Under högtidliga former mottog SAS och Jettime idag på morgonen sin första ATR 72-600 utanför ATRs fabrik på Toulouse Blagnac flygplats. Totalt är sex flygplan beställda som mestadels kommer användas på svenska inrikeslinjer men eventuellt även på kortare Europalinjer.

Det nya flygplanet är av modellen ATR 72-600, en uppgradering av de 500-modeller som flygs i Skandinavien idag. Flygplanet är inte bara mer bränslesnålt utan också betydligt behagligare att flyga i.

För många är propellerplan förknippade med buller. Med ATRs nya 600-modell har dock bullernivån sänkts med imponerande 16 decibel, vilket gör en påtaglig skillnad i luften. Detta har åstadkommits bland annat tack vare bättre isolering och bättre annorlunda nyttjande av propellerna.

Den nya kabinen

Kabinen med 2-2 konfiguration

Foto: Jacob Molin

Stolarna är också helt nya, i bekvämt mörkgrått läder till skillnad från de tygstolar som används på de flesta SAS-flygplan. Lädret är marginellt tyngre men är i gengäld mer hållbart.

Den nya kabinen

Den nya kabinen

Foto: Jacob Molin

Den nya stolskonstruktionen med stolsfickorna i brösthöjd skapar mer benutrymme och gör benutrymmet, som formellt är 30″, snarare känns som 31″. Möjlighet finns även att fälla stolen.

De nya stolarna i grått läder

Stolarna ombord i blågrått läder

Foto: Jacob Molin

Borden är dock ganska små och är mindre än de som exempelvis finns på Boeing 737-flygplanen. Tanken är förmodligen att mindre plats behövs eftersom flygplanet mestadels kommer trafikera kortare linjer.

Den nya kabinen

Bordet framför stolen

Foto: Jacob Molin

Även hatthyllorna har en ny konstruktion som gör att de nu rymmer en godkänd kabinväska vilket innebär en väska med maxmåtten 56x45x25 cm.

De nya hatthyllorna

De förstorade hatthyllorna

Foto: Jacob Molin

På SAS ATR 72-600 finns plats för 70 passagerare, två piloter och två flygvärdinnor. Det är det danska flygbolaget Jettime som kommer flyga flygplanen för SAS, alla flygplan kommer dock målas i SAS färger. Kabinpersonalen kommer bära Jettimes uniformer men byter uppe i luften till SAS gråa välbekanta förkläden.

Den nya kabinen

Den nya kabinen som även har trevliga ljuseffekter

Foto: Jacob Molin

Efter lunch kommer flygplanet lämna Toulouse för sin första flygning i SAS färger till Köpenhamn Kastrup där det kommer landa strax före klockan 16. BusinessClass finns ombord på premiärflygningen till Köpenhamn som kommer ta drygt tre timmar och 30 minuter. Flygplanet kommer sedan stationeras i Stockholm.

SAS och Jettimes första ATR72-600 utanför ATRs fabrik i Toulouse

ATR-flygplanet utanför ATRs fabrik i Toulouse

Foto: Jacob Molin

 

Invigning och nyckelöverlämning utanför ATRs fabrik i Toulouse

Högtidlig invigning och nyckelöverlämning i Toulouse

Foto: Jacob Molin