Om några dagar blir det ökad konkurrens mellan Sveriges två största städer då MTR Express tar upp kampen om resenärerna mellan Stockholm och Göteborg. Vi har smygtittat in i det nya tåget som bland annat erbjuder två reseklasser, café, Breitlingklockor på väggarna och gratis trådlöst internet.

MTR Express – 90 avgångar i veckan mellan Stockholm och Göteborg

MTR Express är en del i MTR-koncernen som i grund är ett Hong Kong-baserat företag. Det var MTR som år 1975 startade upp Hong Kongs tunnelbana. Idag finns MTR på många håll i världen och driver bland annat nio olika tunnelbanor, inklusive den i Stockholm.

I slutet av mars 2015 startar den nya tåglinjen mellan Stockholm och Göteborg. Sex tågset är beställda men inledningsvis är det två som kommer användas. I augusti 2015 väntas samtliga tågset vara levererade och då trafikeras linjen med full kapacitet – 90 avgångar i veckan.

MTR Express

Det rödmålade MTR Express-tåget som tillverkats i Schweiz

Foto: Jacob Molin

Under mars och april blir det fyra avgångar per dag i vardera riktning samt två på lördagar och söndagar. Antal avgångar kommer successivt öka allt efter fler tåg levereras från fabriken. Restiden mellan Stockholm och Göteborg ligger på tre timmar och 19 minuter och tågen gör stopp i Södertälje, Skövde och Herrljunga.

Tågen är av modellen FLIRT Nordic som byggs av den schweiziske tillverkaren Stadler och är enligt MTR Express speciellt anpassade för nordiska vinterförhållanden med snö och kyla.

Två klasser ombord – men samma stolar för alla

Tågsetet består av fem vagnar som är uppmärkta med bokstäverna A till E. Ombord finns två klasser – en andraklass samt en förstaklass som på MTR Express kallas ”Plus”. Upplägget ombord är inte helt olikt det man finner många flygbolag inom Europa med en fördelning mellan de två klasserna som anpassas efter efterfrågan. Plus-klassen startar längst fram i vagn A och den vanliga klassen i vagn E. Sedan avgör efterfrågan var i tåget gränsen dras. Exakt hur detta praktiskt kommer fungera är något man kommer testa sig fram under de första månaderna men med stor sannolikhet kommer Plus uppta en större del av tåget under vardagar då många affärsresenärer reser.

Tåget har plats för 244 passagerare och konfigurationen är 2-2 med fyra stolar i bredd i hela tåget.

MTR Express

Fräsch interiör med skärmar i taket

Foto: Jacob Molin

Stolarna går i grått och vinrött och alla stolar har nackstöd för att underlätta vila under resan. Det går att fälla stolen något vilket görs genom att man drar i en spak under stolen. Stolsdynan och delar av ryggstödet åker då framåt och skapar en viss lutning men det påverkar alltså inte personen bakom. Konstruktionen är lite knepig tycker vi och enklast är om man reser sig något innan man drar fram stolsdynan.

MTR Express

Ett stolspar med fällt bord

Foto: Jacob Molin

De flesta stolar i tåget är placerade i par men det finns även ett antal fyrgrupper med ett stort bord som dessutom går att fälla ut och göra större. Alla övriga stolar har bord placerade på stolsryggen framför som går att fälla ner.

En signaturdetalj i tåget är lampan som finns vid borden, en svensk design som togs fram år 1968 av designern Anders Pehrson och som har fått namnet ”Bumling”. Den har omdesignats för att passa i tågmiljö och matcha MTR Express övriga design.

MTR Express

Fyrgrupp med utfällbart bord och signaturlampan Bumling

Foto: Jacob Molin

En annan kul design är de Breitlingklockor som finns uppsatta vid ett flertal kortväggar för att visa tiden. I taket finns även ett antal skärmar som visar i vilken vagn man befinner sig. Hur dessa ska användas är ännu inte helt klart men det finns en rad möjligheter som att visa information om resan eller erbjudanden i cafét.

Något som är mycket positivt är att samtliga stolar har eluttag, två uttag per stolspar placerade mellan stolarna. Varje stol har även en läslampa fastmonterad under bagagehyllan samt en mindre läslampa vid sidan av stolen som går att dra fram och reglera själv.

MTR Express

Breitling visar tiden

Foto: Jacob Molin

I hela tåget finns trådlöst internet som är gratis för samtliga passagerare. Då vi endast var fyra personer som använde internet under provturen är det svårt att veta var hastigheten kommer landa med ett relativt fullt tåg, men för oss gick det lika snabbt som uppkopplingen de flesta har hemma. En bra start i alla fall.

Det finns flera toaletter ombord samt en stor handikappsanpassad toalett ungefär mitt i tåget.

MTR Express Plus – För premiumresenärer

MTR Express har tre biljettyper – Fix, Flex och Plus. Fix och Flex bokas i andraklass och skillnaden mellan de två är att Flex erbjuder avbokning och ombokning medan Fix ger de billigaste alternativen utan flexibilitet. Flex ger även möjlighet att välja sittplats.

Plus-klassen är MTR Express premiumprodukt som bland annat inkluderar fri ombokning och avbokning, förbokning av plats samt sittplats i en separat del av tåget.

I Plus-klassen ingår även måltid som serveras vid sittplatsen av en värdinna samt drycker, kaffe och te. Det finns även en liten buffé under resan med drycker och tilltugg för självservering. Det går vid önskemål också att få plocka något i cafét som alternativ till Plus-menyn.

MTR Express

Benutrymmet i hela tåget

Foto: Jacob Molin

Det är som nämnts samma stolar i hela tåget med fyra stolar i bredd även i Plus, däremot kan man betala för att få ett eget stolspar med en ledig stol bredvid. Enligt MTR Express ska priset för detta vara ganska överkomligt och förstås handlar det om att matcha konkurrensen.

Längst fram i Plus finns en separat sektion med åtta stolar, fyra stolar på vardera sida med stort bord. Denna är placerad mellan förarhytten och det första dörrparet och har dörrar som stängs mot övriga tåget för extra avskildhet. Denna del går att boka om man är en grupp som reser tillsammans och man bokar i så fall hela sektionen, oavsett om man är åtta personer eller färre. För att boka denna tar man kontakt med MTR Express bokningstjänst.

Café ombord

Ombord finns ett café för personer som reser med biljetter i Fix eller Flex som är placerad vid vagn B. Det är en bistromodell med hyllor på ena sidan mittgången och kassa på andra sidan. Matutbudet har tagits fram av krögaren Pontus Frithiof och signaturrätten är MTR Express räksmörgås.

MTR Express

Cafét mitt i tåget

Foto: Jacob Molin

Bland övriga rätter som fanns i cafét under testbesöket (med reservation för ändringar när linjen kommer igång) kunde vi hitta soppa (gazpacho), hälsotallrik, caesarsallad och hälsolunch. Dessutom fanns smörgåsar i olika storlekar och med olika innehåll. Dock erbjöds ingen varm mat och så kommer inte heller vara fallet senare.

På hyllorna kunde man även finna muffins, choklad, godis och chips, samt för de små, barnmat som man värmer i en micro vid kassan.

MTR Express

Utbudet av mat och dryck som det är planerat

Foto: Jacob Molin

I dryckesutbudet fanns det mesta vilket inkluderar läsk, juice, vatten, kaffe och te. Kaffet är Nespresso. I det alkoholhaltiga sortimentet fanns öl, vin (halvflaskor på 37,5 cl), samt en trevlig överraskning, champagne av märket Henriot.

MTR Express

Även bubbel går att köpa ombord, från Henriot

Foto: Jacob Molin

Vad tycker BusinessClass?

MTR Express har sina fördelar och nackdelar. Det är en modern tåglösning anpassad för 2000-talet och mycket inspiration har märkbart hämtats från flyget. Möjligheten att kunna påverka fördelningen mellan de två klasserna innebär en stor flexibilitet än att alltid vara låst vid ett visst antal stolar i förstaklass. Tåget kommer förmodligen se helt annorlunda ut beroende på om man åker en måndagsmorgon eller en lördagseftermiddag.

Det finns mycket annat också som känns fräscht och modernt som skärmarna i taket och de häftiga klockorna på väggen. Tråkigt är dock att det saknas varm mat att köpa även om signatur-räksmörgåsarna såg fräscha ut.

Baksidan är att tåget känns lite mer regionaltåg än fjärrtåg. Det är en annan känsla än att vara ombord på ett traditionellt snabbtåg eller fjärrtåg. Reser man på en premiumbiljett går det inte heller att blunda för att stolarna är desamma som i andra klass och med samma benutrymme.

Dessvärre blev själva testturen inte riktigt som den var planerad. Ett elfel söder om Stockholm precis när vi skulle åka ställde till med stora problem och vårt testtåg med personal under utbildning och utan några egentliga passagerare fick lägst prioritet. Förvisso helt riktigt tycker vi men tyvärr innebar det som följd missade möjligheter att få känna på tåget i full fart.

MTR Express har valt en ganska modern lösning men tummat en del på den traditionella komforten. Hur marknaden resonerar kring detta återstår att se, likaså hur prissättningen kommer utvecklas mellan Stockholm och Göteborg. Klart är i alla fall att det blir ett intressant år i tågvärlden.

Fotnot: Vi vill påpeka att denna artikel skrevs baserat på ett test som gjordes några dagar före tåglinjen startades. Med en helt ny tåglinje, ett nytt tåg och en ny tågoperatör finns det mycket som kan ändras under de första månaderna som linjen trafikeras. För den senaste korrekta informationen hänvisar vi till MTR Express.