Stig Christiansen, 27 år från Norge, blev medlem nummer fyra miljoner. Han blev värvad av sin svärfar och tydligen helt vid rätt tidpunkt då han som vinst från SAS fick 200.000 EuroBonuspoäng.

– Vi är oerhört stolta över att vi haft en så stark medlemsökning och att vi nu är uppe i fyra miljoner EuroBonus-medlemmar. Det är ett kvitto på att kunderna uppskattar det vi gör, både kring vårt flygerbjudande men även de erbjudanden vi skapar tillsammans med våra samarbetspartners, säger Eivind Roald, kommersiell chef på SAS i en kommentar.

Tidigare berättade Eivind Roald i en intervju med BusinessClass att målet var fem miljoner medlemmar innan 2015 års slut. Detta mål lär dock behöva revideras. Sedan intervjun gjordes i november 2013 har antalet medlemmar ökat med 800.000, från 3,2 miljoner till 4 miljoner, vilket borde innebära att fem miljoner medlemmar snarare passeras runt 2016-2017.

Men fokuset kvarstår. SAS VD Rickard Gustafsson berättade i veckan för BusinessClass att han ser EuroBonus som en oerhört viktig del i SAS framtid och en grundsten i verksamheten som man kommer fortsätta bygga på. Han ser inte minst EuroBonus som ett sätt att bygga relation med kunderna, ett sätt att kunna anpassa och personifiera kunderbjudandet på ett helt annat sätt, något som är svårt utan ett medlemskap.

Enligt SAS kommer idag cirka 50 procent från medlemmar i EuroBonus och antal köp av resor med bonuspoäng har ökat med 20 procent.