Bakgrund och introduktion

På väg till Amman i Jordanien, flög Turkish via Istanbul i ekonomiklass.

På flygplatsen

Arlanda T5, check in vid manuella diskar. Egen disk för busiess class och Star Gold kort, vilken jag nyttjar i egenskap av Star gold innehavare (EBG + TK Elite, TK Elite inlagt i denna bokning). Frågar snällt om det blir fullt ombord och om det går att få seat block på mittsätet bredvid mitt. Får svaret att det bara finns en plats ledig på hela planet, men att de ska försöka blocka platsen så länge det går.

Ombordstigning och första intryck

Strax innan boading frågar jag den vänliga kvinnan från checkin, som nu står vid gaten, hur det ser ut med mitt blockade säte – om jag behöver hålla tummarna eller inte. Hon säger att det ser bra ut och att jag nog inte behöver hålla tummarna så hårt. Boarding sker på två sidor, TK Elite Plus, TK elite, Business class, och Star gold. Väl ombord blir minsann sätet bredvid mig det enda lediga ombord, skickar varma tankar till kvinnan i incheckningen, på en fyra timmars flight gör ledigt mittsäte mycket för komforten enligt mig.

Stolen och underhållningssystemet

Planet var en Airbus 321 från 2007, 3-3 seating i ekonomiklass. Sköna stolar med acceptabelt benutrymme. Ingen IFE.

Måltider och Service

Positivt överraskad! Lämnade Stockholm runt lunchtid, så det serverades sen lunch ombord. I ekonomiklass fick man först en liten godisbit (Turkish delight), därefter delades det ut menyer. Två varmrätter att välja på, vilket jag tycker är väldigt trevligt för att vara ekonomiklass inom Europa. Har fått sämre mat i Business class på vissa bolag. Även fullt dryckesutbud i ekonomiklass för de som önskade. Servicen var intetsägande, varken mer eller mindre. Negativt var att de serverade mat och dryck samtidigt (och tog lång tid på sig), vilket innebar att de blockerade mittgången större delen av flygningen.

Ankomst

Landade enligt tidtaball i Istanbul, snabb manuell passkontroll av en kontrollant för att bli insläppt airside för min nästa flight.

Slutsats

Enligt mig en servicenivå klart över förväntan i ekonomiklass inom Europa – två varma rätter att välja på och full dryckesservering. Kanske beror min glada ton på att jag vant mig vid SAS och British Airways servicekoncept, vilka skiljer sig åt, men Turkish överträffar båda två enligt mig.