SAS återlanserar sitt lojalitetsprogram under titeln EuroBonus 2.0 i slutet av januari 2014. Vår norska systersida BusinessClass.no har intervjuat Eivind Roald, Koncerndirektör Sales & Marketing för SAS som berättar mer om förändringarna.

Scandinavian Travel Class är den interna benämningen på SAS målgrupp – frekventa resenärer med fler än 10 enkelresor per år. ”Den som flyger mycket ska flyga SAS” säger Eivind. För läsare av BusinessClass.se kan det låta som väldigt lite men faktum är att genomsnittet för Sverige är 0,6 returresor per år om man ser till hela befolkningen. SAS räknar med att cirka 2,2 miljoner resenärer i Skandinavien faller inom denna kategori och EuroBonus är huvudvapnet mot lågpriskonkurrenterna.

Eivind Roald:
”Vi ska vara the membership airline – den som reser med SAS är medlemmar och ska få många fördelar hos oss och våra partners. Utöver hotell, hyrbilar och det som redan finns tänker vi också på hela resekedjan som parkering och resan till/från flygplatsen. Utöver det andra tjänster som bank, försäkring och mycket mer.

Vi har 3,2 miljoner EuroBonus medlemmar idag och målet är nå fem miljoner medlemmar 2015. Jag tror huvuddelen av dessa kommer från Sverige och Norge.”

Här är några av förändringarna i EuroBonus 2.0:

EuroBonus Silver kräver i fortsättningen endast tio enkelresor (eller fem t/r), en halvering mot dagens inträdeskrav. Silvermedlemmar får tillgång till SAS Business Lounger och Fast Track under lågsäsong: jul och sommar. Första försöket med detta inleds redan denna jul som vi tidigare skrivit om.

EuroBonus Guld kräver som tidigare 50 enkelresor eller 50 000 poäng. Inga stora förändringar men Eivind säger att man kommer ”lägga till något attraktivt” utan att specifiera det det innebär. Totalt fanns cirka 75-80 000 guldmedlemmar innan EuroBonus 2.0 lanseras.

EuroBonus Diamond är arbetsnamnet på en ny högre nivå som troligen kräver 100 000 poäng och blir ny högstanivå för frekventa resenärer. Totalt räknar SAS att cirka 25% av dagens EuroBonus Guld kommer nå Diamondstatus – cirka 20 000 resenärer. Denna nivå kommer få högre prioritet vid bokning av bonusresor.

EuroBonus Pandion har cirka 2 200 medlemmar och förstärks ytterligare berättar Eivind. Han vill poängtera att Pandion inte är något du tjänar ihop till oavsett hur mycket du flyger, man blir inbjuden. Inbjudan är helt baserad på omsättning på SAS och den relativa nivån varierar varje år.

Fotonot: BusinessClass efterforskningar visar att namnet Platinum är varumärkesskyddat i ett par Skandinaviska länder och är därmed inte möjligt att använda även om det varit naturligare att hålla sig till namn på metaller.

EuroBonus 2.0 innebär också ny kortdesign med små förändringar. Eivind berättar att SAS är inne i ett större varumärkesprogram internt som innehåller allt från menyer, inredning i flygplanen och allt annat. Därför gör dom ingen revolution på EuroBonus korten nu.

Vi frågar om tillgången på bonusbiljetter kan förbättras i framtiden.

Eivind:
Du kan hitta en bonusbiljett till NYC i Business Class imorgon. Du ska alltid kunna hitta en poängbiljett. Men det är svårt att hitta på hemsidan, den är förfärligt dålig men ska byggas om. Tillgången på billiga poängbiljetter kommer vara kopplad till din status hos oss. En Basic medlem kommer inte ha lika lätt att boka en resa i Business Class till New York för 100 000 poäng som en Gold eller Diamond medlem.

Fotnot: En Business Class biljett till NYC går att boka på måndag för 400 000 poäng och 13 500 kronor kontant. Tillgången för en normal bonusbiljett á 100 000 poäng var obefintlig.

Eivind avslutar:
Jag vill tacka alla som är lojala och reser med SAS. Ni ska veta att vi jobbar häcken av oss för att skapa en så bra produkt som möjligt. Vi har haft det enormt tufft det sista året och vi är så tacksamma för att ni fortsatt tro på oss. Vi är ödmjuka för detta. Lojalitet handlar inte bara om resenär mot SAS utan lika mycket om vår lojalitet mot er. Förändringarna i EuroBonus och investeringarna i nya produkter handlar om att uppfylla era önskemål.

”Det är nu det händer” avslutar Eivind.

Artikeln på BusinessClass.no

Hett ämne: Diskutera EuroBonus 2.0 i vårt forum