”En fantastisk upplevelse för kunden – bästa Business Class inom Europa” så beskriver Eivind Roald, Koncerndirektör Sales & Marketing på SAS, den nya kabinen som introduceras på SAS i januari 2015.

Nu är det ett år till det första Airbus A340 flygplanet byggs om med tre helt nya kabiner: Business Class, SAS Plus och SAS Go ersätts av ett rejält uppfräschat koncept. BusinessClass.no har fått möjlighet att titta närmare på den slutgiltiga produkten – alla bilder är märkta ”confidential”.

Gemensamt för alla klasser är ett nytt färgschema i grått och grå/svart som känns sofistikerat och ett lyft från det traditionella blå utseendet. Stolarna är ”staggered” med växlande höger/vänsterjusterade stolar i 1-2-1 konfiguration. Stolarna ger betydligt mer personligt utrymme än dagens stolar på SAS A330/A340.

Ett nytt LED-ljussystem i taket gör att kabinen känns ljusare. Rejält stora bildskärmar i alla tre klasser ger ett modernt intryck. Eivind kallar stilen ”contemporary”. Bilden nedan visar konfigurationen men är inte den slutgiltiga produkten och framförallt gör färgschemat att kabinen ser helt annorlunda ut.

A350 XWB cabin night

Eivind Roald berättar:
”Vi introducerar våra nya kabiner i januari 2015 när den första A340 avslutar sin ”heavy D-check” och då rensar vi ut hela den gamla kabinen och börjar om med allting nytt. I Business Class erbjuder vi 1-2-1 seating så alla får säte vid gången (tidigare 2-2-2) och fully flatbeds (180 graders lutning – som en säng).

Stolarna erbjuder mer utrymme än tidigare och har flera smarta förvaringsutrymmen och en avläggningsyta för exempelvis en bärbar dator. Jag kan inte avslöja tillverkaren av stolarna men det är ingen speciallösning och sätet är inte helt unikt för SAS, den läxan har vi lärt oss.

Antalet stolar skiljer sig på A330 och A340 men kommer vara något färre än tidigare i Business Class på grund av den nya konfigurationen.

Det helt nya infotainmentsystemet har stora skärmar och resenären kan använda sin egen dator, surfplatta eller telefon som skärm. Utvecklingen går så snabbt inom detta område att utrustningen kommer vara föråldrad om några år oavsett vad vi beställer idag.”

Snorre Andresen är Vice President Management & Development på SAS och berättar vidare:

”I SAS Plus är säteskonfigurationen 2-3-2 som tidigare och 2-4-2 i SAS Go. Du sitter bra, du sover bra. Vi har verkligen försökt hitta fantastiska lösningar i alla klasser. I Business Class har vi jämfört oss med Europeiska och Amerikanska konkurrenter, jag vågar säga att vi är bland dom bästa eller kanske till och med allra bäst. Vi är väldigt stolta över det vi skapat.

Alla detaljer är inte klara – vi har ett team hos Airbus i Toulouse som jobbar med projektet.

Under 2015 kommer vi ersätta kabinerna i 3st Airbus A340 och 4st Airbus A330.”

SAS har beställt fyra nya Airbus A330 som har längre räckvidd än de befintliga A330. Faktum är att dessa tvåmotoriga plan kan ersätta de fyrmotoriga A340 som idag används på långsträckor som San Francisco, Shanghai och Tokyo. Det första planet levereras i augusti 2015, det andra i oktober 2015.

Airbus A350

Airbus A350

Foto: EADS

Från 2018 kommer åtta Airbus A350 som ersätter gamla plan i takt med att leasingavtalen löper ut.

Eivind Roald SAS

Eivind Roald SAS

Foto: SAS

Eivind Roald:
”Avtalen vi har tecknat med option på sex nya Airbus A350 och möjligheten att förlänga leaseavtal på befintliga flygplan ger oss en operationell flexibilitet. Om vi vill växa och utöka nätverket har vi nu goda möjligheter att göra det.”

Hett ämne: Diskutera SAS nya Business Class kabin i vårt forum