Aegean Airlines Economy Class Aten-Paris

Aegean Airlines Economy Class Aten-Paris – Utmärkt ekonomiklass inom Europa

Bakgrund

Aegean Airlines är Greklands största flygbolag, såväl räknat i antal passagerare som antal flygplan och destinationer. Aegean Airlines flyger idag till 60 destinationer med ett 30-tal flygplan. Sedan år 2010 är flygbolaget även medlem i Star Alliance och i slutet av 2013 godkändes köpet av den tidigare konkurrenten Olympic Air som nu är ett helägt dotterbolag till Aegean Airlines.

Aegean Airlines har främst gjort sig kända för att ha ett förmånligt bonusprogram men också för att erbjuda en ganska hög servicenivå på flygningar inom Europa. Detta test summerar en tre timmar lång flygning mellan Aten och Paris.

På flygplatsen

Incheckningen skedde strax efter klockan 13, tre timmar före avgång, på Atens Eleftherios Venizelos flygplats i det som generellt kallas terminal B. I praktiken är det dock enbart en terminal som senare är uppdelad i en Schengendel (terminal B) och en non-Schengendel (terminal A).

Som ekonomiklasspassagerare gick det inte att förboka sittplats på planet, inte ens med ett guldkort, däremot upptäckte jag till min glädje när jag loggade in via internet check-in kvällen innan att Aegean hade förbokat en sittplats åt mig på flygplanet, 03D, en plats vid mittgången på första raden och en av de mest attraktiva sittplatserna ombord. Detta var uppskattat.

Aegean Airlines Economy Class Aten-Paris

Aegean Airlines Premium check-in i Aten

Foto: Jacob Molin

På flygplatsen fanns diskar för ekonomiklass, internet check-in samt ett separat incheckningsområde för business class och guldkortsresenärer. Eftersom jag bara hade handbagage var det dock enkelt att checka in via en av automaterna.

Som guldkortsresenär kan man välja mellan två lounger i Aten, Lufthansa och Aegean vars lounger för övrigt ligger vägg i vägg. Båda loungerna är faktiskt riktigt trevliga. Lufthansa vinner på dryckesutbudet, räknar man bort förstaklassloungerna i Tyskland är utbudet det kanske bästa i någon Lufthansalounge i världen. Aegeans lounge är dock betydligt större, snyggare och känns lite mer elegant. Även mat och dryck står sig bra i Aegeanloungen med en hel del att välja mellan och flera goda grekiska viner.

Aegean Business Lounge Aten

Aegean Business Lounge, Aten

Lounge: Aegean Business Lounge, Aten Eleftherios Venizelos International (ATH)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Till skillnad från många andra flygplatser sker säkerhetskontrollen i Aten efter taxfreeområdet och loungerna vilket gör att man bör avsätta viss tid för att hinna med detta. Det finns dock en separat fast track-kanal för premiumpassagerare som ligger ett stenkast från loungerna, för att få använda denna behöver man ett klistermärke eller en stämpel på sitt boardingkort. Är man i transit eller har checkat in via automat kan man få klistermärket i loungen.

Ombordstigningen startade en halvtimme före avgång en trappa ner i källaren. Prioritet gavs för passagerare i business class och med guldkort men i praktisk mening gjorde det ingen stor skillnad då alla ändå skulle åka med samma buss ut till flygplanet.

Flygplanet var en ganska ny Airbus A320 och kabininteriören gav ett bra första intryck, inte spektakulärt men snyggt och modernt med mörkgråa läderstolar. Beläggningen ombord var mycket god med endast ett fåtal lediga platser.

Punktlig pushback klockan 16.15 med en säkerhetsvideo på skärmarna innan avgång. Flygtiden till Paris var beräknad till tre timmar.

Stolen

Flygplanet, en Airbus A320, bestod av 28 rader med två rader business class och 26 rader ekonomiklass. Stolen var förvånansvärt bekväm och bjöd på riktigt skapligt benutrymme för att vara ekonomiklass inom Europa, i alla fall på rad 3.

Kabinen hade en sedvanlig 3-3 konfiguration. I business class var mittensätet blockerat och ersatt av ett cocktailbord.

Aegean Airlines Economy Class Aten-Paris

Stolen i Aegean Airlines economy class

Foto: Jacob Molin

Underhållningssystemet

Flygplanet var utrustat med skärmar i taket på ungefär var tredje rad. På riktigt långa flygningar visas där underhållning medan det på denna flygning mestadels var flygkartan vi fick följa. Vid armstödet fanns en liten kontrollpanel för underhållningssystemet där det fanns musikkanaler att lyssna på.

Måltider

Efter start inleddes serveringen med en första cocktail från vagnen. Ombord fanns allehanda drycker, juicer och läsk men även öl och vin som var gratis i ekonomiklass. Jag beställde en flaska grekiskt rödvin att dricka, ingen sort som kommer gå till historien, men helt okej.

Knappt 45 minuter senare kom dryckesvagnen en andra gång med möjlighet att beställa ytterligare dryck till maten och därefter var det dags för middag.

Middagen bestod av en god moussaka. På brickan fanns även en brödbit och smör, ett paket med kex, en liten ostbit samt en havrekaka till dessert. Jag beställde ytterligare en flaska rödvin att dricka samt ett glas med vatten.

Aegean Airlines Economy Class Aten-Paris

Varm middag i ekonomiklass

Foto: Jacob Molin

Maten smakade riktigt bra, definitivt inget att klaga på med tanke på rutt och kabinklass. Senare erbjöds kaffe och te och 20 minuter senare även påfyllning.

Service

Vänlig och artig personal men i övrigt gjordes inget särskilt för mig som guldkortsresenär. Det som dock imponerade var det omfattande serviceprogrammet i ekonomiklass, under tre timmar passerade serveringsvagnen inte mindre än fyra gånger för att erbjuda något att äta eller dricka, detta utöver en runda med taxfreevagnen samt förstås att samla in skräp.

Det som också imponerade var det stora antalet flygvärdinnor i ekonomiklass, allt-som-allt tror jag det var fem eller sex personer som jobbade i kabinen.

Ankomst

Landning 15 minuter före tidtabell i Paris. På Charles-de-Gaulle är det terminal 1 och satellit 7 som används, samma satellit som SAS vilket skapade en närmast löjligt enkel transfer för mig som skulle vidare med SAS till Skandinavien.

SAS-loungen (som för övrigt även Aegean nyttjar i Paris) låg tio meter från ankomstgaten, gaten för anslutningsflyget låg 50 meter bort och någon säkerhetskontroll var inte nödvändig.

Slutsats

Utmärkt serviceupplägg med bra mat och dryck, skön stol med gott benutrymme och trevliga lounger i Aten. Så här borde det alltid vara att flyga ekonomiklass i Europa.

5
Populäraste / senaste

  1. Jonas C den

    Flög Aegean Economy i höstas och var hyfsat nöjd med upplevelsen. Ser fram emot att testa dem i Business Class vid något tillfälle i år.

  2. FDN den

    ser riktigt trevligt ut

  3. Jacob den
    hallvard

    Jag har också åkt med Aegean i ekonomiklass två gånger. Riktigt bra jämfört med många andra bolag- Maten var god. Enda bolag med jämförbar kvalite på Ekonomi inom Europa är Air Malta.

    Air Malta har jag ännu kvar att testa, såväl i economy som business. Tack för tipset!

  4. hallvard den

    Jag har också åkt med Aegean i ekonomiklass två gånger. Riktigt bra jämfört med många andra bolag- Maten var god. Enda bolag med jämförbar kvalite på Ekonomi inom Europa är Air Malta.

  5. GOTATH den

    Håller med dig till fullo!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×