Singapore kommer utöka landets Internationella flygplats Changi Airport med en femte terminal och en tredje landningsbana. Målet är att dubblera kapaciteten till 135 miljoner passagerare per år till år 2025. Förra året hade flygplatsen 53,7 miljoner passagerare, en ökning med hela 35% sedan 2010.

Samtidigt satsar grannar som Kuala Lumpur och Bangkok på sina flygplatser med målet att kunna ta hand om 100 miljoner passagerare vardera. Dubai Al-Maktoum International Airport har precis öppnat en passagerarterminal som hanterar sju miljoner passagerare men räknar med att bli störst i världen år 2030 med hela 160 miljoner passagerare.

Anledningen att så många satsar på expansion är det faktum att Asien & Stillahavsområdet står för 2/3 av världens befolkning men endast 1/3 av världens flygtrafik. Potentiellt kan flygplatser få upp till fyrdubblad trafik på sikt vilket innebär en enorm potential.

Terminal 4 börjar byggas 2014
Changi Airport har idag tre terminaler – en fjärde terminal börjar byggas under 2014 och kommer vara klar 2017.

Den byggs på samma plats som den nu rivna budgetterminalen och blir rejält stor: 195 000 kvadratmeter med en 300 meter lång galleria. Till skillnad från andra terminaler på Changi kommer säkerhetskontrollerna centraliseras istället för att ligga vid gaterna.

Den femte terminalen öppnar runt 2025 och kommer vara en av världens största flygterminaler. Den får också direkt anslutning till Singapore MRT (tunnelbana).

Endast 9% interkontinental trafik
Idag flyger 110 flygbolag till Singapore med anslutningar till 250 städer i 60 länder och nätverket fortsätter växa; bara under sista kvartalet 2013 öppnades sju nya rutter till destinationer inom Kina som exempel. 45% av flygtrafiken från Changi är kortdistansflyg inom Sydostasien. Ytterligare 46% av trafiken går till nordöstra Asien, södra Asien och Oceanien. Interkontinental trafik till Europa och USA står för cirka 9% av passagerarantalet.

De fem mest populära resmålen från Singapore är (i fallande ordning): Jakarta, Hong Kong, Bangkok, Kuala Lumpur och Manila. 30% trafiken är transitpassagerare som bara byter plan på flygplatsen.

För trafik från Europa till Australien är konkurrensen hård med flygplatser i Mellanöstern: Dubai, Doha och Abu Dhabi. Men för trafik mellan till exempel Kina och Australien eller inom Asien har dessa flygplatser rent geografiskt en stor nackdel och kan inte konkurrera med Changi Airport.

Kommentera: Vad tycker du om Changi Airport i Singapore?

Pressrelease: Changi Airport

Pressrelease: Changi Airport börjar bygga Terminal 4