I oktober går startskottet för Singapore Airlines nya rutt mellan Singapore och New York. En flygning som nästan 19 timmar.

Flygturen som tar nästan ett dygn kan bli kännbar både för passagerare och kabinpersonal. Därför finns det varken första- eller ekonomiklass ombord utan affärs- och premiumekonomiklass.

Komfort för passagerare och intäkter för företaget är definitivt det som styr över för konfigurationen. Ingen första- eller ekonomiklass finns tillgänglig ombord på den nya Airbus A350-900ULR (ultra long range) som ska flyga den 16.700 kilometer långa sträckan, som enligt Singapore Airlines tar 18 timmar och 45 minuter.

Singapore Airlines har tidigare trafikerat rutten mellan 2004 to 2013. Lönsamheten försvann dock på grund av höga oljepriser och låg beläggning. Deras dåvarande Airbus A340-500 kunde inte upprätthålla lönsamheten på rutten.

Med Airbus A350 blir fördelarna långt fler än i föregående tidigare försök. Maskinen är billigare och ger bättre komfort för passagerarna, bland annat eftersom kabintrycket i dessa nya maskiner gör att resenärerna upplever mindre jetlag och utmattning efter en så lång tur.

Singapore Airlines har idag 21 Airbus A350-900 i sin flotta och har beställt ytterligare 46 maskiner, vilket säger något om de goda erfarenheterna med den nya flygplanstypen som de tog i bruk för ett år sedan. ULR-varianten införlivas i Singapore Airlines flotta i september och sätts i kommersiell trafik en månad senare. Av de 46 flygplanen är 7 ULR-varianter. Enligt flygbolagets planering sätts de in på linjer som den kommande rutten mellan Singapore och Los Angeles.

Det blir nu ett tronskifte för långa non-stopflygningar; i oktober petas Qatar Airways ned från sin topplacering med sin 14 535 kilometer långa linje mellan Doha och Auckland.