I november lanserar SAS ett nytt redaktionellt koncept, ”Scandinavian Traveler” handlar om att förnya innehållet och göra det både bredare och mer digitalt. Samtidigt läggs tidningen Scanorama ner. Resan blir central del i det nya konceptet, det som knyter ihop innehållet, på samma sätt som det knyter ihop passagerarna ombord.

Scandinavian Traveler kommer bestå av en ny ombordtidning, webbplats, webb-tv, nyhetsbrev och innehåll i sociala medier. Samtidigt blir det ett större fokus på de digitala kanalerna.

– Vi har över 100 miljoner besök på vår hemsida varje år och 80 000 människor som reser med oss varje dag. För dem vill vi erbjuda högkvalitativt innehåll som inspirerar och ger kunskap i de kanaler som är bäst för stunden, både före, under och efter resan, säger Stefan Hedelius, marknadschef på SAS.

Konceptet ska enligt Hedelius skapa läsning och rörligt material som ska få en bred användning och spridning, det blir en del av den nya marknadsstrategin ”We Are Travelers” som lanserades i början på veckan. SAS kommer även öka taken och göra mer och i fler kanaler. De anser också att det blir allt viktigare att innehållet är välproducerat.

Det nya redaktionella konceptet innebär att SAS byter byrå från DG Communications till OTW Communications som fått uppdraget att skapa och driva Scandinavian Traveler. Det blir en stor förändring för många, DG Communications har producerat Scanorama sedan 1972, nu läggs alltså tidningen ner efter 42 år.