Vi har under 2017 sett en hel del nya tilltag från flygbolagen som handlar om att lyfta upplevelsen i business class till något som nästan liknar fïrst class.

Utvecklingen går åt flera håll samtidigt: flygbolagen pressar in fler och fler säten i economy och pressar kostnaderna så mycket man kan, och samtidigt är man försiktig vad gäller att erbjuda nya produkter i first class. Det är i business class kriget utkämpas, och som resande får man mer och mer för pengarna.

För bara ungefär 10 år sedan var kunden hänvisad att boka in sig i first class om han eller hon ville ha en ”riktig” säng att sova i. I business kunde man visserligen ofta dra ut sätet till en halvliggande position, men sova bra, nej det gjorde man inte. Nu erbjuder de flesta större flygbolag en helt horisontell säng i business class, även om sängen inte är lika bred eller lång eller lika lyxig som den är i first class.

Två flygbolag har till och med gått så långt att man nu erbjuder avskilda sviter i business class. Det var United och Qatar som kom först med nyskapelsen och det har inspirerat andra bolag att investera kraftigt i utvecklingen av liknande produkter.

Här är några av de bästa business class-produkter som finns på marknaden just nu – och några av dom som snart kommer finnas.

Qatar Airways – Qsuite

qs

Akbar Al Baker, Qatar Airways högste chef, lovade under flera år att bolaget skulle presentera ett säte i business class som skulle revolutionera flygbranschen – och det gjorde man. Man lyfte ridån för den nya Qsuite tidigare under året och första avgången med den ombord var i juni på rutten från Doha till London i en Boeing 777.  Här får man sin egen dörr ut till gången som man kan stänga vid behov, och det är även första gången man kan sova i en dubbelsäng i business class. Tidigare var denna lyx bara möjlig om man reste i first class som exempelvis hos Singapore Airlines i bolagets A380.

15001500-58bfde6a0890442f94ba50c4dd799acd-qatar-new-business-class-4-720x574 (1)

Den nydanande produkten har även fått imponerande hög standard vad gäller mat och dryck – absolut jämförbart med vad man serveras i first class hos andra flygbolag. Exempel på det är den service där du själv bestämmer när du ska äta, och de nya delvänliga måltider som bolaget kallar för ”snack platters”.

Qatar Airways var första flygbolag att kunna erbjuda en business class-produkt med egen dörr.

Delta – Delta One Suites

Delta One_Alessi_1_Desktop

Förra året berättade Delta att man skulle utveckla en ny business class-kabin med bara avskilda sviter. Kabinen har ännu inte haft premiär men man säger att den snart rullas ut på de transatlantiska rutterna. Det vi har sett och läst om den är imponerande – alla säten får sin egen dörr, underhållningssystemet verkar vara i toppklass och platsen vid sätet verkar vara smart utformad

När du har bokat en Delta One suite sover du i sängkläder från amerikanska hotellkedjan Westin och du får en necessär med produkter från hudvårdsfirman Kiehl’s. En femrätters middag med tillhörande vinmeny utvald av vinexperten Andrea Robinson ingår.

Första gången man kan uppleva en Delta One suite är på rutten till Tokyo Narita den 30 oktober. Senare under året kommer den på rutterna till Beijing och sydkoreanska Incheon. Det kommer finnas 32 platser i kabinen.

United Airlines – Polaris

polaris1

United Airlines senaste business class-produkt kom i december förra året. Namnet Polaris har man hämtat från Polstjärnan och det nya sätet var när det kom den största uppgradering av business class man hade gjort på över tio år.

Man har haft fokus på att kunna erbjuda bra sömn, och även om det inte finns en dörr att stänga får man ett säte som mäter 60 centimeter i bredden, och när sätet förvandlas till en säng är det hela 198 centimeter långt. Man kan tända en ”stör ej” – skylt och man har arbetat med ljuset så att det inte stör andra resande om man vill ligga och läsa. Varje säte har en 16 tums tv.

ploaris2

När det är dags att kryps till kojs bäddar personalen med sängkläder från berömda varuhuset Saks Fifth Avenue och man erbjuds också en pyjamas med matchande tofflor.

Singapore Airlines

Singapore Airlines har börjat räkna ned till datumet 23 november. Det är nämligen den dag man både har premiär för de nya sviterna i first class och för de nya sätena i business class. Man har ännu inte berättat så mycket om hur det kommer se ut men vi kan nog räkna med välkänd hög Singapore Airlines-standard.

singapore's current seat

På bilden kan du se hur det nuvarande sätet i business class ser ut hos bolaget. Det heter ”Next Generation” och hade premiär 2013. Det är 71 centimeter brett och kan förvandlas till en nästan två meter lång säng.

BusinessClass kommer naturligvis bevaka premiären i november!

Singapore Airlines kommer även fräscha upp business class-kabiner på de lite kortare regionala rutter man flyger i Asien, men det är de interkontinentala rutterna som får de helt nya sviterna och sätena.

old sinagpore busine

Även på de kortare regionala rutterna kommer man kunna ligga helt horisontellt och vila eller sova, i motsättning till hur det ser ut just nu (se bilden).

British Airways var faktiskt det flygbolag som först lanserade flygsäten som kunde göras om till en säng. Det var över 15 år sedan och man har också berättat att man kommer med en ny lösning för business class snart.

Air France har nyligen berättat att man planerar en uppfräschning av samtliga sina A380, där sätena i business class känns gammalmodiga och inte speciellt komfortabla. Hela processen kommer vara klar senast 2020. Vad gäller de andra flygtyper Air France använder är bilden betydligt mer modern redan nu, med säten som kan fällas ner till sängar och nästan alltid med egen passage till gången.

Korean Air och Japan Airlines har också berättat att man kommer rulla ut nya och bättre säten i business class i den närmaste framtiden.

Gränsen mellan business class och first class suddas ut, och man får mer för pengarna och bättre komfort nu i business class än någonsin tidigare.