Flygresor i överljudshastighet kan betyda att resan över Atlanten kan förkortas till hälften av tiden.

Boom Technology är ett foretag med huvudkontor vid Centennial-flygplatsen i Colorado, och förra veckan presenterade man under pompa och ståt en prototyp i mindre skala av det flygplan som om några år ska kunna transportera passagerare från exempelvis London till New York på bara tre och en halv timme, eller från London till Dubai på lite över två timmar. Virgins grundläggare Sir Richard Branson backar upp foretaget med både pengar och expertis.

Prototypen heter officiellt ”XB-1 Supersonic Demonstrator” men kallas oftast bara för ”Baby Boom”.

The prototype XB-1 Supersonic Demonstrator, “Baby Boom”

Prototypen ”Baby Boom”

Photo: Boom Technology

Inte sedan Concorden var i trafik (det var den från 1968 och fram till sin pension 2003) har ett flygplan i kommerciell passagerartrafik flugit snabbare än ljudet. XB-1 är planerad att kunna uppnå en topphastighet på hela 2.300 km/h eller 2,2 gånger snabbare än ljudets hastighet. Det är 160 km/h snabbare än vad Concorden någonsin flög.

Prototypen liknar ett stridsflygplan en del. Firman säger att man har fått insikt i många grundläggande principer från den omfattande dokumentation Concorde-projektet lämnade efter sig. Det team man har satt ihop inkluderar experter och gamla rävar från bland annat NASA, Boeing och SpaceX. Booms högsta chef heter Blake Scholl, och han har tidigare varit en av toppcheferna hos Amazon.

The XB-1 below its scaled-down prototypeIllustration av hur det färdiga flygplanet kan komma att se ut jämfört med prototypen

Photo: Boom Technology

Baby Boom är en tredjedel så stor som det färdiga flygplanet kommer vara. Vi kan räkna med att de första testflygningarna med det riktiga flygplanet händer under den senare delen av 2017 och första gången du kan beställa en biljett är under 2020 upplyser firman. Och vad kommer det att kosta? Räkna med priser från 5.000 dollar för resan London – New York tur och retur. Det kommer finnas plats till 44 passagerare i kabinen.

Boom hävdar att flygplanet kommer vara mycket mer effektivt än Concorden eftersom man bland annat inte behöver använda efterbrännkammare.i motorerna. Teknologin har utvecklats en hel del de senaste 10-15 åren inom flygindustrin och man vet mer nu om hur man bygger ännu mer aerodynamiskt, hur man använder lättare men ändå starkare material, motorerna har blivit mer effektiva och inte minst har datakapaciteten mångdubblats. Datorerna kommer hjälpa piloterna fatta de rätt besluten under flygningen och kommer maximera hur bränslet används, bland annat.

The futuristic seat on the XB-1

På väg över Atlanten i 2.300 km/h – kan bli verklighet om några år

Photo: Boom Technology