Aeroflot business class kabin på Airbus A320

Aeroflot Business Class Stockholm-Moskva – bra business class inom Europa

På flygplatsen

Jag anlände till Arlanda flygplats strax före klockan 10, två timmar före avgång. Aeroflot använder terminal 5 och incheckningen var belägen i den gamla avgångshallen, mittemot Aeroflots biljettlucka. Tre incheckningsdiskar var öppna för lunchavgången till Moskva, två för ekonomiklass och en för business class. Det var mycket folk vid incheckningen med ett flertal personer i kö till businessdisken. De flesta var typiska semesterresenärer och jag gissade att de egentligen stod i fel kö, vilket också visade sig vara fallet. Den unga kvinnan vid disken höll dock hårt på reglerna och de som stod fel fick snällt ställa sig sist i ekonomikön, trots allt stod det tydligt på skärmarna vad som gällde.

Aeroflot check-in på Stockholm Arlanda flygplats terminal 5

Aeroflot check-in på Arlanda

Foto: Jacob Molin

Snabbt blev det min tur. Menzies skötte incheckningen för Aeroflot och incheckningsproceduren var vänlig men effektiv. Efter att ha kontrollerat mitt ryska visum fick jag boardingkort till Moskva med min förbokade sittplats och på incheckade väskan sattes en prioritetstagg. Jag blev också informerad om att jag hade tillgång till Menzies business lounge, vilket var väntat.

Efter en snabb säkerhetskontroll satte jag kurs mot loungen. Menzies business lounge är en ganska tråkig lounge och framförallt finns ett ganska magert utbud av mat och dryck. På den positiva sidan var loungen nästan helt tom, så det var lugnt och tyst.

Lounge: Menzies Business Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 5

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Vid gate 19 var det stökigt, ekonomiklass var överbokat vilket innebar att några passagerare blev uppgraderade till business class. Detta hade personalen missat att förbereda vilket skapade en del stress när avgångstiden närmade sig.

20 minuter före avgång påbörjades slutligen ombordstigningen. Business class och Skyteam Elite Plus passagerare kunde gå ombord när de ville. Jag blev varmt välkomnad vid ingången och hittade snabbt min plats 02F på andra raden, samma plats som jag alltid väljer om den finns ledig.

Före avgång erbjöds en välkomstdryck, ett val mellan apelsinjuice, äppeljuice och champagne. Jag beställde ett glas bubbel. Tidigare har Aeroflot serverat Louis Roederer ombord, nu hade man istället bytt till Billecart Salmon. Även menyn och drinklistan delades ut före avgång och vid stolen väntade en filt. Märkligt nog erbjöds inga tidningar på flygningen, varken vid gaten eller ombord innan avgång. Det brukar det göra.

Meny och drinklista i Aeroflot business class

Meny och drinklista

Foto: Jacob Molin

Pushback tio minuter efter tidtabell och efter en förinspelad säkerhetsdemonstration satte vi kurs mot Moskva. Flygtiden hade beräknats till en timme och 50 minuter.

Stolen

Ombord på Aeroflots Airbus A320 fanns riktiga business class stolar framför skynket, till skillnad från de flesta andra europeiska bolag som på kortdistanslinjer bara erbjuder vanliga economy class stolar med blockerat mittsäte i business class.

Stolen var mycket bekväm i mörkblått läder och hade ett bra benutrymme på 38″ vilket är mer än de flesta europeiska flygbolag. Det fanns fem rader business class i en 2-2 konfiguration vilket innebar 20 stolar totalt.

Aeroflots business class stol på Airbus A320

Aeroflots business class stol på Airbus A320

Foto: Jacob Molin

Totalt blev vi 14 personer i business class, något mer än det brukar vara vilken var en följd av de uppgraderingar som gjordes vid gaten. Stolen bredvid min, 02D, förblev dock tom. Det var positivt att markpersonalen tog hänsyn till de bokade business class passagerarna när de gjorde uppgraderingarna.

Måltider

Menyn och drinklistan delades ut redan innan avgång och flygvärdinnan började ta beställning av mat och dryck medan vi taxade mot startbanan för att spara tid i luften. Hon hann dock inte längre än rad två innan hon behövde sätta sig för start.

I business class till Moskva serverades en trerättersmåltid med förrätt, tre val av huvudrätt samt dessert. Dessutom fanns en omfattande drinklista med champagne, två vita viner, två röda viner, olika spritsorter samt läsk och alkoholfria drycker. För övrigt exakt samma drinklista som erbjuds på långlinjerna.

Serveringen inleddes med en varm handduk på ett litet fat. Därefter lades en vit duk på bordet och måltidsbrickan delades ut. Förrätten bestod av rökt lax och flundra som serverades med grönsaker. I synnerhet laxen var riktigt fräsch. På brickan fanns även en skål med nötter och kabinpersonalen erbjöd varmt bröd från en korg. Jag hade beställt en gin & tonic att inleda med som också fanns förberedd på brickan, med is och citron helt enligt önskemål.

Måltidsbrickan med förrätten i Aeroflot business class Stockholm-Moskva

Måltidsbrickan med förrätten

Foto: Jacob Molin

Det fanns tre val av huvudrätt – lamm, havsabborre eller kyckling. Jag valde lammet som serverades med quinoa, grönsaker samt brunsås i en separat bägare. Att dricka beställde jag ett glas rödvin och gick på rekommendationen som fanns i menyn, Cabernet Sauvignon Finca La Linda. Alla rätter i Aeroflots meny har en vinrekommendation på vad som ska passa till maten. Dessutom finns uppgift om antal gram/kcal proteiner, fett, kolhydrater och kalorier per rätt. Lammet smakade i övrigt mycket bra även om jag själv hade föredragit något annat än quinoa som komplement.

Huvudrätten i Aeroflot business class Stockholm-Moskva

Huvudrätten

Foto: Jacob Molin

Brickan plockades av och därefter serverades desserten som var en lime och hallonmousse med någon form av sås. Desserten var fantastisk god, Aeroflot verkar generellt vara duktiga på desserter. Jag beställde även en kopp kaffe som serverades tillsammans med en chokladbit.

Senare under flygningen erbjöds ytterligare drycker i kabinen.

Service

Två personer tog hand om serveringen i business class, pursern Roman och en kvinnlig flygvärdinna vid namn Ekaterina. Båda var mycket vänliga och servicen ombord var trevlig och uppmärksam med bra koordinering av måltidsserveringen med optimal tid mellan de olika rätterna. Jag har aldrig upplevt direkt dålig service i Aeroflots business class, dock kan man åka på riktiga original bland de kabinanställda med totalt pokeransikte som inte rör en min under flygningen. Denna gång var det dock leenden rakt igenom vilket gör en flygning så mycket trevligare.

Med 14 passagerare och en trerättersmåltid att servera på en flygning under två timmar fick dock personalen slita hårt.

Ankomst

Det var mycket inkommande trafik till Moskva och med den något sena avgången från Stockholm landade vi 25 minuter efter tidtabell klockan 16.15 på Sheremetyevo och parkerade vid nya terminal D.

Denna gång hade jag ingen anslutning på Sheremetyevo utan begav mig istället mot passkontrollen. Som business class passagerare finns en separat passkontroll längst till höger att använda, för att nyttja denna behöver man ett kreditkortsformat blått fast track-kort som man normalt får av kabinpersonalen.

Transithallen på Moskva Sheremetyevo flygplats terminal D

Terminal D

Foto: Jacob Molin

Detta var mitt första besök i Ryssland och jag hade förväntat mig en seg och omständlig process vid passkontrollen. Jag blev därför klart positivt förvånad när det hela var över på under en minut, utan några som helst frågor och med en förvånansvärt trevlig ung kvinna bakom luckan.

Det incheckade bagaget kom snabbt men utan någon särskild prioritetsordning.

Slutsats

En mycket bra business class flygning. Imponerande hur mycket som hanns med på en timme och 50 minuter med en trerätters måltid och ett komplett dryckessortiment. Bra stolskomfort och bra service även om kabinpersonalen fick slita hårt med 14 passagerare.

3
Populäraste / senaste

  1. maba den

    Tack för en välskriven recension. Tycker att Aeroflot är ett klart underskattat bolag som fortfarande skrämmer många p.g.a. av deras tidigare rykte.

  2. Fredrik Bodin den

    Kul att se att det fortfarande finns bolag som serverar varm mat inom Europa och inte bara en torr smörgås!

  3. perhall den

    Har precis gjort samma flight. Ca 8 passagearare i BC. Håller med om allt som skrivs. Men ganska dåligt benutrymme. Vore kanske bättre att ha fem i bredd på BC och mer benutrymme inom ramen för de 20 platserna.
    /Per

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×