Tidigare i veckan kunde vi berätta att SAS återvänder till Visby på helårsbasis efter nästan 20 års frånvaro på Gotland. Idag kan vi avslöja att SAS nästa år återvänder till ytterligare en svensk stad – Linköping.

Det är över tio år sedan SAS slutade flyga till Norrköping och Linköping. I början på 2000-talet tog Skyways över linjerna mellan Östergötland och Köpenhamn och senare kom Cimber Sterling in i bilden. Efter deras konkurser år 2012 är det främst Nextjet som skött trafiken.

Men den 30 mars 2014 blir det nypremiär för SAS i Östergötland. I samband med sommartidtabellen 2014 öppnar SAS upp linjen mellan Linköping och Köpenhamn med två dagliga avgångar samtliga dagar i veckan. Det är det nya flygplanet ATR 72-600 som möjliggör linjen, en flygplanstyp som är ganska optimal för den kapacitet som behövs på linjen.

Från Linköping blir det avgångar klockan 06.10 och 15.10 förutom på lördagar då eftermiddagsavgången istället går på förmiddagen klockan 10.05. Från Köpenhamn blir det avgångar klockan 13.25 och 21.05 förutom på lördagar då flygen avgår klockan 08.20 och 14.05. Flygtiden blir en timme och 15 minuter.

Linjen kommer trafikeras med SAS nya ATR 72-600 som BusinessClass.se fick möjlighet att provflyga i oktober från fabriken i Toulouse. Ett mycket tyst och bekvämt flygplan med acceptabelt benutrymme och hatthyllor som rymmer IATA-godkända handbagage. Det är danska Jettime som utför flygningarna men flygplanet är målat i SAS egna färger och kommer ha samma servicekoncept som på övriga inrikeslinjer i Sverige.

Från SAS sida har man en stor tro på linjen. Östergötland är en tillväxtmarknad och regionen Linköping/Norrköping är den fjärde folktätaste i Sverige. Dessutom har SAS ett stort antal EuroBonusmedlemmar och företagskunder i regionen.

Linköpings flygplats trafikeras idag av Nextjet med två avgångar till Köpenhamn på vardagar och en på söndagar samt av KLM med två dagliga avgångar till Amsterdam samtliga dagar i veckan.

Den nya kabinen

Kabinen på ATR 72-600

Foto: Jacob Molin