Den 25 januari organiserade KLM/Air France tillsammans med ett flertal Skyteam flygbolag ett event på Teaterskeppet vid Skeppsbrokajen i Stockholm. Eventet anordnades för att få träffa och prata med flygbolagens kunder och informera om vad som är på gång. BusinessClass.se fick möjlighet att komma med.

Text och bilder: Jacob Molin

Ett 60-tal gäster mötte upp en kylig onsdagskväll vid Skeppsbron i Stockholm. I fören på skeppet blev vi välkomnade och efter avprickning på gästlistan kunde vi hänga av oss i garderoben.
Vid entrén fanns även informationsmaterial om Skyteam, foldrar, pennor, godis och annat trevligt att ta med hem.

Ett flygbolag som syntes extra mycket var det Taiwanesiska flygbolaget China Airlines som blev medlem i Skyteam strax innan årsskiftet och gärna ville få presentera sig.

I stora matsalen väntade champagne till alla nyanlända gäster. En handfull medlemmar från BusinessClass.se var anmälda till kvällen och taggarna på väskorna gjorde det enklare att finna varandra. På TV-skärmar längst fram i matsalen visades information om Skyteam och deras projekt med att skapa ”a seamless travel experience”.

Gästlistan bestod av en blandad grupp människor men gemensamt var att vi alla flyger regelbundet med främst KLM/Air France. även om det gick att finna variationer i färgen på bonuskortet.

Efter en del mingel blev vi välkomnade av KLM/Air France marknadschef som berättade om kvällen och att hon var mycket glad att kvällen blivit av. Intresset hade varit mycket stort och antal anmälningar för kvällen långt över förväntan.

Efter välkomsttalet serverades middag, en ganska omfattande buffé med grillspett, sallad, lasagne, couscous, olika såser och mycket annat. Det smakade mycket bra. Vid baren fanns rött och vitt vin att hämta, franskt förstås.

Mätta och glada blev vi sedan inbjudna till nedre däck. Precis som namnet antyder har Teaterskeppet en riktig teatersalong med plats för 218 sittande åhörare. Nu var det trolleri på gång.

Innan trolleriföreställningen kom alla organisatörer upp på scenen. De allra flesta Skyteam flygbolag var representerade på eventet som KLM/Air France, Czech Airlines, Aeroflot, China Airlines, Kenya Airways och Vietnam Airlines. Alla flygbolagsrepresentanter minglade runt under eventet för att prata med gästerna så det var bra att få en presentation så man visste vilka alla var.

Trollkarlen Christopher Mila stod för kvällen underhållning. Naturligtvis gick ingen i publiken säker och nog fick man sig ett gott skratt emellanåt.

Det fanns även ett och annat trick som lämnade åskådarna konfunderade. Christopher visade bland annat hur man får två snören att bli ett, verkar praktiskt om man råkat klippa lite för mycket. George och Helena från publiken var två personer som fick jobba hårt, såväl med att hålla koll på kortlekar och vattenkärl som att räkna snören.

Kvällen avslutades med kaffe och dessert i stora matsalen på övre däck. I samband med kaffet lottade de även ut fina priser. I början på kvällen fanns vid entrén en låda där man kunde lämna sitt visitkort och det var ur denna låda som vinnarna hittades. Undertecknad vann faktiskt en påse med lite Skyteam saker att ta med hem, bland annat en Air France/KLM datorväska, en kinesisk almanacka och en modell av en China Airlines Boeing 747 (som jag faktiskt skulle flyga bara några dagar senare).

Sammantaget var det en mycket trevlig och uppskattad kväll. Ett trevligt initiativ av Skyteam och en bra möjlighet att få utbyta tankar och idéer med medlemsflygbolagen. Jag hoppas att det ges fler tillfällen, nästa gång kanske BusinessClass.se kan få vara med på ett hörn också.