Shopping på Manhattan till dagens låga dollarpriser är väldigt trevligt – precis som Swiss nya Business Class ombord på Airbus 330. Vi testar ett alternativ till SAS populära direktlinje Stockholm – New York.
Flight: LX0017
Bolag: Swiss
Sträcka: New York JFK-Zürich
Seatmap: SeatGuru

Text och bilder: Martin Björnström

Swiss presenterade en ny Business Class kabin på sina nya Airbus A330 under våren 2009. Jag har testat den gamla kabinen under en resa till Tanzania och kommenterade då att sätena inte motsvarade mina förväntningar. Maten och servicen ombord var förträfflig. Därför hade jag höga förväntningar inför kvällens flight.

Vår morgon började tidigt med promenad genom Central Park och ett par stora kaffe från Starbucks. Därefter följde en bagelfrukost och flera kilometers fönstertittande längs 5th Avenue.

När klockan närmade sig trefikat var det dags att packa ner shoppingkassarna på hotellet. Swiss flight 0017 lämnar JFK vid 18.10 och landar 08:05 i Zürich vilket är så optimalt man kan tänka sig för den som vill ha en heldag i New York och ändå hinna till kontoret före lunch dagen därpå.

Taxibilarna i New York är relativt billiga men det är sunkigt och gungigt. Bensinlampan lyste och fjädringen bottnade på Queens dåliga vägar. Men vi kom fram helskinnade.

Swiss använder Terminal 4 på JFK och incheckningen ligger precis innanför glasdörrarna. Vi var båda bokade i Business Class men ville gärna hitta en uppgradering. Den trevliga damen bakom disken hittade just två platser intill varandra i First Class. Min kollega har Miles & More SEN status och hade poäng tillgängliga. Mina US Airways poäng var dock inte välkomna, biljetterna var bokade i fel bokningsklass. Damen kunde tänka sig strax över 15.000kr i betalning också men det kändes inte motiverat.

Vi gick från incheckningen med ett boarding pass i First och ett i Business Class. Swiss First Class lounge (klicka för guide) ligger landside, dvs innan säkerhetskontrollerna. Loungen var inget speciellt och vi blev inte imponerade av dryck & matutbudet.

När det var en timme kvar till avgång ropade personalen att vi borde röra oss mot gaten. Det kändes spontant väldigt tidigt men säkerhetskontrollen kan ta lång tid. Och mycket riktigt var det totalt kaos som väntade. Fast Track kön var lika lång som alla andra köer och minuterna började ticka iväg. Efter trettio minuter hade vi ännu inte nått fram. Och då gick ett larm precis intill med fantastiskt högljudd siren. Jag försökte filma kaoset samtidigt som jag höll för öronen:

Varning för högljudd siren!

Vi gick ombord på LX 0017 absolut sist och vi hörde ”boarding completed” innan jag satt mig i sätet. Jag gick ensam till plats 6G på första raden i bakre Business Class kabinen (det finns en minikabin med två rader bakom First Class).

Kabinen är konfigurerad med varierande sätesantal per rad. Varannan rad har 1-2-1 och varannan har 2-2-1 säten i bredd. Fötterna från personen bakom dig ligger i ditt armstöd skulle man kunna säga.

Jag gillade stolens ljusa träpaneler i poppelträ och tyckte sätet kändes modernt.

Utöver sätesjustering finns snabbknappar för Bed, Lounge och Takeoff. Svankstödet är justerbart både i styrka och höjdled. Sätets hårdhet går att justera och det finns massagefunktion. Full pott!

Jag gillade eluttaget som var tydligt placerat under läslampan samt möjligheten att lägga tidningar brevid mig.

Loungeläget aktiverat och samt bra läsning. Ett trevligt sätt att färdas.

Swiss erbjuder en nattmeny på denna flight eftersom nästan alla vill sova direkt efter start för att få en full nattsömn innan arbetsdagen börjar i Zürich.

Varmrättsalternativen var:

– Grilled fillet of beef with black bean sauce. Potato gratin and vegetable ragoüt.
– Sautéed chicken breast, mustard demi-glace sauce. Pilaf rice and cabbage medley.
– Seared Atlantic salmon with lemon butter. Château potatoes, cannelini beans, sautéed spinach.
– Cheese tortellini with Portobello mushroom sauce. Blanched asparagus.

Därefter ostar samt Chocolate pot de créme with raspberry coulis till efterrätt.

Rakt på sak och mycket gott. Jag valde oxfilén med ett par glas rödvin. I samband med beställningen av huvudrätten lämnade jag även in mitt frukostkort med beställning inför landningen. I mitt fall valde jag att hoppa över frukost för att få sova så länge som möjligt.

Toaletterna var ljusa och fräscha men saknar fönster.

Dags att sova. Sängen blir två meter lång och helt horisontell. Enda synpunkten jag hade var att man ligger väldigt lågt, det känns nästan som man ligger på golvet.

Jag kunde inte lägga mig i sängen utan att ha kollat hur min kollega har det framme i First Class. Det ångrade jag snabbt.

First Class kabinen var fantastiskt fin. Sviterna och belysningen var av högsta klass. Mitt säte var fortfarande tomt och jag fick en chans att testa upplevelsen. Jag hoppas få återkomma med ett test av Swiss First Class på A330 snart för detta vill jag uppleva längre än tio minuter.

När jag återvände till sängen i Business Class kändes det inte alls så kul i jämförelse. Trångt och väldigt många resande i samma kabin. Fem minuter senare slumrade jag in.

I Zürich väntade frukost i den utmärkta Swiss First Class loungen (klicka länk för guide) innan vi återvände till Stockholm och verkligheten.

Jag gillade Swiss nya Business Class kabin och den tillhör absolut toppskiktet inom Star Alliance. Priserna till New York i Business Class Saver klass är ofta prisvärda och jag tycker du ska testa Swiss nästa gång du flyger till New York om du kan acceptera ett stopp i Zürich.