I februari 2015 var det premiär för SAS nya kabinprodukter på långlinjer – nya Business Class (SAS Business), Premium Economy (SAS Plus) och Economy Class (SAS Go). Vi summerar de nya kabinprodukterna och publicerar samtidigt de första bilderna på stolarna och kabinerna.

SAS nya Business Class (SAS Business)

Den största förändringen är att den nya stolen går att få ”fully flat”, vilket innebär att stolen blir helt horisontellt platt när den fälls inför natten, som att sova i en vanlig säng på marken. Sängen blir då minst 196 cm lång. En kul nyhet är samarbetet med den svenska sängtillverkaren Hästens som står för kuddar, täcken och madrasser som bäddas med inför natten, med det välkända rutiga mönstret.

SAS new business class - SAS Business

SAS nya business class – SAS Business

Foto: Jacob Molin

En annan stor förändring är att den tidigare konfigurationen 2-2-2 med sex stolar i bredd ändras till 1-2-1 med fyra stolar i bredd. En stol vid vardera fönster samt två stolar i mitten. Fördelen med detta är att samtliga passagerare har direktaccess till mittgången, utan att behöva kliva över någon annan passagerare.

Konfigurationen är ”staggered seating” vilket innebär att stolarna är placerade i ett sicksackmönster i kabinen. När stolen fälls hamnar delar av stolen under vad som är avlastningsbordet för stolen framför och på så sätt nyttjar och maximerar man utrymmet ombord. Stolsmodellen är helt nyutvecklad och med undantag för australiensiska Qantas är SAS helt ensamma om denna stolsmodell.

SAS new business class - SAS Business

SAS nya business class – SAS Business

Foto: Jacob Molin

Framför stolen finns en 15-tums skärm, betydligt större än den 10,4-tums skärm som använts tidigare. Skärmen har dessutom HD-upplösning. Vid sidan finns två fack för läsmaterial varav det nedersta används för bland annat säkerhetsbroschyren.

Vid sidan av stolen finns ett avlastningsbord för personliga tillhörigheter, glas och tallrikar. Det finns också en stor hylla och ett ställ för en flaska vatten, här får man dock inte förvara saker under start och landning. Stolen har två stolskontroller för att fälla stolen och reglera stolens funktionalitet, en större kontroll vid läslampan samt en mindre kontroll vid sidan av armstödet med snabbval. Den sistnämnda är enkel att nå när stolen är fälld. En praktisk funktion är att man själv via stolskontrollen kan reglera stolens hårdhet.

SAS new business class - SAS Business

SAS nya business class – SAS Business

Foto: Jacob Molin

Färgvalet går huvudsakligen i olika gråa nyanser med detaljer i orange. Tanken är att skapa en mer nutida upplevelse samtidigt som SAS vill ta tillvara och jobba vidare med sitt skandinaviska tema som man haft i många år. Den populära självserveringsbuffén vid den andra dörren finns även den fortsatt kvar men med en helt ny design.

På Airbus A330 finns 32 stolar i business class (mot tidigare 34) och på Airbus A340 40 stolar (mot tidigare 46).

Vårt intryck: Den inledande funderingen var om de mörka kulörerna skulle göra kabinen väldigt mörk, men så är inte fallet och mycket handlar om att väggar och tak behållits vita. Tvärtom ger kabinen ett suveränt första intryck, särskilt när belysningseffekterna är påslagna. Allt känns fräscht, modernt och genomtänkt. Den tygklädda väggen längst fram i kabinen ger ett annorlunda intryck och den nya designen på självserveringsbuffén vid andra dörren är riktigt läcker. Sammantaget är det svårt att inte bli imponerad.

SAS new business class - SAS Business

SAS nya business class – SAS Business

Foto: Jacob Molin

SAS nya Premium Economy (SAS Plus)

SAS själva beskriver nya SAS Plus som ”en helt ny upplevelse”. Stolen är annorlunda mot den tidigare produkten och även färgvalet är annorlunda med en mörkgrå kulör som enligt SAS ska tona ner tempot. Till skillnad från tidigare finns bordet förvarat under armstödet istället för på stolsryggen på stolen framför. Varje stol har eget eluttag och eget USB-uttag.

SAS new premium economy - SAS Plus

SAS nya premium economy – SAS Plus

Foto: Jacob Molin

Konfigurationen är fortsatt 2-3-2, med ett benutrymme på mellan 37 och 38 tum. Varje stol har även ett fotstöd som går att fälla fram. Framför stolen finns en skärm på 12 tum med HD-upplösning, dubbelt så stor som skärmen i gamla SAS Plus som är 6,4 tum.

SAS new premium economy - SAS Plus

SAS nya premium economy – SAS Plus

Foto: Jacob Molin

I SAS Plus på framförallt Airbus A330 görs en påtaglig ökning i antal stolar ombord, från tidigare 35 till 56 stolar, en ökning med 60 procent. Denna görs då SAS ser en stor efterfrågan på just premium economy i de marknader där man använder Airbus A330.

Vårt intryck: Stolen erbjuder mer plats än i vanlig ekonomiklass och har dessutom både fotstöd och reglerbart nackstöd. I teststolen på första raden var dock fotstödet inbyggd i stolskonstruktionen och visade sig vara något bökig att fälla fram med den separata knapp som fanns vid sidan av stolen. I övrigt en bekväm stol med en betydligt större skärm än tidigare.

SAS new premium economy - SAS Plus

SAS nya premium economy – SAS Plus

Foto: Jacob Molin

SAS nya Economy Class (SAS Go)

SAS nya stolar i economy class (SAS Go) erbjuder även den en förändring med bättre ergonomi och bättre sitt/sovkomfort. Stolen har en särskild funktionalitet som gör att sittkudden höjs i framkant när stolen fälls, vilket skapar en bättre sovupplevelse. Även om det faktiska benutrymmet inte skiljer sig nämnvärt mot idag (fortsatt 31-32 tum benutrymme) gör stolens struktur och uppbyggnad att stolen känns rymligare än den faktiskt är.

SAS new economy class - SAS Go

SAS nya economy class – SAS Go

Foto: Jacob Molin

Alla stolar har nya skärmar med HD-upplösning som är 9 tum stora (att jämföra med dagens skärm på 6,4 tum). Varje stolspar har dessutom ett eluttag och ett USB-uttag (till skillnad mot SAS Plus och SAS Business där det är ett uttag per stol).

SAS new economy class - SAS Go

SAS nya economy class – SAS Go

Foto: Jacob Molin

Vårt intryck: Det stämmer mycket riktigt att stolsdynan åker upp något när stolen fälls vilket faktiskt skapar en mer naturlig och behaglig sovposition. Även stolsryggen har fått en ny design vilket gör att det finns ganska mycket utrymme för knäna. Det är ingen lyx men för att vara economy class fungerar det förvånansvärt bra. Även stort plus för en bra skärm med bra upplösning.

SAS new economy class - SAS Go

SAS nya economy class – SAS Go

Foto: Jacob Molin

Nytt underhållningssystem och trådlöst internet

Ett nytt underhållningssystem har installerats i samtliga klasser utvecklat av Zodiac och är baserat på deras RAVE-lösning. Ett 20-tal flygbolag använder idag Zodiacs underhållningssystem. Underhållningssystemet är givetvis AVOD (Audio Video On-Demand) och detta gäller för samtliga kabinklasser.

SAS new inflight entertainment system

SAS nya underhållningssystem

Foto: Jacob Molin

Systemet innehåller ungefär 200 titlar med en blandning av filmer, dokumentärer och TV-serier samt ett mindre antal musikalbum. Via underhållningssystemet kan man även finna senaste Scandinavian Traveller (SAS eget magasin), buy onboard-menyn i SAS Go, en helt ny flygkarta och flera olika spel. Så småningom kommer även cockpitkameran tillbaka, så fort SAS fått fram en modernare kamera. Förhoppningen är även att få in en SAS-kanal i underhållningssystemet med några av SAS egna kortfilmer samt lite tips och tricks.

SAS new inflight entertainment system

SAS nya underhållningssystem

Foto: Jacob Molin

Menyn finns på engelska, japanska och kinesiska, dock inte på någon av de skandinaviska språken. En del skandinaviskt hittar man dock i utbudet som ett avsnitt av den populära svenska TV-serien Solsidan samt en dokumentär om tåglinjen mellan Oslo och Bergen.

Underhållningssystemet får användas redan från den stund man kommer ombord på flygplanet, man behöver alltså inte vänta till flygplanet har lyft.

I samtliga klasser finns HD-skärmar som samtliga är större mot de som funnits tidigare med touch screen-funktionalitet. Dessutom finns trådlöst internet ombord, gratis för passagerare i SAS Plus och business class samt EuroBonusmedlemmar på högre nivå.