I augusti 2011 drog vi igång BusinessClass.ses första reserapportstävling och imponerande 11 bidrag kom in till redaktionen före deadline. Juryn har haft ett hårt jobb med att utse finalisterna vilket inte minst syns på spridningen av rösterna. Många rapporter höll en bra nivå med stor inlevelse, intressanta upplevelser och mycket humor.

Juryns motivering för vinnarbidraget:

En välskriven och väldokumenterad reserapport med mycket humor, glädje och glamour. Det spektakulära innehållet gör att det kittlar ordentligt i resetarmen

Stort grattis till rob74 som vinner en årsprenumeration på fina resetjänster!

Resa med All Nippon Airways, Thai Airways & Lufthansa i First: ARN-MUC-NRT-BKK vv

Jag som bor i Kiruna tycker alltid att maj månad är en oändlig transportsträcka till sommaren. I år, 2011, tänkte jag förkorta lidandet och ge mig av till varmare breddgrader. Jag hade en hel del EB-poäng att göra av med, närmare 730.000, så det kändes som om det var dags för en rejäl tripp. Efter lite funderande kom jag fram till att det skulle bli Asien och då Thailand som slutmål. Hittade efter en halv dags surfande på ANA’s webbsida en rutt som passade in i tiden då jag kunde ta ledigt: Stockholm-München-Tokyo-Bangkok ToR i Första klass med All Nippon Airways (NH), Thai Airways (TG) och Lufthansa (LH).
Jag ringde genast EuroBonus och kollade om de kunde boka mina flyg. Allt fungerade utom flighten med ANA. Då bokade jag istället ARN-CPH-NRT med SAS (SK) och tänkte att jag kan ju fortsätta kolla efter lediga stolar på ANA. En dag senare insåg jag att jag hade missat ett alternativ. Jag kollade och hittade det: Stockholm-Zürich och Zürich-Tokyo (i First) med Swiss (LX). Jag ringde genast och bokade om. Efter någon vecka dök det till min stora glädje upp en stol från MUC med ANA och den gick verkligen att boka! Till det la jag en flight med LH mellan ARN och MUC.
Jag bokade resan i mars och det gick åt 240.000 poäng till detta och kostade 5.100 kr i skatter och avgifter.
Flyget KRN-ARN vv fick jag ta en vanlig biljett till, då det inte fanns bonusplatser på de sträckorna.

Del 1: Måndag 2 maj-Tisdag 3 maj

Efter en skön natts sömn på Radisson Blu Arlandia Hotel, så var det dags att bege mig till flygplatsen. Det var skönt att ha fått sova ut ordentligt för det skulle bli mycket nya intryck framöver.


Jag begav mig till SAS incheckningsdisk för Star Gold i Terminal 5 och blev snabbt incheckad då det var kort kö.
Efter det tog jag en vända till SAS Scandinavian Lounge för lite fika innan ombordstigning.

Stockholm (ARN)-München (MUC), flyg LH 2417 med Lufthansa
Avgång: 15:55
Ankomst: 18:05
Flygplan: Airbus A320-200
Klass: Business Class
Sittplats: 01C

Boardingen gick smärtfritt och vi kom iväg på tidtabell.
På sträckor som inte har First Class blir man bokad i Business Class istället.

Dags för käk! En lättare 3-rätters dök upp på bordet. Sköljdes ner med först lite tyskt bubbel: Von Buhl, Riesling ”Brut”, Pfalz, därefter lite rött: Escudo Rojo 2007, Baron Pilippe de Rothschild, Maipo (Chile). Avslutade måltiden med kaffe och konjak, Otard VS. En helt okej måltid för en två timmars flygning. Och det gällde ju att inte äta sig för mätt inför vad som komma skulle…

När vi var framme blev jag mött av en kvinna som hade en skylt med mitt nästa flyg uppskrivet. Hon förklarade varifrån flyget skulle gå och till vilken lounge jag kunde bege mig. Jag tog inga bilder inne i loungen då den var i princip överfull.
Det var Lufthansas Senator-lounge jag hade tillträde till i detta fall. Jag blev lite irriterad över att det inte fanns gratis WiFi. Jag hörde någon säga att de skulle införa det under sommaren. På tiden!
Det blev att justera vätskebalansen med ett par glas mousserande vin samt knapra på lite snacks.

München (MUC)-Tokyo Narita (NRT), flyg NH 208 med All Nippon Airways
Avgång: 20:55
Ankomst: 15:25 +1
Flygplan: Boeing 777-300ER
Klass: First Class
Sittplats: 02K


Jag begav mig i god tid till gaten för att vara på plats när boardingen skulle starta. Flygplanet stod redo vid gate H38.
Efter en stund var det dags att boarda. Det var separata köer för First och Business Class samt Economy Class.
Boardingen startade med passagerare i First och Business Class, därefter Star Gold och sedan Economy.
Vid gaten bytte de ut mitt boardingkort jag hade fått av SAS i Stockholm mot ett av ANA’s egna.


Jag var den första passageraren att gå ombord och blev mottagen på japanskt vis, med bugningar och namntilltal.


Förutom mig var det också en japansk kvinna som reste i First. Det fanns 8 stolar i First på detta flyg.
Detta var den gamla layouten av First. Det finns en nyare variant, First Square, men användes då bara på Frankfurt och London och det verkade vara näst intill omöjligt att hitta bonusplatser på de flygen. Men detta var ju gott och väl och lite till…

Pyjamas samt en tröja låg och väntade vid stolen, så det var bara att gå in på toaletten och byta om. Det fanns två toaletter varav en lite större, som lämpade sig för ombyten. En flygvärdinna tog hand om mina kläder.
Det fanns också tofflor att tillgå och det delades ut ett Amenity kit med produkter från Thann samt hörlurar (Sony).


Amenity kit, meny (mat & vinlista), pyjamas, tofflor och tröja.
Pyjamasen var riktigt skön att resa i.

Den kvinnliga kabinchefen kom och presenterade sig och då hon såg min kamera erbjöd hon sig att ta en bild!
Jag blev hela tiden tilltalad med namn och med bugningar till. Trevligt men ovant för en som mest reser i Europa.


Stol 2K skulle nu vara mitt hem i 11,5 timmar.

Det serverades ingen dryck före take off, så jag fick hålla mig tills vi hade kommit upp i luften.
Menyer delades ut – och vilka menyer sedan! Här fanns allt man kunde önska och lite till. Imponerande!

Jag hade redan bestämt mig för att äta mig igenom det japanska Kaisekialternativet. Men först en ”amuse bouche” och ett glas av min favoritchampagne Krug! Efter det ville jag ha kaviar. Två portioner åkte ner i magen… (Lite för att jag hörde fel. Trodde hon frågade om jag ville ha mer champagne, men det var kaviar hon menade. Fast jag fick det andra också…)


Då var det dags för den stora menyn. Under bilderna har jag citerat vad som stod i menyn. Någon rätt var ändrad, så jag kanske inte fick allt helt rätt.


Zensai: ”Simmered prawn in ginger-flavored soy sauce,
Grilled beef rolled around vegetables wit soy based sauce,
Thick omelette with eel, Grilled squid with sesame and soy based sauce.”


Nimonowan: ”Egg tofu and grilled eryngii mushroom.”
Provade en Chardonnay: Chablis Premier Cru Vaillons 2008,
Domaine Long-Depaquit (Bourgogne). Gott!


Här hade de bytt nån rätt. Detta var i alla fall sashimi på bl a Hoki.
Lite sake till det: Fukuda Shuzo, Nagasakibijin Daiginjo (Nagasaki).


Överst; Kobachi: ”Smoked duck loin with sesame sauce” och
Mushimono: ”Crabmeat and egg savory pudding”.
Nederst; Shusai: ”Braised cod and Chinese cabbage roulade
with thick stock”. Plus lite svamp och tofu…
Kände att vin blev lite märkligt i sammanhanget
(trots att det fanns 4 vita och 4 röda på listan som såg riktigt intressanta ut),
så in med lite Sake, Katsuyama Akatsuki (Miyagi) samt Shochu (sötpotatisbrännvin),
Murao Shuzo (Kagoshima). Passade finfint…


Steamed rice: ”Freshly-steamed Nagano koshihikari rice,
miso soup and assorted pickles.”
Glaset fylldes hela tiden på med friskt bubblande mineralvatten.



Här kom en av flygvärdinnorna in med en specialare
som tydligen egentligen inte hörde till måltiden.
Serverat i ett jättestort snäckskal. Gott var det!
Så här in i måltiden hade vi passerat Moskva.


Huvudmåltiden var avklarad. Nu kom det in lite snacks.
Jag bad att få vänta lite med ost och dessert, för jag var ordentligt mätt redan.


Fast lite ”petits fours” kan man ju inte säga nej till….


Nu var det dags för Cheese plate: ”Bonifaz, Gruyère and
Saint – Nectaire”. Med diverse tilltugg.
Lite sött vin till det; Château Suduiraut 2002. Ligger angränsande till
det berömda Château d’Yquem i Sauternes (Bordeaux).


Dessert! Fanns fyra att välja bland. Det blev ”Selection of fresh seasonal fruit.”
Till det glass gjord på kaffe.


Det var lätt att trivas på denna flygning!

Det fanns massa filmer och annat att kika på när som helst under resan. Valet föll på ”Guldkompassen”, textad på japanska. Under tiden serverades jag lite snacks.

Efter filmen blev jag sugen på kaffe och avec. Jag brukar för det mesta alltid ta konjak, men på menyn fanns ett intressant alternativ.


Kaffe, espresso och te fanns i olika sorter.
Här blev det ”Blue Mountain Blend” med ett glas
japansk whisky, Suntory Hibiki 21 years old…

Man behöver nästan vara ingenjör för att bemästra stolens funktioner. Lite svankmassage, kanske?

Klockan var 11 japansk tid och vi skulle vara framme runt 15, så efter filmen och kaffet kände jag att det var dags att sova en stund. En ur kabinpersonalen kom och gjorde i ordning stolen framför mig (då det inte satt någon där) till en säng, fullt 180 grader, med en liten madrass, täcke och två sköna kuddar!

Det blev inte så mycket sömn, två och en halv timme på sin höjd. Men det var i alla fall en skön vila.
Vi började närma oss den japanska kusten och kabinen började göras i ordning för servering nummer två. Jag var kanske inte jättehungrig efter all mat tidigare, men lite skulle allt kunna slinka ner. Jag kände för att börja med ett glas apelsinjuice och hoppades samtidigt att vi inte skulle flyga till det där stället ovanför Tokyo på kartan, med tanke på vad som nyligen hade skett med kärnkraftsverken till följd av jordbävning och tsunami.


Lunchdags!


Post-Nap Comfort; Kobachi: ”Sauteed eggplant and pimiento with miso sauce”,
Shusai: ”Grilled half-dried mackerel with lightly taste Omelet roll and grilled spicy cod roe.”,
”Steamed rice, miso soup and assorted pickles…”
Accompaniment for steamed rice: ”Dried seaweed, Natto (fermented soybeans),
Braised tangy sansho pepper, Braised green pepper sprouts.”
Det kom också in en specialare: Ål! Jag passade på att ta ett glas Krug till.

Då var det dags för inflygning. Lyckades få lite bilder under tiden. En 747:a från Qantas var på väg att taxa ut när vi hade kommit på backen.


De släppte av oss i First Class först och passkontrollen gick undan.
Alla väskor med Priority-tag kom först på bandet. Jag var ute ur terminalen på under halvtimmen.


Jag skulle ta en buss till Mercure Hotel i Narita. Tyvärr kom jag mitt i ett glapp i tidtabellen, så jag fick vänta 45 minuter. Men det var skönt med lite frisk luft efter flygningen. Bussen kom och jag var den ende passageraren.
Vädret var inte så kul, men det gick ju alltid att skratta åt lite roliga skyltar…



Det tog ingen lång stund att åka till hotellet. Jag checkade in och fick ett trevligt rum. Klockan var nu närmare 17, så jag tänkte att det vore skönt med en power nap. Vaknade igen vid 21:30 och var rätt vimsig. Så kan det gå…
Jag var fortfarande mätt efter all mat, så jag gick ner till sportbaren på entréplan och tog ett par japanska öl innan jag somnade för natten. Nästa dag väntade nya äventyr!


Mercure tillhör Accor Hotels, så jag gick med i deras A-club
för att få poäng på övernattningarna.


Man måste vara professor i toalettstolsvetenskap för att
reda ut begreppen här…


Utsikten från mitt rum.


Sportbaren.

Sammanfattning
Flygningen mellan Stockholm och München var ungefär som jag hade väntat mig. En helt ok service för en flygning på 2 timmar.
Det som imponerade stort var flygningen med ANA. För mig var detta något utöver det vanliga. Service i världsklass!
Helt klart den bästa flygning jag hittills varit med om och jag skulle gärna göra om det i fall tillfälle bjuds.