IMG_0852

Stockholm – Singapore i Premium Economy på Singapore Airlines

Tisdag 30 maj var en speciell dag för Singapore Airlines som här hade premiär på sin nya rutt mellan Stockholm och Singapore via Moskva. Det var också en speciell dag för Arlanda som fick en spännande ny rutt bland långdistansrutterna – och den första rutt från flygplatsen där en Airbus A350 står för transporten. Singapore Airlines låter en tekniker från bolaget finnas tillgänglig de första tre månaderna på Arlanda för att fungera som instruktör åt de tekniker från SAS som kommer ha det tekniska ansvaret i framtiden för flygplanet. Det handlar trots allt om ett state-of-the-art-flygplan som man inte ser så ofta på våra skandinaviska breddgrader.

BusinessClass hade blivit inbjudna att vara med på premiären och här får du vår rapport från resan – vi reste på Premium Economy och flyget var en Airbus 350-900. Det gick snabbt och smidigt att checka in och eftersom det ju var premiär var området pyntat med ballonger och stämningen var glad och festlig. Det kan du läsa mer om här.http://www.businessclass.no/premiere-singapore-airlines-nye-stockholm-rute/ När du reser i Premium Economy har du tillgång till egen check in och egen bagagehantering borde vi nämna här.

Boardingen öppnade ungefär 10:45 från gate F69 och först välkomnades resande med bonuskort av högre valörer. Så kom turen till Business Class och Premium Economy och till sist Economy. När man kan se flygplanet på väg in lägger man märke till de stora vingarna som är 64,8 meter från winglet till winglet. Det är lika stort och langt som på en Boeing 777-300ER men 3,5 meter längre än på en Airbus A330-300. Singapore Airlines satsar tungt på Airbus 350. Man har 14 maskiner i sin flotta redan nu och väntar på hela 53 nya flyg från Airbusfabriken i Toulouse. Flyget har tre klasser ombord: 42 platser i Business Class som är uppdelade i två kabiner, Premium Economy har 24 platser och Economy har de sista 253.

IMG_0852

IMG_0862

Jag fick nummer 31A som är vid fönstret. Man har konfigurerat enligt 2-4-2 och rad 31 är den absolu bästa vad gäller att få mest plats. Som du kan se på bilden hade jag två ganska stora kabinfönster vid sätet – som tur var utrustade med riktiga manuella ”blinds”. Hos konkurrenten i denna flygplansklass Boeing 787 Dreamliner använder man en elektroniskt styrd ljusreglering men den fungerar inte så bra, tycker jag. Det blir aldrig riktigt mörkt och om solen skiner utanför kan man märka värmestrålarna genom fönstret. Inte optimalt!

Kan vara bra att veta: rad 31 används för familjer som reser med en baby – platserna 31 D och G är avmärkta för det. På den här resan var det bara en baby med och det var längre bak på Economy. Jag rekommenderar platserna A, C, H, K på rad 31.

IMG_0860

IMG_0857

På rad 32 eller 33 är det lite mindre plats men fortfarande 38 tum som räknas som standard på Premium Economy. Lufthansa, SAS, Qantas, LOT, British Airways och Air France använder den här måttstocken bara för att nämna några. Själva sätet är lite bredare än på Economy och det känns inte trångt på något sätt. Bordet fäller man upp från ett utrymme mellan stolarna – och som du kan se har man här dubbla armstöd i mitten. Man sitter inte på något sätt axel mot axel med grannen och man sitter behagligt med fin komfort – inte på någon tidspunkt under den långa resan till Singapore kände jag mig så där trött och obekväm i kroppen som man kan känna sig på ett flyg.

Stödet i nacken var bra och man kan både justera höjden och hur huvudet ska stöttas på sidorna. Man justerar sätet med tre olika knappar som styr vinkeln på ryggstödet, benstödet och fotstödet. Det är en bekväm stol både när man sitter rakt och upp ner för att äta eller skriva och det fungerar också fint när man vill vila eller se en film. Men sova…det är en annan historia. Jag är 183 cm lång och det var svårt att hitta en behaglig sovposition. Det är inte för att det fattas utrymme men beror på att benstödet inte kommer högt nog upp. Jag tror det är bättre på en av de andra raderna där man har fotstödet under stolen framför och inte som en del av benstödet. Det finns säkert olika meningar om vad som är bäst men jag löste situationen genom att ställa min kabinväska längs väggen, lade en pläd ovenpå och vilade benen på konstruktionen. Under alla omständigheter är Premium Economy mycket mer komfortabelt än Economy!

IMG_0869

Före det var dags för take-off fick vi en liten ångande varm tvättlapp och blev erbjudna champagne, juice eller vatten. Det här var min första resa i en Airbus A350 och även om mitt säte var precis vid motorn var ljudnivån overraskande behaglig. Man kunde utan att höja rösten det minsta prata med grannen. Generellt upplevde jag både ljudnivån och vibrationsnivån som behagliga ombord på detta exemplar som har varit i trafik sedan juli förra året. Jag har fått ett nyt favoritflyg kan man säga!  Självklart är också Boeing 787 Dreamliner ett fint flygplan men den här kabinen kändes mer rymlig och luftigare och som jag redan har berättat om: man har riktiga ”blinds” framför fönstren. A350-900 har også mood-lights men man använde inte så många av funktionerna under resan tror jag – trots detta kändes ljussättningen behaglig hela tiden. Desto viktigare är hur man arbetar med trycket i kabinen. Det är lägre än på många andra flyg där man sätter nivån på 8.000 fot eller precis under 2.500 m.ö.h. När du flyger med en Airbus A350 eller en Boeing 787 ligger det på 6.000 fot eller ungefär 1.800 m.ö.h. Skillnaden är påtaglig och man blir inte lika trött. Jag har flugit många gånger med en Dreamliner till eller från Asien och med en Boeing 777 eller 747 åt andra hållet och man märker ganska tydligt hur skillnaden är när man kommer fram, hur utvilad eller trött man är. Här har flygindustrin gjort stora framsteg för passagerarnas bästa.

Den första del av resan till Moskva (en mellanlanding man helst vill slippa tror jag de flesta tänker) tog ungefär en och en halv timme. I Moskva måste alla gå av flyget, ta med handbagaget för att komma in i transitområdet och igenom en ny säkerhetskontroll. Vi upplevde inga problem men det tar ju lite tid och jättekul är det inte. Det borde man kunna lösa på något annat sätt. Här hos Business Class håller vi tummarna för att Singapore Airlines får succé med den här rutten, att man får så många resande till och från Stockholm att mellanlandningen i Moskva inte behövs. Men så är det ju ofta när man startar upp en ny rutt: titta bara på rutten man har från Kastrup till Singapore. Den har man haft i 40 år nu och i starten skulle man mellanlanda i Zürich. Det har jag gjort en del gånger men skillnaden då var att man kunde stanna kvar ombord.

Maten som serverades var av högsta klass. Så här såg menyn ut:

IMG_1389

IMG_1390

IMG_1391

IMG_1393

IMG_1392

IMG_1394

Om man har speciella önskemål vad gäller den mat man vill äta kan man använda sig av servicen ”book the cook” där man upp till ett dygn före avgång kan beställa sin favoriträtt. Denna option var dock inte tillgänglig just på denna premiäravgång.

Efter middagen lutade jag mig tillbaka i stolen och såg en film. Singapore Airlines fantastiska underhållningssystem Krisworld fungerade absolut som det skulle. När man som jag sitter på rad 31 sitter skärmen på väggen och alltås lite längre bort än på exempelvis raderna 32 och 33 – men det var inte för langt borta och skärmen återgav filmen med superfin upplösning. När reser Premium Economy får man ett par brusreducerande hörlurar av den typ som täcker hela örat och man sticker in dom i det uttag som sitter mellan stolarna. Här finns också en USB-port om man ladda mobilen eller pekplattan. Det finns ytterligare en USB-port under skärmen framför sätet.

Mellan stolarna längre ner mot golvet finns två vanliga eluttag. En rolig grej när man sitter i en Airbus A350 är att man kan koppla upp mobilen till Krisworld och styra hela systemet från den. Det fungerade suveränt och wi-fi-signalen var stark och stabil. Eftersom det ju var premiär fick alla resande på Business och Premium Economy 1 timme gratis surf. Om man vill ha wi-fi under hela resan kostar det annars 22 Singaporedollar eller ungefär 130 kronor. Helt OK om man vill vara på nätet under hela resan. Det fungerar både på mobil, laptop eller pekplatta men du kan bara vara påloggad med en elektronisk apparat åt gången.

Resten av resan var odramatisk och gick som det skulle. Vi upplevde lite åska men det var faktiskt en fin ljusshow vi fik nånstans över södra delen av Afghanistan. Efter middagen blev ljuset dämpat ganska fort och resten av resan var med mörklagd kabin. Två och en halv timme före planerad ankomst tände man försiktigt ljuset igen och plötsligt får man ny ångade varm tvättlapp och personalen frågar vad man önskar att äta till frukost? Efter frukosten dämpade man ljuset igen under en timme – det tycker jag egentligen man kunde låta bli.

Resan från Moskva till Singapore tog 9 timmar och 35 minuter och vi landade 10 minuter före planerad ankomsttid eller precis 06:45 lokal tid. Som alltid på Changi går det blixtsnabbt att komma igen immigration och tull – så var det också denna gång. Bagaget kom redan efter några minuter – smidigt och effektivt. Om några dagar kommer jag rapportera om resan hem från Singapore till Stockholm, och där kommer jag flyga med en Airbus A350-900 men på Business Class.

Läs mer om: Airbus A350, Moskva, Moskva Domodedovo (DME), Premium Economy, Singapore, Singapore Airlines, Singapore Changi (SIN), Stockholm, Stockholm Arlanda (ARN), Sverige

7
Populäraste / senaste

  1. C_blue66 den

    Hej! Trevligt reportage men tyvärr så har det smugit sig in ett faktafel. Ni skriver:

    "Desto viktigare är hur man arbetar med trycket i kabinen. Det är lägre än på många andra flyg där man sätter nivån på 8.000 fot eller precis under 2.500 m.ö.h. När du flyger med en Airbus A350 eller en Boeing 787 ligger det på 6.000 fot eller ungefär 1.800 m.ö.h."

    Det är inte lägre tryck i t.ex. B787 eller A350 än äldre flygplan. Det är högre kabintryck! Ju högre man flyger desto lägre tryck är det på utsidan av kaninen. De äldre planen klarar inte av så stora tryckskillnader mellan ut och insidan av kabinen som de nya så de måste köra med ett ännu lägre kabintryck än de nya planen för att flygplanskroppen inte ska expandera för mycket och orsaka bland annat materialutmattning. Tacka de fina starka kolfiberarmerade kabinväggarna för det!

  2. Åsa F M den

    Så trevligt med ett reportage om Singapore Airlines Arlanda – Singapore i Premium economy när man precis gått med i gruppen och dessutom bokat det till Singapore – fast i september. Dessutom förbokat på den rekommenderade raden…

  3. Abbs den
    C_blue66

    Hej! Trevligt reportage men tyvärr så har det smugit sig in ett faktafel. Ni skriver:

    "Desto viktigare är hur man arbetar med trycket i kabinen. Det är lägre än på många andra flyg där man sätter nivån på 8.000 fot eller precis under 2.500 m.ö.h. När du flyger med en Airbus A350 eller en Boeing 787 ligger det på 6.000 fot eller ungefär 1.800 m.ö.h."

    Det är inte lägre tryck i t.ex. B787 eller A350 än äldre flygplan. Det är högre kabintryck! Ju högre man flyger desto lägre tryck är det på utsidan av kaninen. De äldre planen klarar inte av så stora tryckskillnader mellan ut och insidan av kabinen som de nya så de måste köra med ett ännu lägre kabintryck än de nya planen för att flygplanskroppen inte ska expandera för mycket och orsaka bland annat materialutmattning. Tacka de fina starka kolfiberarmerade kabinväggarna för det!

    Kan tilläggas att kolfiberkonstruktionen också tillåter högre luftfuktighet 🙂

  4. Biggles den

    Tack för ett trevligt reportage! Hur lång tid tog hela resan ARN till Singapore ? Jag är 186 och håller helt med dig om synpunkterna på vad det gäller placering av fötterna i Premium Economy . Refererar då till erfarenheter från BA o SK. Jag finner som du att fotstödet är för lågt o första raden och marginellt bättre om man sitter bakom. Bäst att sitta på första raden och ta ner kaninväskan samt placera fötterna på denna.

  5. Holmion den

    Hei, takk for tilbakemeldinger. Det er korrekt at kabintrykket ikke er lavere, men høyere, og jeg skal få rettet dette senere med vår oversetter. Jeg mente i det jeg skrev at den simulerte høyden i kabinen er lavere enn på andre fly:-) Og ja, jeg glemte også nevne at luftfuktigheten er mer komfortabel.

    Hva gjelder book the cook. Så var dette ikke tilgjengelig på reisen fra Arlanda idet catering kom fra Moskva så vidt jeg forstod. Men jeg fløy hjem i går fra Singapore i business, og da hadde jeg bestilt book the cook. Det kan du lese mer om noen dager i neste anmeldelse.

Fler nyheter

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×