt glas istället för plastglas. Även en liten necessär erbjöds innehållandes strumpor och ögonskydd och jag fick även menyn för flygningen.

30 minuter sena lämnade vi gaten vid terminal 1, vilket främst berodde på sent inkommande flygplan. En manuell säkerhetsgenomgång gjordes i kabinen innan vi ställdes oss i kö till startbanan, och där blev vi stående. Det var en massiv kö med säkert 25 flygplan och kaptenen meddelade att det skulle ta uppåt 45 minuter innan vi kunde lyfta. Under tiden serverades drycker i de främre kabinerna vilket var en trevlig gest. Jag beställde ett glas vitt vin som dock till min överraskning levererades i en pappersmugg, vilket kändes lite mindre inspirerande.

Klockan 20.35 lyfte vi slutligen mot Moskva med en flygtid på nio timmar och tio minuter.

Stolen

Benutrymmet i Comfort Class låg på 38 tum (97 cm) att jämföra med ekonomiklass som ligger på 32 tum och business class på 57 tum. I kabinen fanns sex rader i en 2-4-2 konfiguration vilket innebar 48 stolar totalt, detta att jämföra med vanlig ekonomiklass som har en 3-4-3 konfiguration. Beläggningen var dock låg med endast tio passagerare, förmodligen berodde det på att klassen vid tillfället var så pass ny att den ännu inte hunnit marknadsföras ordentligt. För mig personligen var det dock enbart positivt och innebar mer plats ombord och förmodligen lite mer uppmärksamhet från personalen än om kabinen varit full.

Aeroflot Comfort Class New York-Moskva

Aeroflots stol i Comfort Class på Boeing 777

Foto: Jacob Molin

Stolskontrollen bestod av två knappar, en för benstödet och en för ryggstödet. Stolen var bekväm och benutrymmet helt OK för att vara premium economy.

Underhållningssystemet

Underhållningssystemet ombord var av typen Thales TopSeries, ett modernt underhållningssystem med ett bra utbud av filmer och TV-serier, allt som AVOD (Audio Video On-Demand). Jag saknade dock ett utbud av dokumentärer att titta på.

Aeroflot Comfort Class New York-Moskva

Menyn i underhållningssystemet

Foto: Jacob Molin

Den nya menyn var modern och navigerades med hjälp av en fjärrkontroll som fanns placerad under armstödet. Till skillnad från business class visades dock hela menyn direkt på skärmen, i business class användes istället en större fjärrkontroll där menyn visades som en pekskärm på fjärrkontrollen. Hörlurar delades ut redan på marken.

Internet ombord

Trådlöst internet fanns ombord på flygplanet. Jag testade detta på utresan i business class men aldrig på returresan. Internet fungerade fint med acceptabel hastighet för att vara uppe i luften men var i dyraste laget.

Måltider

Det tog en bra stund innan skylten med säkerhetsbältet släcktes i luften men därefter började middagsserveringen i stort sätt omedelbart. Menyn delades ut redan före start och i Comfort Class skulle middag serveras efter avgång följt av ytterligare en måltid före landning. Middagen bestod av förrätt, sallad, två val av huvudrätt samt dessert. Innan landning serverades en andra måltid som lustigt nog var lunch snarare än frukost. Även denna bestod av förrätt, sallad, två val av huvudrätt samt dessert.

I Comfort Class erbjöds även rött och vitt vin (en sort av vardera) samt alkoholfria drycker, kaffe och te. Inga andra alkoholhaltiga drycker serverades på denna flygning, i alla fall stod det inget om det på menyn och jag såg inte heller några andra drycker uppställda när vagnen passerades.

Måltidsserveringen inleddes med valfri dryck samt en kall servett. Jag beställde ett glas rödvin som tyvärr även denna gång serverades i en pappersmugg vilket kändes opassande. Att man väljer bort riktiga glas är en sak men man kan i alla fall använda plastmuggar för att servera vin. Jag vet inte om detta är standard eller om det bara blivit en miss på denna flygning. Jag bad också att få ett glas vatten.

Några minuter senare passerade serveringsvagnen med måltidsbrickan. Förrätten bestod av rostbiff med cheddarost och sallad och tillsammans med detta serverades en skål med grönsallad. För varmrätten fanns två val, antingen lamm med polenta och grönsaker eller kyckling med ratatouille. Slutligen som dessert erbjöds halloncheesecake. På brickan fanns dessutom en brödbit och smör.

Aeroflot Comfort Class New York-Moskva

Middag i Comfort Class

Foto: Jacob Molin

Hela måltiden serverades på en och samma bricka. Förrätten smakade bra med god rostbiff och en rejäl ostbit. Salladen fanns inte så mycket att säga om. Som huvudrätt valde jag lammkotletten som tveklöst var huvudpunkten i måltiden, en ordentlig och väl tilltagen huvudrätt med god sås och kombinationen fungerade mycket bra.

Mer vin erbjöds under måltiden och slutligen kaffe och te. Klockan började bli mycket och jag hoppade därför kaffe och nöjde mig med en kopp te med citron. Senare blev jag även erbjuden påfyllning av tekoppen.

Måltiden stod sig bra för att vara premium ekonomiklass. De två huvudrätterna är exakt samma som erbjuds i business class där det dock även finns ett tredje val. Allt smakade mycket bra och middagen var omfattande och mättande. Till skillnad från business class serveras dock allt på en och samma bricka istället för att vara del av en längre måltidsservering där varje rätt serverades separat, även presentationen på brickan var klart enklare än den i business class.

Service

Personalen var vänlig men servicen mindre elegant och noggrann än den jag upplevt i Aeroflots business class. Dock med så få passagerare på flygning var det inget större problem med uppmärksamheten och påfyllning av drycker skedde frekvent utan att jag behövde fråga.

Jag blev dock aldrig tilltalad med namn däremot blev jag uppmärksammad som Skyteam Elite Plus i samband med serveringen.

Sömn

Stolen var helt OK att sova i med en acceptabel lutning. Stolen fälldes genom att man tryckte på en knapp strax under armstödet, dock i praktisk mening fälldes inte stolen utan snarare sjunker stolen, stolsdynan och stolsryggen nedåt och framåt när man trycker på knappen. Personen bakom märker alltså inte av om stolen är fälld eller inte.

Aeroflot Comfort Class New York-Moskva

Stolen fälld inför natten

Foto: Jacob Molin

Ankomst

Jag var ganska trött efter en intensiv dag i New York och valde därför att maximera sömnen och hoppa den andra måltiden för att istället ta något att äta i loungen i Moskva efter landning.

Efter att ha flugit rakt över Stockholm och vidare över Östersjön påbörjade vi inflygningen några minuter efter klockan 12 Moskvatid och tog slutligen mark på Sheremetyevo klockan 12.45, 30 minuter efter tidtabell, vilket givetvis berodde på den sena avgången från New York. Passagerare i business class gick av först följt av passagerare i Comfort Class och därefter släpptes passagerarna i ekonomiklass av.

Aeroflot Comfort Class New York-Moskva

Boeing 777-planet efter landning i Moskva

Foto: Jacob Molin

Själv hade jag ingen brådska. Med fyra timmar till anslutningsflyget mot Stockholm begav jag mig mot loungen för en dusch och en sen frukost.

Slutsats

En helt OK upplevelse i premium economy. Maten var kanske den största höjdpunkten med samma två huvudrätter som i business class, däremot var det lite mindre inspirerande att dricka vin ur pappersmugg. Bra benutrymme vid stolen och uppmärksam service.

3
Populäraste / senaste

  1. perhall den

    Aeroflot har ju sjukt bra priser i BC på vissa sträckor. Åkte för ett tag sen ARN-Peking för 12000 nånting i BC…då finns ju ingen större anledning att åka Premium Economy… inte som SAS där Plus kostar 10000 t/r och Business 25000 (båda Saver)/Per

  2. Dreamliner787 den

    Kan A340 bredvid Air France A380 på elfte bilden vara Norwegians "Dreamliner" tro?

  3. Dr. Miles den

    Det här såg inte dumt ut. Om priset är rätt, vill jag gärna testa.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×