Efter några varma och behagliga dagar i Singapore var det dags att resa hemåt igen till mer nordiska breddgrader – och den här gången på business i en av Singapore Airlines 14 Airbus A350-900. När man ska flyga 00:20 får man ju en hel dag att kunna utnyttja i Singapore inklusive det mesta av kvällen, så här hinner man med en sista middag – kan vara bra att veta om man exempelvis ska träffa en affärskontakt. Fast klockan var så mycket var det hektisk aktivitet på Changi, men även om det var mycket folk kändes det aldrig stressande eller bullrigt som man kan uppleva det på andra stora flygplatser.

Jag ankom till Changi vid ungefär 21:30 och blev avsläppt vid terminal 3 där jag genast checkade in vid en av First/Suites-diskarna eftersom det var lite kö till området för business. Jag hade ju en biljett till Stockholm men hade också en egen biljett jag hade köpt vidare till Oslo, men den vänliga medarbetaren såg till att mitt bagage blev taggat hela vägen till Gardermoen.

IMG_1541

Efter check-in gick jag bort mot det automatiska immigrationssystem de har på Changi där man bara scannar sitt pass och fingeravtrycket på tummen. Så fungerar det också när man ankommer men inte på samma automatiska sätt – men tumavtrycket bilr taget,

På Changi ligger security ute vid gaterna och det betyder följdaktligen att man väldigt snabbt befinner sig bland de många lockande erbjudanden flygplatsen har. Vi kommer skriva en separat artikel om det senare här på Business Class.

I mitten av terminal 3 ligger Silver Kris Loungen på andra våningen. Man tar rulltrappan upp, svänger till vänster och så är man där. Personalen tar vänligt hand om dig och leder dig till rätt sektion: Silver Kris är ingen dålig lounge men det finns ju också First Class-loungen och The Private Room – för dom som flyger just på First eller har bokat en Suite hos flygbolaget.

IMG_1538

IMG_1542

IMG_1543

Den här kvällen var loungen full av folk men efter att ha letat lite hittade jag en ledig plats i ett lugnt hörn. Jag tog bara en skål med salta nötter och ett glas Champagne eftersom jag inte ville äta för mycket före resan – jag hade nämligen använt Singapore Airlines service Book the Cook och såg fram till den väntande måltiden.

Vid 23:30-tiden bytte jag om till lite mer passande klädsel, det vill säga kläder för det klimat jag skulle resa tillbaka till, och så gick jag i sakta mak bort mot gate B3 och den väntande avgången SQ362. Precis före gaten går man igenom en effektiv och behaglig säkerhetskontroll. När jag var klar med den och var framme vid själva gaten började boardingen och som business-resande var det bara att passera – jag stannade knappt upp från säkerhetskontrollen. Men…när mitt boardingkort scannades kom ett pipljud från maskinen och jag fruktade att nåt hade hänt och att jag kanske hade blivit nergraderad.

Men så illa var det som tur inte. Det visade sig att underhållningssystemet vid mitt säte 11K inte fungerade. De berättade att man hade försökt att reparera det utan framgång och erbjöd mig en annan plats i kabinen. Jag tackade vänligt nej til erbjudandet eftersom det ju var en nattflygning där jag hade tänkt jag skulle vila och gärna sova, det kan nämnas att det just i den här gaten fanns en separat ”finger” för businessclass passagerare, och det är ju bra eftersom man då slipper den trafik framför sätet som annars uppstår när andra resenärer ska boarda.

Väl ute i flyget träffade jag på Sam, världens trevligaste man med titeln Inflight Supervisor. Han beklagade återigen problemet med underhållningssystemet och det kom också en flygplanstekniker i gul väst och försökte få fjärrkontrollen att få kontakt med skärmen – dock utan större framgång. Sam lovade dock att se om han kunde göra ett nytt försök så snart vi var uppe i luften.

IMG_1546

Nu kom ett glas champagne Charles Heidsieck Brut Réserve och en ångad handduk. Jag hann med en påfyllning av champagnen före avgång.

IMG_1569

Plötsligt kom Sam med en liten lapp där det stod 18F. ”Jag har reserverat 18F till dig. Vad sägs om att äta och kanske se en film där, och så återvända hit till 11K när du vill sova? Jag kan bädda åt dig medan du sitter på det andra sätet Herr Holm”. Det tyckte jag var ett fint initiativ!

IMG_1551

Stolen är bred och det finns bra förvaringsutrymmen där man kan stuva undan tidningen, mobilen och allt annat man vill ha nära men kanske inte framme just nu.

IMG_1561

De brusreducerande hörlurarna har sitt eget lilla utrymme och bordet fäller man upp från sidan. Enkelt och välfungerande.

IMG_1563

På sidan av stolen sitter läslamporna – ja det är faktiskt flera, tre stycken i höjd med huvudet. De är vinklade i lite olika vinklar och ljusstyrkan kan justeras. Perfekt läsljus med andra ord.

IMG_1567

När man sitter i stolen ser man inte sina medpassagerare med mindre man lutar sig framåt. Det fungerar jättebra i praktiken och konfigurationen 1-2-1 är vällyckad. De två platserna i mitten fungerar nog bäst för par eller vänner som reser tillsammans men även vid dom platserna kan man ju dra upp en vägg mellan stolarna om man så önskar. Kabinen kändes rymlig och luftig – en bidragande orsak är att förvaringsutrymmena över stolarna endast finns längs väggarna och inte i mitten av kabinen.

IMG_1627

Etter take-off började vi klättra upp mot vår marschhöjd och när vi var där och man fick knäppa upp säkerhetsbältet flyttade jag bort till 18F. Jag beställde en Singapore Sling och skål med blandade varma nötter. Min Singapore Sling var ganska stark tyckte jag men jag drack den – kanske skulle den hjälpa mig att slumra in bättre lite senare tänkte jag.

IMG_1594

Efter bara några minuter blev bordet dukat med en vit duk och fina bestick. Inte de vanliga fåniga små bestick man ibland får på flyg men ordentliga saker. Förrätten serverades snabbt: en Crab Meat Salad med mangosalsa och en örtdressing.

IMG_1621

IMG_1622

Jag hade också beställt vitlöksbröd. Smakade gott. Till förrätten drack jag ett glas 2016 Mud House Sauvignon Blanc från Nya Zeaeland. Vinet var så gott att jag beslöt att även dricka det till huvudrätten som jag hade beställt genom Book the Cook.

IMG_1624

Och vad hade jag så beställt? Jo en klassiker: Lobster Thermidor och jag var imponerad över hur god och hur korrekt tillagad den var. Här kan jag bara ge tummen upp – en suverän maträtt. Hos Book the Cook finns det massor av rätter att välja mellan och även om jag hade varit frestad att beställa en kötträtt när jag satt och valde var jag glad att jag inte hade gjort det. Nu var klockan ju ganska mycket mätt i Singaporetid och en så kraftig maträtt kanske inte är det bästa precis före man ska sova. Lobster Thermidor kan du lugnt beställa är mitt tips – i alla fall hos Singapore Airlines. Nu kom efterrätten: en ”Raspberry Millefeuille – flaky puff pastry with raspberry sauce”.

IMG_1631

Den var helt ok men kanske lite oinspirerande – ingen stor upplevelse direkt. Jag avslutade med en liten ostbricka ”emmenthal, garlic cream and smoked mozarella served with garnishes”. Det var goda ostar med goda tillbehör men nu var det dags att sluta äta och istället återvända till 11K som hade gjorts i ordning för natten till mig.

IMG_1641

Jag tycker man ska berätta att den mat som andra passgerare fick eller ”standardmaten” som man kanske kan kalla den såg både god och trevlig ut. Du kan se fler detaljer på bilderna.

IMG_1728

IMG_1729

IMG_1730

IMG_1731

IMG_1732

IMG_1733

IMG_1734

IMG_1735

IMG_1736

IMG_1737

IMG_1738

IMG_1739

IMG_1740

Väl återkommen på 11K spände jag fast bältet. Det innehåller faktiskt en airbag! Jag vet inte 100% hur det fungerar men tror det kan vara bra att ha spänt fast om det skulle hända något dramatiskt under flygningen.

IMG_1615

Jag arrangerade kudden, drog täcket och kroppen och sov faktiskt ganska bra, Som tur är brukar Singapore Airlines inte ha varma nattkabiner. Varmare än i mitt sovrum var det nog men inte varmare n att man kunde sova med kläderna på. Jag sov ungefär 6 timmar i olika omgångar och satte också på skylten med ”Do not Disturb”. Knappen ¨for skylten hittar man tillsammans med de olika knappar som stolen kan inställas med.

IMG_1565

Jag kunde ha önskat mig en extra madrass. Ungefär vid höften man kan nämligen i olika sovpositioner märka sätets struktur genom madrassen. Hos Singapore Airlines gör man om stolen till en säng genom att man fäller fram stolsryggen och därför sover på baksidan av den. På bulkhead (raderna 11 eller 19 på en Airbus A350) är stolen lite bättre än på andra platser i kabinen. Här får man nämligen en liten ”grotta” som man kan ha benen i när man ligger ner och det betyder också att man kan utnyttja hela stolens bredd och kan byta position utan att slå i benen i väggarna.

IMG_1556

Rad 11

IMG_1613

Rad 18

IMG_1655

Rad 11

IMG_1596

Rad 18

För övrigt är hela stolen i den nya business cavskiljdlass-kabinen hos Singapore Airlines väldigt bra. God plats, man sitter avskilt från de andra och det enda man inte kan är väl att kunna stänga dörren om sig. Men om man vill det finns ju alltid Suites-produkten. Speciellt möjligheten för att känna sig lite privat och avskild är mycket bättre än förr. En annan bra grej med stolen är den position man kallar för ”recliner/movie” där man sitter väldigt bekvämt. Tips: 11K betyder att man sitter så långt bort som möjligt från både toaletter och galley. 11A har lite ”toaletttrafik” eftersom toaletten ligger på den sidan.

Jag vaknade när vi hade börjat inflygningen till Moskva och jag frågade med sömn i ögonen om inte Sam kunde ge mig en snabb frukost. Han frågade ”well what do you want, sir?” och jag svarade ”something easy like some fruit, a croissant, juice and black coffee”.

IMG_1643

Det gick inte många minuter före frukosten var serverad och jag lovade Sam att jag skulle äta den snabbt. Sam lugnade mig med orden ”Please don´t rush, mr. Holm. We have time”. När jag var färdig försvann brickan och vi började final approach ner till Domododevo i Moskva. Jag hann med några minuter ute på toaletten för att fräscha upp mig – borsta tänder och så där. Singapore Airlines delar inte ut såna där kompletta ”amenity kits” på business men före vi flög från Singapore fick vi små paket med strumpor, tofflor, ögonmask och liknande och ute på toaletterna finns en hel del bra grejer som fuktighetskräm, tandborste och så vidare att använda sig av.

IMG_1591

Vi landade enligt tidtabell i Moskva och efter bara någraminuter var ute ur flyget tillsammans med mitt handbabage. Reglerna är att allt måste ut under transittiden och om du skulle glömma nåt ser de ryska myndugheterna till att väskan, paraplyet eller vad det nu är du har glömt tas bort. Om du får det tillbaka vet jag inte. Transit är aldrig kul och speciellt inte vid det här klockslaget. Men eftersom jag var så snabbt ut kunde jag raskt passera diverse security och passkontroller och gick upp till loungen som nästan var helt tom. Jag drack en latte och lite vatten före jag gick ner till flyget igen vid 13A. Nu hade jag 11A på den sista delen av resan till Stockholm.

IMG_1646

Och varför bytte jag plats? Jo Sam frågade om jag ville sitta där eftersom passgeraren som hade haft platsen hade haft Moskva som slutdestination. Och varför inte? Nu kunde jag ju återigen utforska allt innehåll och inte minst det ytterst välfungarande gränssnittet i underhållningssystemet Kris World. Skärmen har 18 tum och jag upplevde den som ljusstark och trevlig för ögonen att titta på.

IMG_1651

Man navigerar i systemet med smarttelefon-liknande fjärrkontroll med touchscreen – men den har också några fysiska knappar. På den korta resan från Moskva till Stockholm hann jag inte se en hel film men jag konstaterade att urvalet var utmärkt men många nya filmer och serier och med massor av musikkanaler. En kul detalj är att man kan använda sin egen mobil om man så önskar för att kontrollera Kris World. Jag testade och det funkade utan problem med min Samsung Galaxy S7. Den här funktionen finns också om du flyger Premium Economy. Nu kunde vi se skärgården breda ut sig och vi landade snart därefter på Arlanda och taxade fram till en av de yttre gaterna i F.

IMG_1658

Jag hann med att besöka SAS-loungen medan jag väntade på mitt flyg till Oslo. Och precis som de hade lovat kom bagaget fram! Som jag tidigare har skrivit är den nya rutten mellan Stockholm och Singapore en trevlig nyhet men det skulle vara en ännu bättre nyhet om man slapp mellanlandningen i Moskva. Å andra sidan är den här rutten billigare än den som går via Köpenhamn – men här på redaktionen hoppas vi att skandinaverna kommer boka så många platser att pausen i Moskva inte behövs.

Singapore Airlines har generellt en väldigt bra business class-produkt som ligger före de flesta andra flygbolags liknande produkter. Det är inte bara de fysiska omgivningarna som är bättre, nej hela servicen och de små men ack så viktiga detaljerna har man verkligen ägnat omtanke. Man känner sig inte bara som passagerare men faktiskt som en gäst.