Flygplanstillverkaren Airbus har i dagarna presenterat sina nya kabinlösningar för ekonomiklass på långlinjeflygplan som Airbus A380. Flygbolagen har nu möjlighet att välja mellan det man kallar Premium Economy, Comfort Economy, samt det senaste, Budget Economy, för ”prismedvetna resenärer”.

Premium Economy är tänkt för flygbolag som vill satsa på affärsresenärer med mer personligt utrymme ombord. I kabinen finns då nio stolar i bredd, förslagsvis i en 3-3-3-konfiguration, med 19 tum i bredd.

Comfort Economy är standardkonfigurationen som de flesta flygbolag valt som är en kompromiss mellan komfort och ekonomi med tio stolar i bredd i en 3-4-3-konfiguration. Med Comfort Economy är också meningen att man inte ska behöva nudda personen bredvid med axlarna.

Slutligen det nya, Budget Economy, är tänkt för prismedvetna resenärer som kan acceptera en enkel komfort ombord. Konfigurationen blir då elva stolar i bredd i en 3-5-3-konfiguration. Stolarna är fortfarande 18 tum breda vilket faktiskt är ungefär som genomsnittet men i gengäld har man sparat in på vissa andra saker.

Airbus A380 11 abreast 3-5-3

Elva stolar i bredd i economy class på Airbus A380

Foto: Jacob Molin

Vi fick möjlighet att testa denna denna kabinlayout hos Airbus i Hamburg och även om stolarna per definition varken är mindre eller smalare än ekonomiklasstolar i allmänhet (inklusive Airbus Comfort Economy-alternativ) är armstöden riktigt små och det blir påtagligt mycket människor när en hel rad fylls upp.

Att sitta vid fönstren har också både sina fördelar och nackdelar då kabinväggen inte är helt rak utan sluttar. Det blir lite mer plats för armarna än i övriga säten men mindre plats för benen då kabinväggen ”stjäl” än del av denna yta.

Airbus A380 11 abreast 3-5-3

Att sitta vid fönstret har sina fördelar och nackdelar

Foto: Jacob Molin

Än så länge är det inget flygbolag som nappat på idén men konfigurationen skulle kunna vara ett alternativ för exempelvis högfrekventa kortare linjer i Asien samt förstås för charterbolagen.

Skulle du själv kunna acceptera att sitta elva personer i bredd mot ett billigt biljettpris? Och skulle du klara att resa i mittstolen i mittsektionen med två personer på vardera sida. Eller är det värt att betala för lite mer komfort även i ekonomiklass? Diskutera i vårt forum! 

Airbus A380 11 abreast 3-5-3

Airbus A380 med elva stolar i bredd (3-5-3)

Foto: Jacob Molin