”Resandet är för många skandinaver en livsstil, vi reser gärna och ofta och det är en viktig del av vår självbild. Vi på SAS känner den här livsstilen väl eftersom vi själva är en del av den.” Så beskriver Stefan Hedelius, Vice President Brand & Marketing, SAS nya marknadskoncept som idag lanseras som handlar om att lyfta fram frekventa resenärer.

”We Are Travelers” är ett långsiktigt koncept som handlar om att visa att SAS ska vara det självklara valet för frekventa resenärer i Skandinavien. Det bygger på en insikt om de positiva känslor som förknippas med att flyga och hur man på SAS kan och vill förstärka den glädjen. Man vill också lyfta fram att personer som reser mycket ställer högre krav på smidigt och effektivt resande. Till hjälp har man exempelvis använt sig av kundundersökningar och fokusgrupper.

– Även de som reser mycket förknippar flyget med så mycket mer än bara transport. Det handlar om ett avbrott från vardagen och förväntan i att vara på väg någonstans, oavsett om man reser i jobbet eller mot nya semesterupplevelser. Vi reser för att vara del av en större värld, känna oss viktiga och behövda, och för att växa som människor, säger Stefan Hedelius.

I konceptet kommer man lyfta fram såväl kunder som medarbetare som kommer figurera som porträtt, och det kommer finnas en stor spridning av profiler och personligheter. Konceptet kommer bland annat synas i TV, print, online, utomhusreklam och i SAS egna kanaler.

De resenärer som kommer figurera är följande: Lou Brundin, Professor/Överläkare på Karolinska Institutet (SE). Peter Amby, Gallerist på Last Resort Gallery (DK). Kjetil Trædahl Torhsen, Grundare av Snøhetta (NO). Tiril Sjåstad Christiansen, Freestyle Skier (NO). Jesper Kouthoofd, Grundare av ACNE och Teenage Engineering (SE).

De SAS-anställda som kommer figurera är följande: Camilla Mørkholm Bjerke, Kapten (NO). Stefan Jacobsson, Pilot (SE). Karianne Hassel, Purser (NO). Anna Sofie Larsson, Air Hostess (DK). Alexander Sveen, Air Host (NO). Sofie Asp, Air Hostess (SE).

SAS We Are Travelers

SAS We Are Travelers

Foto: SAS