Bakgrund och introduktion

Eftersom jag saknade ett par kvalificerade flygningar på ba metall för att nå nästa statusnivå så kombinerade att få till dessa flygningar med en liten weekend getaway med frugan. Självklart ville jag testa club europe som det var nästan 20 år sedan jag flög sist visade det sig när jag började sortera igenom de gamla minnena i skallen. Den gången flög vi från Nice via London och satt längst fram  på sträckan tillbaka till Stockholm. Jag hade bokat BA781 till London eftersom den flögs med en 767, så vi fick flyga en ”twin aisle” vilket inte tillhör vanligheterna inom europa. British Airways 767:or som de flyger med inom europa har 2-3-2 säteskonfiguration, där man i Club Europa blocka mittsättet i mitten för att få en 2-2-2 konfiguration, så jag hade bokat oss på vänster sida för att få lite utsikt.

På flygplatsen

Vi kom till flygplatsen i god tid för att  inte behöva stressa även om Terminal 2 brukar kännas rätt så öde jämfört med Terminal 4 och 5. Då vi enbart hade handbagage försökte vi checka in i automat, men tji fick vi då den hänvisade oss till bemannad bagage drop. Det visade sig att vi vart utsatta för manuell verifiering av kreditkortet som resan var betald med, tydligen har British Airways en policy för att slumpmässigt verifiera kreditkorten man betalat med online. Som vanligt på T2 är man snabbt igenom säkerhetskontrollen och därefter gick vi till Menzies lounge, som är trevlig rent inredningsmässigt, men ack så trist vad gäller utbudet av mat och dryck, så det blev bara en liten smörgås för att släta över värsta hungern tills vi kom ombord.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Boardingen gick snabbt och smidigt med gräddfil för oneworld ruby eller över och oss som reste i Club Europe. Kabinfaktorn på denna flygning var relativt låg, tror vi  var nio resande totalt i Club Europe, men så var det en klämdag också, så de som åkte på en weekendresa hade åkt redan 1:a Maj och de som reste i tjänsten hade redan åkt hem tidigare i veckan.

Frugan som arbetet på BA för 10+ år sedan kommenterade raskt att inredningen ombord fortfarande såg ut som på tiden när hon åkte på dagsresor till huvudkontoret, så inte mycket har hänt. Vad jag har läst så har BA bytt ut inredningen på alla sina europeiska 767:or, men jag håller med om att inredningen ser sliten och gammal ut tyvärr.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen är en hyffsat bekväm läderkläd historia med 34″ seat pitch (benutrymme). Vilket är fullt tillräckligt och bekvämt på en flygning Stockholm-London som normalt innebär strax över 2h tid i luften. Reser man tillsammans med någon man gillar kan man sitta på AB eller GH platserna, men åker man själv skulle jag nog välja C eller E sätena eftersom D sätet blockeras i Club Europe.

Internet ombord

Inget internet ombord.

Måltider och Service

När vi hade kommit upp över 10.000 fot och lampan för säkerhetsbältet släcktes så började personal ombord direkt arbeta i vår kabin, det slamrades i galley och servicen denna resa förbereddes. De kom strax ut och undrade vad vi ville ha att dricka till första drink, i sann bc.se anda så beställde vi Champange till de blandade nötter som serverades. Frun gillade deras nya Champange, men jag tyckte den inte smakade något vidare. Nötterna är dock goda. Alla drinkar bars ut individuellt till alla passagera och servicen var verkligen superb, BA är i en helt egen klass inom Europa i min mening. Middagen serverades även den individuellt ifrån galley istället för ifrån en vagn. Denna kväll serverades en kyckling piccata på en bädd av spaghetti, man fick välja en måltidsdryck och mitt val föll på en Chardonnay. Personalen kom förbi ett par gånger till och frågade om man önskade påfyllning av dryck och de övertygade även min fru om en ny liten vinflaska vid sitt andra försök. Servicen var verkligen utmärkt, uppmärksam utan att vi upplevde den som påträngande.

Ankomst

Vid ankomst så hamnade vi i den obligatoriska ”holding pattern” över London, dock enbart 15 minuter denna gång. Jag undrar hur BA piloterna alltid lyckas låta så ”förvånade” över att de får cirkla en stund över London.

Slutsats

Gamla slitna plan och inredning, men helt underbar service för att det är värt att betala för Club Europe med British Airways. Till nästa gång BA!