Tre resebyråer delar på 18:e plats i årets test:

Sembo 37%
Solfaktor 37%
Kilroy Travels 37%

Sembo ägt av Stena Line och Solfaktor som är en del av norska Reisegiganten har testests högsta priser. Testets 3 testade sträckor kostar hos Sembo totalt 12966 kronor, 2618 kronor dyrare än testets billigaste alternativ. Solfaktor är några hundralappar billigare men fortfarande näst dyrast. Med så pass höga priser borde vi som kunder väl kunna vänta oss toppenservice och funktioner? Tyvärr ska det visa sig att så inte är fallet.

Sembo erbjuder de vanliga bokningsmöjligheterna men med en liten bonus att det går att söka bättre pris +-1 dag. Solfaktor har samma funktioner men försöker lite mer då man tillåter att söka både open-jaw och biljetter med flera segment. Lustigt nog har man bara orkat halvvägs med översättningen så en del av texten är på svenska medan en del är på norska. Var är korrekturläsningen? Kilroy hittar inte Wuhan när vi använder dess flygplatskod i sökformuläret.

Där Solfaktor hade något bättre sökmöjligheter totalmisslyckas man med presentationen av sökresultaten. Det blir 0 poäng på samtliga punkter och minus för att våra eftersökta flyg med China Southern och Air China inte visas. Sembo är nästan lika dåliga men visar åtminstone om något flyg är codeshare. Av de tre har Kilroy bäst resultatsida och visar inte bara bytestid vid mellanlandningar, flygplanstyp utan även ett utdrag ur reglerna från flygbolaget, bra jobbat förutom att Norwegian-flyg inte visas.

Vågskålen skiftar därefter återigen och Sembo lyckas nästan nå full pott i grundservice, det enda som saknas är att man inte tar hand om kundens specialönskemål. Detta gör inte heller Solfaktor som inte erbjuder chatt. Kilroy får i den här kategorin låga poäng, främst för att man inte erbjuder telefonservice om inte bokningen gjorts via telefon. Dessutom hittar vi hos Kilroy varken i villkor eller i hjälpavsnitt någon information om man vidarebefordrar tidtabellsändringar eller ej.

I kategorin övrigt slår Solfaktor på stora trumman och får testest sämsta resultat. Man visar organisationsnummer men i övrigt är det tummen ner på samtliga punkter. Solfaktor är dessutom svårnavigerad, det finns inga länkar till hjälptexter eller villkor innan man påbörjat bokning. Vidare hänvisas det titt som tätt till sistaminuten.se, var det inte Solfaktor vi bokade hos? Sembo skrapar ihop ett något bättre resultat tack vare flera betalmöjligheter och möjlighet att boka paketresor.

Sembo tar 3 dagar på sig att svara på vår e-post och kommer då bland annat med det tråkiga beskedet att biljetter ej återbetalas. Detta är oerhört tråkigt att se, kunden har trots allt i vissa fall betalt för en produkt och Sembo levererar inte hela denna. Sembos kortavgift är 29 kronor, även om man istället påstår att man har en ”internetbankrabatt”. Denna kortavgift är åtminstone lägre än Solfaktor som tar en procentbaserad avgift på 1,5-3%.

Solfaktor har en bra återbetalningsavgift på låga 100 kronor. Kilroy skickar ett svar till oss snabbt men vägrar blankt svara på några frågor; för onlinebokningar finns all information online skriver de (redaktionen lyckas dock inte hitta svar på om tidtabellsändringar). Kortavgiften är 100 kronor, ombokningsavgiften 510 kronor och återbetalningsavgift otroliga 2050 kronor; i praktiken betyder det här att många biljetter i princip blir icke-återbetalningsbara.

Testresultat

Maxbetyg 5 poäng.

Sembo: 37%
Pris: 1
Sökmöjligheter: 2
Information: 1
Grundservice: 4
Övrigt: 2
Kundservice: 1
Sammanlagt 11 av 30

Solfaktor: 37%
Pris: 2
Sökmöjligheter: 3
Information: 0
Grundservice: 3
Övrigt: 0
Kundservice: 3
Sammanlagt 11 av 30

Kilroy: 37%
Pris: 5
Sökmöjligheter: 2
Information: 3
Grundservice: 0
Övrigt: 1
Kundservice: 0
Sammanlagt 11 av 30