Bakgrund och introduktion

Min son och jag tänkte spendera en weekend tillsammans i Istanbul. Det är viktigt att ha egen tid med sina barn. Både för föräldern såväl som barnet.

Flygningen till Istanbul ägde rum dagen efter nedskjutningen av MH17 i Ukraina. Därför så flög inte Turkish Airlines genom Ukraina på väg till Istanbul.Annars så går rutten genom den Ukrainska staden Lviv men nu valde bolaget alltså en västligare rutt genom Rumänien och Bulgarien istället.

På flygplatsen

Vi checkade in på Turkish Airlines Business Class check-in på terminal 5 Arlanda.Det gick smidigt. Det var fredag eftermiddag och långa köer till säkerhetskontrollen. Vi hann inte med att besöka någon lounge.

Ombordstigning och första intryck

Vi erbjöds ett stort urval av både turkiska och internationella tidningar. En alkoholfri välkomstdryck delades ut av den sk. ”flying chef”. Vi fick också en Turkish Delight Lokum som är en sötsak.

Stolen och underhållningssystemet

Även fast stolen var av en äldre modell så var komforten hög och benutrymmet generöst. Avsaknaden av IFE gjorde att utdelningen av NC hörlurarna kändes ganska överflödig. I jämförelse med vad andra europeiska flygbolag hade erbjudit var detta ändå i framkant.

Måltider och Service

Mycket hög klass på mat och service. THY hade en egen kock ombord på planet och som stod för serveringen. Serveringen genomfördes av flying chef och purser. Maten var mycket fint upplagd och smakade minst lika bra. Avsaknaden av meny som delas ut tom i ekonomi klass är fortfarande ett olöst mysterium. Det fanns valmöjligheter och dessa räckte väl.

Ankomst

Vi landade cirka 20minuter efter utsatt tid.Som business class passagerare fick vi tillgång till en separat buss, vilket kändes väldigt premium. Eftersom vi reste i C-klass så fick vi förtur genom passkontrollen.

Slutsats

Turkish Airlines håller en genomgående hög standard och det märks att flygbolaget har höga globala ambitioner. Mat och dryck höll högsta klass och var klart över vad man kunde förvänta sig på en fyra timmars flygning inom Europa. Servicen var artig och korrekt men aningen mer formell och distanserad än vad den hade varit på ett flygbolag från kontinental-europa. Stolen var inte av nyaste modell men i jämförelse med t.ex SAS eller Lufthansa så står sig Turkish starkt i konkurrensen.