SAS stora uppgraderingsprojekt för långlinjeflygplanen har pågått i lite mer än ett halvår och nu flyger alla Airbus A330 flygplan med nya kabiner. I höst väntar tre Airbus A340 på uppgradering innan ett av SAS allra viktigaste och mest brådskande projekt kan avslutas. Vi har träffat Knut Ness, SAS seniora projektledare för att fråga hur projektet har gått så här långt.

BusinessClass har följt SAS uppgraderingsprojekt sedan starten – redan i juni 2014 testade vi SAS nya Business Class som första media i världen och var rejält positiva. I januari 2015 var vi först ombord på Erik Viking – det första planet som uppgraderades hos SR Technics i Zürich.

BusinessClass.se flög ned till SR Technics i Zürich för några veckor sedan för att träffa Knut och Sigrid Viking, SAS sista Airbus A330 långdistansflygplan som uppgraderats med nya kabiner.

När vi kliver in i den gigantiska hangaren som ligger på Zürich-Kloten flygplatsområdet råder full aktivitet. Vid vårt besök i början av juni har Sigrid Viking varit i hangaren i tre veckor och endast en vecka återstår innan planet ska flygas till Köpenhamn för att omedelbart sättas i tjänst. Knut Ness är senior projektledare på SAS och den som ansvarar för att alla detaljer faller på plats. Han beskriver projektet som mycket komplext med många underleverantörer och inblandade – och allt måste vara helt klart innan planet kan återcertifieras och sättas i drift.

”Vi hade gärna haft ett år till på oss att genomföra uppgraderingarna men SAS ledning är väldigt angelägna att detta görs snarast möjligt” säger Knut.

SAS A330 uppgradering

Sigrid Viking har tappat nosen – hangaren är ett par meter för kort.

Foto: Martin Björnström

SAS A330 uppgradering

Full aktivitet i Business Class kabinen – några få stolar återstår innan den är komplett.

Foto: Martin Björnström

Kostsamt projekt
Det är nio år sedan SAS senast uppgraderade kabinerna på långdistansplanen och anledningen är att det är kostsamt – väldigt kostsamt.

Alla gamla stolar har tagits bort och många paneler är nya. Toaletter och kök har renoverats och vi tycker resultatet ser förvånansvärt bra ut. När de nya kabinerna ska monteras måste nya kablar dras till stolarna och underhållningssystemet. Ett stort skåp för underhållningssystemet är helt nytt – det är inte längre bandspelare spelar upp filmerna utan datoriserade system. Trådlösa basstationer har monterats i innertaket och ovanpå planet sitter nu en rejäl satellitmottagare.

Vi går runt i kabinen med Knut och han pekar på en mängd detaljer som justerats eller ändrats. Tekniker finns på många platser i planet och utför olika typer av montage. Faktum är att SR Technics jobbar i tvåskift med större delen av teamet men att ett tredje team jobbar nattetid för att bli klara i tid – på natten görs vissa arbeten som måste göras separat.

Vi frågar om allt gått enligt plan. Knut funderar och kommer på ett par saker där man tvingats göra ändringar i efterhand. ”Vi fick ändra på gardinen mellan kabinerna för den skymde en Exit-skylt. Och vi hade lite problem med en plastbit på baksidan av SAS Go stolarna som kunde spricka, men det är löst redan”.

Varmt mottagande från SAS kunder
Mottagandet från SAS resenärer har varit varmt – det är en rejäl uppgradering som genomförts på kort tid. Över 90% av BusinessClass.se läsarna som flugit de nya kabinerna ger tummen upp med betyget 5 av 5 möjliga.

På frågan ”Är det mer troligt att du flyger SAS efter att kabinerna uppgraderats” svarar mer än 70% av läsarna att det är så varav större delen svarar ”mycket troligt”. Det är uppenbart att många frekventa resenärer efterfrågat en förbättrad Business Class och SAS Plus produkt.

Knut Ness visar SAS Go stolar

Knut Ness visar SAS Go stolar

Foto: Martin Björnström

Sigrid Viking lämnade Zürich i tid och sattes omedelbart i drift – första flygningen gick till Washington dagen därpå.

Projektet avslutas hösten 2015
I september kommer två helt nya Airbus A330 Enhanced från Airbusfabriken i Toulouse – dessa plan kommer troligen sättas in på den nya flyglinjen till Hong Kong. Vi frågar om planen kommer skilja sig från de uppgraderade Airbus A330 planen och Nils svarar ”Vanliga resenärer kommer troligen inte märka någon skillnad men det finns självklart små detaljskillnader på exempelvis toaletterna”.

SAS A330 uppgradering

SAS Go kabinen är rejält stor utan stolar.

Foto: Martin Björnström

SAS A330 uppgradering

SAS Plus stolar i väntan på installation i Sigrid Viking.

Foto: Martin Björnström

SAS A330 uppgradering

Knut visar oss den takmonterade satellitmottagaren som hela tiden vrider sig och vinklar två antenner mot rätt satellit för bästa mottagning.

Foto: Martin Björnström

I höst kommer de tre återstående A340 flygplanen till Zürich för att genomgå samma uppgradering som Sigrid Viking och därefter är projektet klart. Kvar finns då fyra A340 varav en är leasad på begränsat tid. Vi frågar om det även de sista planen ska uppgraderas och får till svar att det är fullt möjligt men att inget sådant beslut är taget – det är SAS ledning som ska ta avgöra om planen ska flyga vidare och därmed utöka SAS långlinjeflotta eller pensioneras.

Länk: För dig som vill läsa mer om SAS nya kabiner har vi en bra guide här.

SAS uppgraderade långlinjeflotta

SAS uppgraderade långlinjeflotta

Foto: SAS