AV: palmen

För lite drygt 5 år sedan blev Singapore Airlines launch customer för Boeings längsta version av en Dreamliner, 787-10. Totalt la men en initial order på 30 stycken plan som i februari 2017 utökades med ytterligare 19 flygplan. Det första planet levererades i slutet på mars 2018 och gjorde sin första komersiella flygning i maj.

I och med lanseringen av detta nya flygplan så visade man även upp sin nya regional businessclass produkt som installeras på dessa flygplan. Planen kommer att trafikera kort och medeldistans, vi kommer med andra ord inte se dom i Europa om inte något ändras. Den nya businessclass produkten är också utformat för detta ändamål, sätena är lite smalare och utrymmet till stolen framför är minimalt. Ett stort plus är dock att det bara är 4 säten per rad i en 1-2-1 konfiguration. Totalt har man installerat 9 rader businessclass vilket ger 36 säten. Längre bak i planet finns det plats för ytterligare 301 passagerare i ekonomiklass.

BusinessClass.se bokade in sig på en flight med detta plan mellan Singapore och Bangkok. En av flighterna varje dag på denna linje går med just detta plan (SQ982 klockan 17:00 från Singapore). Dagen till ära skulle vi flygas av det första planet som levererades (9V-SCA).

20180707_164705

20180707_164819
Säkerhetskontrollen vid gaten klarades av i god tid innan boarding och vi var bland de första. Stolen har en brun färg och alla säten har fått en orange kudde. Det känns väldigt fräscht ombord och det kan självklart bero på att planet bara varit i drift i ca 2 månader. Det första jag noterar när jag sätter mig ner är att det är relativt trångt för överkroppen samt att skyddet på min vänstra sida täcker i stort sätt all utsikt ut genom fönstret. Även platsen för fötterna är smalt och inget jag skulle föredra för en natts sömn, planet är ju dock inrett för att flyga på kortare rutter och då märker man inte av detta lika mycket. Bordet är väldigt smalt när man drar ut det, men man kan vika upp det så det blir dubbelt så stort, en bra lösning för att få plats med ett större bord trots att utrymmet är begränsat.

20180707_165542

20180707_170306

20180707_170558

20180707_165722

20180707_170034

20180707_170438

20180707_170448

Innan start erbjuds en fördrink samt att man tar upp matbeställning utifrån menyn. Reser man från Singapore har man dock alltid möjligheten att boka ”Book the cook”, dvs man kan välja på ett antal maträtter utifrån en meny och så levereras det ombord istället för någon av maträtterna från ordinarie menyn. Detta är ett bra sätt att minimera riskerna för att bli besviken på att maten ombord inte skulle passa. Jag hade valt en US Prime Beef Filet för att se om de kunde lyckas med en bra köttbit ombord.

Som med de flesta nya typre av flygplan är det väldigt tyst ombord när man sitter långt fram, man hör inte mycket från motorerna och det är ett bra tryck när man startar.

20180707_173955

Så fort man släckt skylten för säkerhetsbälten så blir det febril aktivitet i främre galley där all mat och dryck förbereds och det tar inte alls lång tid innan måltiden serveras. Kabinen är bara halvfull på dagens flight så det går relativt fort att servera allas mat, här missar man dock totalt vad det gäller drycken som inte levererats. Varför serverar man mat innan drycken serveras? Detta resulterade i att jag ätit upp större delen av min måltid när de kommer ut med dryckesvagnen, detta är absolut inte OK, de flesta vill nog ha dryck till sin mat. Jag väljer ett glas rött vin och här kommer nästa besvikelse, det serveras på tok för kallt.

Hur var då maten? Köttet får med beröm godkännt, medium rare som stekgrad. Tillbehören till smakar bra men tyvärr hade moset fått en hård skorpa efter tillagningen även om smaken var bra.

20180707_180343

Sammanfattning

Singapore har helt klart lyckats med en bra stol för ändamålet även om den inte helt är anpassad för västerlänningar då det är relativt trångt. När jag satte mig ner i stolen slog båda axlarna i sidorna på stolen, för en kortare flygning är det helt ok men ska man resa lite längre hade det varit trevligt med lite mer utrymme.

Stolen är väldigt bekväm i ”lounge-läge” och jag kunde enkelt hitta en bra ställning att vila i utan att behöva lägga mig ner. Skärmen kan vinklas så att det går bra att titta på den även om man sjunkit ner i stolen. Testade även stolen i sängläge och här blir det lite trångt även om armstöden fälls ner för att ge lite extra utrymme för överkroppen. Fötterna som skjuts in i en låda i stolen framför och detta utrymme är i minsta laget, framförallt för oss som är lite längre.

Vad det gäller mat, dryck och servering så lämnar det en hel del att önska. Maten smakade bra och är bland det bästa jag fått i businessclass, men man hade inte helt koll på att jag förbeställt mat. Utbudet på dryck var helt OK men att servera det när man nästan ätit upp och i helt fel temperatur är inte OK.

Överlag en trevlig flygning men Singapore Airlines har helt klart ett rykte att leva upp till och på denna flight levererade man inte en produkt som motsvarade de högt ställda förväntningarna.