Japan Airlines nya Business Class - Sky Suite

Japan Airlines nya Business Class – Sky Suite

I januari 2013 premiärflög Japan Airlines med sitt nya långdistanskoncept med en helt nya business class produkt som man valt att kalla Sky Suite. För första gången erbjuder ett flygbolag en fullvärdig svit i business class, en konstruktion med väggar och avgränsning som man normalt bara finner i första klass. BusinessClass.se gav sig iväg till London för att testa den nya stolen och se om den lever upp till de höga förväntningarna.

Japan Airlines nya långdistanskoncept

Under hösten 2012 lanserade Japan Airlines ett helt nytt ombordkoncept med fyra nya kabinprodukter som successivt kommer installeras på flygbolagets långdistansflygplan, i första hand flygplan av typen Boeing 777-300ER. Det första flygplanet med de nya kabinerna lyfte 9 januari 2013 från Tokyo med destination London har har därefter använts löpande på linjen vilket inneburit att varannan flygning mellan London och Tokyo trafikerats med det nya flygplanet.

Under februari 2013 kommer ytterligare ett flygplan levereras och sättas in på sträckan vilket gör att samtliga flygningar mellan linjen får det nya ombordkonceptet. Successivt kommer kommer fler flygplan levereras och tas i trafik, näst på tur är linjen till New York följt av övriga europeiska destinationer.

Fyra klasser ombord

Det nya konceptet består av fyra klasser – första klass, business class, premium economy samt ekonomiklass. Samtliga klasser har fått sig en ordentlig uppfräschning mot tidigare.

JAL First Class

Den nya första klass stolen JAL SUITE är numera en riktig svit och ersätter successivt den gamla lite plastiga JAL Skysleeper Solo. Inredningen går i mörkt trä och den väl tilltagna stolen blir helt horisontellt platt när den fälls. Inför natten får man kudde och sängkläder från Tempur och under dagen kan man njuta av en 23-tums LCD-TV. Även om JAL SUITE klassas som en svit har man valt att inte installera dörrar till sviterna.

JAL Business Class

Den nya stolen har fått namnet JAL SKY SUITE och är en imponerande business class produkt. JAL har tagit fulla steget och installerat en riktig svit även i business class med ordentliga väggar åt alla håll och en horisontellt platt stol. Trots att konfigurationen är 2-3-2 kan alla passagerare gå direkt ut till mittgången utan att behöva kliva över eller störa passageraren bredvid.

JAL Premium Economy

JALs premium economy produkt kallas JAL SKY PREMIUM och erbjuder ett utökat benutrymme mot tidigare stol. JAL har utökat benutrymmet med 10 cm vilket gör att stolen går att fälla 7 cm längre än tidigare. Med stolen kommer även ett fotstöd samt en 12,1-tums skärm.

JAL Economy Class

Den nya ekonomiklassen kallas JAL SKY WIDER och har även den utökats med extra benutrymme. Alla ekonomiklasspassagerare får 7 cm extra benutrymme (3 tum) och i kombination med att stolsryggen har blivit tunnare ska det enligt JAL ge upp till 10 cm mer benutrymme. Varje stol har utrustats med el-uttag samt en 10,6-tums skärm.

Japan Airlines nya business class – SKY SUITE

Japan Airlines har verkligen slagit på den stora trumman när den nya business class produkten skulle väljas, även om business class stolarna blir allt mer avancerade med mer benutrymme och fler finesser är det få flygbolag som gått så långt att man valt att ha en riktig svit i business class.

Japan Airlines nya Business Class - Sky Suite

Japan Airlines nya Business Class – Sky Suite

Konfigurationen i business class är smart och riktigt genomtänkt. Stolarna i business class är placerade i ett sicksack mönster med väggar som avskärmar stolen åt alla håll med undantag för den öppning som behövs för att komma in och ut ur stolen. Mellan stolarna finns ett fönster som man kan välja att ha öppet för att samtala med personen i bredvid men som också går att stänga för att få avskildhet. Det är ett upplägg inte helt olikt vad huvudkonkurrenten All Nippon Airways (ANA) installerat i sin nya första klass produkt ”ANA Square”, ett upplägg som dock möttes av viss kritik. Många upplevde att sviten blev för avskärmad och instängd och att det var svårt att konversera med sitt resesällskap. ”Fönstret” i Sky Suite är dock något större och får en bättre placering genom sicksack möbleringen i kabinen.

Japan Airlines nya Business Class - Sky Suite

Japan Airlines nya Business Class – Sky Suite

Ombord på Boeing 777-300ER flygplanen finns 49 sviter i business class uppdelade på sju rader i en 2-3-2 konfiguration. Första raden (rad 5) ligger för sig självt direkt bakom första klass kabinen framför dörr 2 och business class galleyt. Övriga sex rader ligger bakom dörr 2 och är uppmärkta som rad 7 till rad 12.

Det finurliga med den nya kabinlayouten är att samtliga passagerare kan nå mittgången utan att behöva kliva över eller störa stolsgrannen, detta trots att kabinen har en traditionell 2-3-2 konfiguration. Hemligheten ligger i sicksack konfigurationen där stolarna vid fönstret och i mitten av kabinen är placerade några decimeter framför övriga stolar vilket gör att det skapas utrymme för dessa passagerare att gå ut mot mittgången framför sviten bredvid. Man går alltså rakt fram och sedan till höger eller vänster beroende på var man sitter, sitter man i mittenstolen kan man komma ut i båda mittgångarna. De som har sin svit vid mittgången går istället ut vid sidan av sin stol och på så sätt får alla passagerare en privat in- och utgång.

Japan Airlines nya Business Class - Sky Suite

Japan Airlines nya Business Class – Sky Suite

En mittenstol (stolsnummer E) med det utrymme man får för att komma ut mot mittgången framför stolen bredvid

Komfort, funktionalitet och finesser

Sky Suite stolen erbjuder utmärkt benutrymme och en helt platt säng som blir 188 cm lång när den fälls inför natten. Bredden varierar mellan 53 och 65 cm beroende på var i kabinen man sitter. Varje passagerare får även en madrass, kudde samt täcke.

Japan Airlines nya Business Class - Sky Suite

Japan Airlines nya Business Class – Sky Suite

Längst in i sviten, bredvid huvudkudden, finns ett förvaringsutrymme där man kan förvara mindre personliga tillhörigheter under natten som en flaska vatten, en bok eller sina glasögon. Detta utrymme finns dock endast om man har en svit placerad vid någon av mittgångarna.

Japan Airlines nya Business Class - Sky Suite

Japan Airlines nya Business Class – Sky Suite

Framför stolen finns en 23-tums skärm med en imponerande upplösning, ett stort steg upp från den 15-tums skärm som använts till tidigare business class stolar. Den mycket moderna fjärrkontrollen med pekskärm förvaras i ett ställ på väggen men kan enkelt tas loss. Vid sviten finns även el-uttag samt video ingång och USB-uttag.

Vad tycker BusinessClass.se?

En riktigt imponerande produkt från ett flygbolag som annars inte brukar sticka ut så mycket i konkurrensen. Det är fascinerande att se hur stolarna i business class utvecklats från lite större ekonomiklasstolar till fullvärdiga sviter med total avskärmning från övriga passagerare.

Stolen var mycket behaglig att sitta i med flera olika val för att hitta ett passande sittläge, dessutom fanns en enklare massagefunktion. Den var även mycket behaglig att sova i även om stolen och madrassen båda var något hårda och inte riktigt gav den mjukhet som vissa flygbolag lyckas med. Detta vägs dock upp av den avskildhet som stolen erbjuder inför natten som är svårslagen i business class

Sviten gav även en känsla av exklusivitet med det färgval som gjorts och den stora imponerande LCD-skärmen framför stolen som man utan svårighet kunde använda när stolen var fälld.

Ska man säga något negativt om sviten så är det att den är ganska smal, vilket på en lång flygning kanske kan upplevas som besvärande. När flygbolag har sviter i första klass är det nästan alltid fyra stolar i bredd (1-2-1), nu har man gett sig på ett liknande koncept i business class med sju stolar i bredd (2-3-2). Frågan är hur väl man uppskattar att sitta i ett smalt mittensäte med väggar åt alla håll under 11 timmar mellan Europa och Japan.

Frågan är också hur väl det fungerar att resa med en kollega eller partner, även om det finns en lucka mellan stolarna är det långt ifrån samma sak som att sitta bredvid någon på traditionellt vis. Ena personen kommer få vända sig snett bakåt för att konversera och den andra personen får luta sig framåt.

Men oavsett vissa smådetaljer sätter Japan Airlines definitivt en ny ribba på vad som går att åstadkomma i business class.

Japan Airlines nya Business Class - Sky Suite

Japan Airlines nya Business Class – Sky Suite