Scandic lanserar under nästa år en helt ny hotellkedja i Skandinavien. Med grundtanken ”less is more” vill man kapa onödiga kostnader och satsa på smarta, effektiva och digitala lösningar. Hotellen ska ligga i storstadsmiljöer med bra lägen och fokusen ska läggas på det man tror att gästerna verkligen behöver och uppskattar.

Det nya namnet på hotellkedjan blir HTL och även det nya namnet speglar grundtanken ”less is more”. De första två hotellen väntas öppna under 2014 i centrala Stockholm, ett hotell på Kungsgatan med 275 rum, som blir det första att öppna, och ett hotell på Upplandsgatan vid Norra Bantorget. Målsättningen är att inom fem år driva 20 hotell i de nordiska huvudstäderna och i första hand handlar det om att bygga om kontorsfastigheter. Målgruppen för HTL är vad man kallar ”en ny generation resenärer”.

HTL kommer drivas som ett systerföretag till Scandic med egen VD och styrelse. Idag jobbar fem personer med att utveckla HTL-konceptet.

–  Vi har sett liknande initiativ växa fram internationellt och nu säkerställer vi vår position på den nordiska marknaden genom att utveckla ett eget koncept. Få eller ingen annan skulle kunna göra detsamma eftersom utmaningen handlar om såväl rätt kontraktsmodell som resurser för att skapa ett starkt koncept och varumärke för att bygga en ny kedja, säger Anders Ehrling, koncernchef på Scandic.