För sex månader sedan presenterade SAS ett nytt servicekoncept som innebar att Business Class försvann från resor inom Europa. BusinessClass.se har fått en exklusiv intervju med Eivind Roald, Koncerndirektör Sales & Marketing på SAS hur det mottagits av resenärerna.

Konkurrensen på flygresor inom Europa blir allt tuffare och traditionella nätverksbolag förändrar sina servicekoncept för att kunna pressa flygpriserna. British Airways införde nyligen möjligheten att flyga utan incheckat bagage till extra lågt pris. Lufthansa flyttar alltfler sträckor till systern Germanwings och Finnair gör samma sak med Flybe.

Vi frågar Eivind Roald varför Business Class försvann:
Business Class försvann av två anledningar:

– Våra företagskunder tillåter inte Business Class på korta sträckor, dvs inom Europa, i deras resepolicy.

– På 60-70% av våra sträckor konkurrerar vi med lågprisbolag. Vi konkurrerar egentligen inte fullt ut med nätverksbolag som Lufthansa och British Airways även om dom ibland flyger samma sträckor som oss. I relativ storlek är det Norwegian, Ryanair, Easyjet mfl som är våra huvudkonkurrenter. Och även nätverksbolagen väljer att satsa på hybrid/lågprisbolag – det måste vi kunna möta.

Hur tycker du att Skandinaviska kunder har bemött det nya servicekonceptet?

På inrikes och inom Skandinavien är det en ”no-brainer” för alla.

På Europeiska huvuddestinationer (t ex London Frankfurt) har det varit svårare, där blir skillnaden tydligare mot nätverksbolagen.

Det är stor skillnad på den feedback vi fått från europeiska och nordiska business class resenärer. De mest högljudda klagomålen kommer från ”bankers i London” men vi kan inte fokusera vårt bolag endast mot dessa – vi visste att risken var att tappa en del av denna målgrupp. Vi är ett bolag för 30 miljoner resenärer.

Tre rätters måltider ombord känns långt borta, vi ser inte att kunderna är beredda att betala för det. Och då talar vi om majoriteten, det finns självklart undantag. Vi tror att vår nuvarande inriktning är huvudsakligen rätt men vi kan komma att se över om vi behöver göra justeringar framöver.

Vi omvärderar detta med jämna mellanrum och gör frekventa kundundersökningar.

Istället ska vi fokusera på det som varit mest efterfrågat: tjänsterna på marken. Fast track och SAS lounge på inrikes i Norge är exempel på det. Detta är något vi allt oftare efterfrågas.

Utöver måltider och service ombord måste Seatblock för SAS Plus och Guld/Diamond medlemmar vara efterfrågat?

Seatblock erbjuder vi numera som separat tjänst (1500 SEK/NOK per enkelresa inom Skandinavien och Europa). Seatblock för Guld/Diamond är inte någon policy utan upp till kabinpersonalen arrangerar sätena. På sikt får vi se om SAS Plus kommer inkludera seatblock. Det är ett beslut som inte kräver enorma investeringar i utveckling, det är ett rent ekonomiskt beslut.

Känner ni att SAS tappat Business Class kunder till andra flygbolag som fortfarande erbjuder den produkten?

Det gör vi helt säkert, det vore naivt att tro något annat. Men frågan är hur många – jag tror inte det är många faktiskt.