24-tums ultra-HD, infraröd kamera, ögonsynkronisering, virtuellt fönster, surroundljud och inbyggda vibrationseffekter i stolen. BE Aerospace har tillsammans med tekniktillverkaren Thales tagit fram vad som troligtvis är världens mest avancerade stol i business class. Vi fick möjlighet att testa stolen med en privat demonstration av all funktionalitet tillsammans med produktansvarig.

Stolen, som man valt att kalla Immersive Seat, finns redan som fullt fungerande prototyp med all funktionalitet inkopplad men ännu har inget flygbolag valt att nappa på stolen, i alla fall inte som man bekräftat. Förhoppningen från BE Aerospace och Thales är också att det flygbolag som först nappar på den avancerade stolen ska kunna vara med och finjustera detaljerna.

Trots att det ser avancerat ut är det en businessclasstol vi pratar om och inte en förstaklasstol. Ombord skulle stolen troligtvis placeras i en 1-2-1-konfiguration på någon av de moderna långdistansflygplanen. Anledningen till detta är att man inom segmentet första klass främst ser en utveckling mot sviter. För att utveckla designen har man tagit hjälp av BMW Design Works.

BE Aerospace and Thales Business Class Immersive Seat

BE Aerospace – Thales Business Class Immersive Seat

Foto: Jacob Molin

Ögonsynkronisering med infraröd kamera

Det unika med Immersive Seat är att man inte behöver använda en fjärrkontroll för att hantera och navigera genom underhållningssystemet. Allt sköts med hjälp av ögonläsning och en infraröd kamera.

När man sätter igång skärmen för första gången inleds en ögonsynkronisering. Under en knapp minut får man se ett flygplan flyga runt på skärmen som man ska följa med ögonen. På så sätt lär sig systemet var resenärens ögon är placerade och personens ögonrörelser.

BE Aerospace and Thales Business Class Immersive Seat

Synkronisering på skärmen

Foto: Jacob Molin

Efter synkroniseringen slutförts navigerar man genom menyerna genom att helt enkelt titta på den knapp eller den ikon man är intresserad av och systemet hoppar automatiskt vidare i menyn, alternativt startar filmen, TV-programmet eller musikalbumet.

Kameran följer även med under uppspelningen. Råkar man nicka till eller somna kommer systemet märka av detta och automatiskt pausa filmen. Samma sak sker om en flygvärdinna kommer för att servera mat eller dryck och man tittar bort från skärmen under en period.

Vid sidan av stolen på armstöden finns även två kontrollpaneler som används som komplement till ögonläsningen samt för att reglera stolens funktionalitet. Den läser till stor del av personens handrörelser.

Mobilsynkronisering

Systemet synkroniserar även med resenärens mobiltelefonen som man lägger på en anvisad yta bredvid skärmen. Tanken är att systemet sedan ska kunna läsa av inställningarna i mobilen, exempelvis personens skärmbild eller favoritfärger, och använda dessa för de olika skärmarna så att miljön omkring stolen individanpassas.

Tanken är även att mobilen ska kunna spara inställningarna som används i underhållningssystemet. Om man ser på en film och inte hinner se klart den, exempelvis för att det är dags att landa, ska mobilen kunna spara detta. När man senare sätter sig i en liknande stol på ett annat flygplan ska systemet kunna plocka fram var man slutade i filmen.

Funktionalitet kan även användas för att hålla koll på anslutningsflyg och personliga resepreferenser som måltider och favoritdrycker.

BE Aerospace and Thales Business Class Immersive Seat

Systemet hämtar information från mobilen om användaren och senaste resorna

Foto: Jacob Molin

Inbyggd massage, vibrationseffekter i stolen samt surroundljud

I Immersive Seat behöver man inte använda hörlurar, istället finns det inbyggda högtalare i nackstödet som ger 5.1 CH surroundljud. De är dock väl inbyggda i stolskonstruktionen och hörs i stort sätt inte alls om man står en meter från stolen.

Dessutom finns i stolsryggen inbyggda vibrationseffekter. Om man exempelvis ser en krigsfilm med explosioner kommer man känna vibrationer i stolsryggen, vilket gör upplevelsen mer levande. Stolsryggen har även inbyggd massage.

Inte bara en skärm – två skärmar

Stolen består inte bara av en skärm, utan två skärmar. Framför stolen finns en 24-tums 4K-monitor med Ultra HD-upplösning. Dessutom finns ytterligare en skärm vid sidan som fungerar som ett virtuellt fönster, som ska kunna anpassas efter resenärens önskemål.

I prototypen används det virtuella fönstret framförallt till att visa en avancerad flygkarta där man ser ungefär var man befinner sig under flygningen och där det även finns markerat händelser under flygningen som måltidsserveringar och beräknad ankomsttid. Fönstret kan även användas för att skapa avslappning, som att visa ett akvarium med fiskar, eller skapa ett virtuellt landskap, motsvarande det som passerar på marken.

BE Aerospace and Thales Business Class Immersive Seat

Det virtuella fönstret på en flygning mellan Hamburg och Seattle

Foto: Jacob Molin

Tanken med det extra fönstret är att skapa något synbart och användbart på en yta som normalt är tom eller upptas av en vägg. Skärmen kan också fungera som avgränsning mot stolsgrannen.

Fully flat-stol, med en skärm som anpassar sig

Föga förvånande blir stolen i fälld form helt horisontellt platt – fully flat. Något som börjar bli standard i internationell business class. Stolen är i stort behaglig både att sitta och ligga i med en rad möjligheter att finna en bra position.

Det som är unikt för Immersive Seat är att även skärmen anpassar sig. Fäller man stolen till en vilposition kommer även skärmen automatiskt fällas framåt så den fortfarande riktas mot ögonen och ger bästa möjliga bildupplevelse.

BE Aerospace and Thales Business Class Immersive Seat

Den annorlunda stolskontrollen

Foto: Jacob Molin

Vad tycker BusinessClass?

Superhäftigt och avancerat värre! Helt otroligt kul att få möjlighet att testa denna framtidsvision. Men så klart gäller det att funktionaliteten fungerar och att allt verkligen testas ordentligt. Ingen vill nog sitta i en stol med buggar, det skulle tvärtom kunna förstöra hela reseupplevelsen. Men hittar man en bra balans mellan teknologi och reseupplevelse och med användbara funktioner kan det säkert bli väldigt bra. Stolen är dessutom både bekväm och ergonomisk.

BE Aerospace och Thales gör nog också klokt i att vänta med finjusteringarna tills de har en intresserad kund som kan ge lite bra feedback ur ett passagerarperspektiv, så stolen inte bara bygger på tankar hos ingenjörer och designers. Men visst vore det kul om någon nappade på idén, vem det än blir kommer flygbolaget helt klart sticka ut.

BE Aerospace och Thales har även producerat en video som förklarar lite hur det går till.