Bakgrund och introduktion

Virgin America är en relativt ny aktör på den inhemska Amerikanska marknaden sedan 2007 och ingår delvis i Virgin Group där även Virgin Atlantic och Virgin Australia är en del av. Virgin Americas (VX) produkt stationerar sig som en ”kostnadseffektiv” produkt men med hög klass enligt företaget själva. VX rankas årligen på den amerikanska marknaden väldigt högt och slår oftast ut mer etablerade bolag, med en yngre flotta och en annorlunda och modern produkt. VX har sin bas på San Franciscos internationella flygplats, men flyger också mellan många andra amerikanska städer. Denna flygning skulle tas mellan Los Angeles (LAX) och Las Vegas (Maccarran Intl.) som en del av en längre vistelse längs den amerikanska västkusten.

På flygplatsen

Vi anlände till Los Angeles flygplats i god tid, främst för att i lugn och ro lämna tillbaka hyrbilen men också för att utan stress ta oss igenom flygplatsen. LAX är en väldigt stor flygplats och med all trafik i Los Angeles är det också enormt mycket trafik i och runt flygplatsen. Terminalerna är dock smidigt byggda med ingångar tydligt markerade för flygbolag, vilket gör att taxi eller buss enkelt kan släppa av passagerare vid rätt ingång utan längre promenader. VX flyger från terminal 3 på LAX, en helt vardaglig och funktionsduglig terminal utan något extra. Vid ankomst stod 3 inchecknings köer för VX öppna där en var reserverad för status passagerare i Elevate programmet, Main Cabin Select passagerare och för First Class passagerare. Det fanns ingen kö till premium incheckning och vi kunde därför snabbt avklara proceduren. Incheckningsagenten behöver en egen eloge i det här fallet som var en av de smidigaste och trevligaste på länge och gav en trevlig och professionell touch och ett stort leende till hela incheckningen.

Relativt lugnt denna förmiddag i terminal 3 i kombination med en separat kö för status passagerare genom säkerhetskontroller gjorde att vi var igenom till gaten smidigt och enkelt. För status passagerare i Elevate programmet och för First Class passagerare på VX finns deras egen lounge kallad The Loft. Något som dock är mindre genomtänkt och smått irriterande är att lounge tillgång erbjuds enbart vid längre kust till kust flygningar men inte på kortare sträckor. Någon annan lounge erbjuds inte varken inom andra allianser heller, vilket gjorde ett besök i loungen omöjligt. Kanske inte helt genomtänkt för passagerare som ändå valt en dyrare biljett och en högre komfort.

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigning började i tid och ett första upprop gjordes för passagerare resande i First samt för passagerare med status inom Elevate programmet. Vi hade valt plats 1A samt 1C och var först in i flygplanet. En ung och mycket trevlig flygvärdinna välkomnade oss i dörren och visade oss till våra platser med ett stort leende. Vid första anblicken ser kabinen i VX A320 enormt fräsch och modern ut, med en behaglig ljuslila belysning samt inredning som skiftar i lila, vitt och svart. Flygplanet kändes som väldigt nytt och fräscht och kunde inte se några skavanker i inredningen eller något trasigt. Deras A320 kabin består alltså av 3 avdelningar, 8 säten i First i en vit creme färgad 2+2 konfiguration, följt av Main Cabin Select, en form av premium economy där större benutrymme och lite behagligare säte utlovas i samband med mat och dryck och till slutligen economy längst bak. Något som VX verkligen bör ha en eloge för är deras generositet även i economy där varje säte har en inbyggd skärm med AVOD, alltså även vid kortare flygningar. Det är här Virgin Americas produkt kommer till sin rätta och förklaringen till varför de rankas ständigt högre än konkurrenterna, helt enkelt en stabil och bra produkt till ett pris som faktiskt motsvarar det. Så fort vi hade satt oss erbjöds det något att dricka, valet föll så klart på champagne eftersom bilen var bortlämnad och semestern var i full gång! En trevlig touch är säkerhetsgenomgången som visas enbart genom tv:n och som gjorts om till en skön pop dänga. Annorlunda och lite roligt.

Stolen och underhållningssystemet

Sätena i First mäter 21 tum medan pitchen ligger på 55. Stolen i sig är behaglig att sitta i och erbjuder en mycket skön komfort, skulle inte vara något som helst problem att sitta i denna 4-5h. Hur stolen är i nedfällt läge hann jag aldrig ta reda på dock på denna korta 1h 20 min flygning. Underhållningssystemet fälls upp från stolskanten och sköts enkelt via den inbyggda fjärrkontrollen i stolen. Tidningar erbjöds väl inne i kabinen för passagerare i First. Framför rad 1 finns ganska generösa förvaringsfack för tidningar, väskor eller annat.

Internet ombord

Wifi fanns tillgängligt med för en smärre kostnad av 3$ för 30 minuter, tyvärr även för passagerare i First. Ville dock testa det och dricksade upp de arma 20kr det kostade. Måste säga att det var en smidigare produkt än vad jag upplevt hos tex. SAS på flygningar wifi erbjuds. Smidigt att betala och ansluta sig och ingen disconnect under de 30 minuterna.

Måltider och Service

Virgin America erbjuder måltid samt dryck och snacks till deras passagerare i First, en enklare måltid för passagerare i Main Cabin Select samt samma mat för försäljning för passagerare i economy. Då detta var en kortflygning tillämpades istället en enklare servering av snacksutbytet men med fullt dryckesutbud. Lite tråkigt, inte för att man var så hungrig men det hade varit kul att testa maten samt hela måltidsupplägget. Passagerare i First hade en egen värdinna som tog väl hand om alla och såg till att alla hade det trevligt uppe i luften. Eftersom champagne var det självklara valet som fördrink redan på marken var det lika bra att fortsätta i samma bubbliga anda på vägen mot Las Vegas. Champagne och andra alkoholhaltiga drycker serveras i riktiga glas med egen logga på. Faktiskt väldigt trevliga och designade glas. Kommer dock inte ihåg vilken champagne som serverades men god var den!

Ankomst

Landade punktligt i tid på Las Vegas Mccarran flygplats och var bland de första av planet. Än en gång möttes passagerare av en leende och glad flygvärdinna vid dörren som önskade alla en trevlig dag. Ett så enkelt men ack så uppskattat moment som så ofta glöms eller förbises på många bolag. Då detta var ett inrikes flyg var säkerhetskontrollen avklarad på noll tid och vi satt i taxin 10 minuter senare på väg mot Trump Hotel.

Slutsats

Det är enkelt att förstå varför Virgin America lyckas så bra med sin produkt. Det sitter i detaljerna! Personalen från incheckning till landning är professionella och leende men också med en touch av att vara personliga vilket gör mötet mindre påklistrad som det ibland kan bli. En modern och fräsch produkt i alla avseenden som reflekterar en vettig prissättning samtidigt där smidighet är väldigt genomsyrande. Man undrar varför etablerade varumärken ibland har svårt att ändra sig i liknande riktning istället för att bara skära ned. Minus i protokollet blir för den knasiga lösningen av loungen vilket också är ett stort minus och för att det inte serveras en hel måltid i First på kortare flygningar, det sista skulle vara förståeligt om man hade tillgång till lounge innan med lättare mat och dryck.