Onsdagen 14:e augusti avgick första flighten med Singapore Airlines uppgraderade Boeing 777-200ER flygplan från Köpenhamn till Singapore. Borta är bolagets gamla SpaceBed säten som ersatts med den nya Business Class produkten från Boeing 777-300ER och Airbus A380. Bolaget uppgraderar progressivt flighterna till den nya kabinen och från den 20:e September är samtliga flygplan uppgraderade.

Singapore Airlines Business Class

Singapore Airlines Business Class

Foto: Martin Björnström

75 centimeter breda Business Class stolar

Den nya Business Class kabinen har nu 26 säten mot tidigare 30. Stolarna kan fällas till full flat-bed på 193 cm längd i 1-2-1 konfiguration där alla har direkt tillgång till gången. Stolarna är hela 75cm breda vilket överraskar många som sätter sig i stolen för första gången: ”Här kan man sitta två personer” är första tanken.

Stolarna påminner om små privata sviter – dock utan dörr. Det finns bra läslampor, arbetsytan är höj & sänkbar för den som vill arbeta och det finns inbyggd strömförsörjning för datorer och annan elektronik i 220v och USB utförande. Planen har dock inte Internet ombord. Passagerare får även brusreducerande hörlurar.

IFE systemet har 15,4″ (39cm) breda skärmar i Business Class och 9″ (tidigare 6,5″) i Economy Class. Båda klasserna har tillgång till samma underhållningssystem kallat KrisWorld.

Demonstration av sätet:

Uppgraderad Economy Class

För passagerare i ekonomiklass väntar 245 säten i 3-3-3 konfiguration och uppgraderade stolar av samma stil som bolagets Airbus A380 haft sedan 2007. Sätesklädslarna är designade av Givenchy och har bättre stoppning.

Singapore Airlines 777-200ER Economy class

Singapore Airlines 777-200ER Economy class

Foto: Martin Björnström

Intervju med Vinod Patel, försäljningschef i Sverige

Vi fick en chans att tala med svenska försäljningschefen Vinod Patel som normalt är stationerad i Stockholm. BusinessClass.se medlemmarna hade förberett ett antal frågor via forumet som jag framförde.

BusinessClass: ”När får vi se Singapore Airlines i Sverige?”
Patel: ”Vi har haft ett Stockholmskontor sedan 1977, året därefter öppnade vi i Oslo. Självklart skulle vi på kontoret gärna se en flight till Stockholm men våra beräkningar visar att Köpenhamn är bättre optimerat för oss idag. Detta kan förändras på sikt. Köpenhamn har ett stort upptagningsområde även i södra Sverige och har som exempel non-stop flighter till 10 städer i Norge medan det bara finns två till Stockholm.”

BusinessClass: ”Kan det innebära att vi får se ert lågprisbolag Scoot i Sverige?”
Patel: ”Nej, det är inte sannolikt. Scoot flyger främst till destinationer med stora befolkningar inom Asien”.

BusinessClass: ”Får vi se Singapore Airlines A380 i Köpenhamn i framtiden?”
Patel:Sett i ett Singapore-perspektiv har Sverige dessutom relativt liten befolkning och det finns nu ett antal aktörer som öppnat rutter. Vi har sett andra bolag erbjuda extremt billiga biljetter till Asien från Stockholm som innebär två alternativ: att flygbolaget förlorar pengar eller  erbjuder en försämrad flygprodukt. Vi är inte beredda att göra något av dessa.

Mer troligt är att vi uppgraderar dagens 777-200ER till något större 777-300ER på sikt om efterfrågan finns. Vi lade dessutom nyligen en order på 30st Boeing 787 och 30st Airbus A350 värd 17 miljarder dollar med leveranser från 2018.

BusinessClass: ”Hur ser ni på konkurrensen från Qatar och Emirates som nu etablerat sig på allvar i Skandinavien?”
Patel: Vi erbjuder komfortabel 3-3-3 konfiguration i ekonomiklass med bra benutrymme. Vi har en åtta sidors meny i ekonomiklass och erbjuder två varma måltider samt fria drycker, dock ej Champagne. Allt ingår i priset. Du flyger non-stop till Singapore och behöver inte byta flyg mitt i natten.

BusinessClass: ”Berätta mer om ert nya samarbete med SAS”
Patel: ”Vi har nu ett Joint-Venture med SAS till Singapore vilket innebär att vi delar på intäkter och kostnader för alla flighter. Vi erbjuder nu bra transit till hela Skandinavien med ett kort stopp i Köpenhamn för att sedan stiga ombord på våra uppgraderade flygplan non-stop på under tolv timmar.”

BusinessClass: ”Har du några tips till BusinessClass medlemmarna?”
Patel: ”Kom ihåg att du kan göra double-dip i vår PPS Club. Du kan alltså samla bonuspoäng med ditt nuvarande poäng och samtidigt samla poäng i vår PPS Club vilket ger rejäla förmåner om du flyger för $50 000 Singapore dollar (cirka 250 000kr). Den som flyger ofta till Singapore kan nå PPS Club Solitaire status vilket ger tillgång till våra First Class lounger i Singapore som exempel.

Videointervju