I slutet på januari blir det premiär för ett helt nytt service- och måltidskonceptet i SAS business class på långlinjer. Tanken är att skapa en restaurangkänsla ombord, med mer individuellt fokus och fler valmöjligheter. Vi har mött Gustaf Öholm, Head of Unit Onboard Concepts, som berättar hur konceptet kom till och varför det görs.

Under februari månad får SAS leverans av sin första nyrenoverade Airbus A330 som varit under ombyggnation i Zürich. Flygplanet kommer ha en helt ny stol och kabin i business class och det föll sig därför ganska naturligt för SAS att samtidigt se över och introducera ett nytt servicekoncept ombord. Tanken är enligt SAS att ge kunderna en restaurangupplevelse uppe i luften med fler valmöjligheter, mer personlig service och hög kvalité i alla detaljer.

Planeringen har pågått i lite drygt ett år och Gustaf förklarar att det är den tid det tar att jobba fram ett helt nytt koncept. Inte bara ska det planeras på papper, det ska även fungera rent praktiskt för kabinpersonalen och man har därför tidsmätt de olika momentet för att se att konceptidén verkligen håller. En stor del av det praktiska jobbet har gjorts av kollegan Peter Lawrance som utöver jobbet på hemmaplan även besökt de olika cateringköken runt om i världen för att se till att även personalen där är införstådda i allt det nya och säkerställa att kvalitén är jämn på alla linjer.

Ut med brickan – in med dukat bord

Den kanske mest påtagliga förändringen är att brickan plockas bort i business class för huvudserveringen, istället dukas varje bord individuellt av personalen och all mat serveras från en snyggt dekorerad vagn där kabinpersonalen exempelvis hjälper till att plocka ihop en egenkomponerad sallad till maten, en deserttallrik till kaffet och på morgonen en frukost efter önskemål. Servicen ska enligt Gustaf kännas naturlig och inte skilja sig märkbart från hur det fungerar på marken.

Något renodlat ”eat when you want”-koncept blir det dock inte i detta läge men däremot finns utrymme i konceptet att till ganska stor del själv kunna bestämma hur lång och omfattande man vill att måltiden ska bli, likaså att få en mer komprimerad frukost på morgonen närmare landning.

SAS new service concept business class longhaul

Ny måltidsservering utan bricka

Huvudserveringen – med varma nötter och fler val av förrätt och huvudrätt

Huvudserveringen efter avgång är då de största skillnaderna märks. Serveringen inleds precis som tidigare med en cocktail och till detta en cocktailsnack, som numera är varm. Inledningsvis kommer det innebära varma cashewnötter men möjligheten finns att senare även introducera andra varma alternativ.

SAS new service concept business class longhaul

Välkomstcocktail med varma snacks

Därefter dukas varje bord med bordsduk, servett, smör (som nu återinförs i en liten porslinskål) samt salladstillbehör. Samtidigt serveras bröd från en korg och måltidsdrycker från en vagn. Textilierna som används till duk och servetter är helt nyframtagna.

SAS new service concept business class longhaul

Bordsdukningen med bröd och dryck

Näst serveras förrätten som inte längre finns på brickan utan serveras från en serveringsvagn, och det finns numera två alternativ. De exakta valen kommer förstås variera men det kommer enligt Gustaf alltid vara en balans och en variation, som exempel en förrätt med fisk eller skaldjur och en annan med kött. Gustaf försäkrar också att man kommer lasta tillräckligt många förrätter att alla ska kunna få sitt förstahandsval. Från serveringsvagnen kommer det även serveras en individuell sallad med val av garnityr och topping som blandas av personalen.

SAS new service concept business class longhaul

Serveringsvagnen med förrätter och sallad

Även huvudrätten serveras från serveringsvagnen och nu kommer det finnas fyra val inklusive ett vegetariskt alternativ. Maten kommer till stor del fortsatt vara skandinaviskinspirerad och Gustaf berättar att det är något många passagerare uppskattar, även passagerare från andra världsdelar som gärna vill testa den skandinaviska matkulturen när de flyger SAS.

SAS new service concept business class longhaul

Servering av huvudrätt

Slutligen kommer dessert serveras från vagnen med ett liknande upplägg som finns idag i bufféstil med varm dessert, glass (från Valrhona), färsk frukt och ostar. Det kommer också utöver kaffe och te vara möjligt att beställa espresso och cappuccino till desserten.

SAS new service concept business class longhaul

Dessertvagnen med dessert, glass, frukt och ostar

Andra serveringen – med utökade val eller individuell frukost

Även under den andra serveringen möts man som resenär av vissa förändringar. Den andra måltiden innebär praktiskt en kall måltid på dagflygningar och frukost på nattflygningar.

På dagflygningar till USA införs en lunchbuffé serverad från ett serveringsbord. För att effektivisera serveringen och inte minst möjliggöra mer tid för sömn och arbete har man av praktiska skäl valt att behålla brickan för den andra serveringen, dock även denna gång med maten serverad från en vagn. På brickan kommer man finna bestick, en skål med färsk frukt samt bröd. Från vagnen kommer man sedan kunna välja mellan olika alternativ med fyra olika komponenter serverade i porslinsformar.

SAS new service concept business class longhaul

Serveringsvagnen med varma och kalla frukostalternativ

På nattflygningar kommer frukost serveras innan landning och där kommer man i stort behålla det buffékoncept som funnits under många år, med några små förändringar. På serveringsbordet kommer man nu även finna en kall frukostbuffé med exempelvis yoghurt, müsli och pålägg samt förstås varma frukosträtter. Precis som på dagflygningar kommer man av tidsmässiga skäl använda brickor med glas, bestick och servett, dock med undantag för en skål med färsk frukt kommer allt ätbart serveras från vagnen.

SAS new service concept business class longhaul

Även kalla frukostpålägg serveras nu från serveringsvagnen

Introduktion 28 januari

Det nya konceptet kommer införas på flygningar med start 28 januari, på flygningar från USA och Asien till Skandinavien kommer konceptet införas den 29 januari. SAS första Airbus A330 med nya business class kommer sättas i trafik i mitten av februari på flygningar till USA. Premiärdatum och premiärlinje är ännu inte officiella.

Värt att notera kring det nya flygplanet är att självserveringsbuffén i business class fortsatt kommer finnas kvar med smörgåsar, frukt, godsaker och drycker att plocka mellan de ordinarie serveringarna. Även espressomaskinen kommer fortsatt finnas kvar.

SAS har idag långflygningar från Skandinavien till New York, Washington, Chicago, San Francisco, Houston, Peking, Shanghai och Tokyo. I september 2015 öppnas även en ny linje från Stockholm till Hong Kong.