Bakgrund och introduktion

Bokade en t/r resa tidigt i somras för att komma hem från Prag. Slumpade tillbaka datumet då jag trodde att jag inte kommer att använda returbiljetten. I november kommer ett mail, sms och telefonsamtal från Czech Air, att flighten jag bokat har ställts in och jag kan välja datum tillbaka. Passade riktigt bra då det fanns trevliga planer för nyårsafton i Prag.

Biljetten var från början i ekonomklass men uppgraderades i gaten pga mitt FLying Blue guldkort och att flighten var överbokad, helt full i både business och ekonomi.

 

På flygplatsen

Czech Airlines flyger som andra Sky Team-bolag från Terminal 2. Jag på plats mycket tidigt och kön var redan lång. Flera medresenärer hade skidor i baggaget och det visade sig att de skulle vidare via Prag till Geneve. Check-in började exakt två timmar innan avgång och det fanns två diskar, en för ekonomi och en för business, Elite och Elite Plus. Jag smög förbi kön och fick gå först i ‘guld’ kön, dock med en del sura blickar. Hade grymt med övervikt 32kg, men det var inget problem. Fick prio-tag, boardingkort och ett leende och sedan vad det via Sky Priority kön genom säkerhetskontrollen och upp i den nya loungen.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Jag gick ombord bland de första passagerarna och hade mitt säte i andra raden. Direkt efter mig kom ett par som satt bakom varandra vid fönstret på rad 1 och 2. En snabb rockad och paret fick glada sitta brevid varandra och jag fick fönster i första raden. Även med vägg framför så fanns det bra med plats. Personalen var trevlig och eftersom jag pratar tjeckiska, kunde jag växla några ord, få några tidningar och sedan sätta mig i lugn och ro. Personalen gick också runt och erbjöd att hänga upp ytterkläder. Direkt serverades också juice, vatten eller Bohemia Sekt. Det tog ett tag för passagerarna att ta sina platser och flighten var helt full till sista säte.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen är ganska standard. En bra detalj är att mittsätet är blockerat och att sätet gjorts lite större. I stället för mittgranne finns ett trevligt litet bord. Det är en trevlig detalj och raden kan snabbt konverteras till en ekonomirad bara genom att fälla in bordet i ryggstödet och skjuta armstödet åt sidan. Ett tips om ni flyger ekonomi är att kolla ert armstöd och i vissa fall finns det en knapp som gör att armstödet kan skjutas inåt mot mittplatsen, vilket breddar ert säte. Det gör att raden går att konvertera från och till business short-haul. Mittbordet hittar ni om ni öppnar en dragkedja i mittsätets ryggstöd… Lite svårt att förklara.

Ingen in-flight underhållning, men utmärkt utbud av tidningar, dock det mesta på tjeckiska, men även på engelska och svenska.

 

Internet ombord

Nope.

Måltider och Service

Måltiden var mycket väl anpassad till flygtiden, 1h40min. Några väldigt små men mycket goda mackor med lax och annat, se bild nedan. Bohemia Sekt är ett trevlig tjeckisk mousserande som serverades genom hela flighten. Det fanns också möjlighet att få öl ombord och ett urval av drinkar. Kan inte minnas om det fanns cognac eller annan avec.

 

Sömn

Nope, lite läsning och mat på 1h40min

Ankomst

Ankomsten gick smidig. Ibland får Czech Air för sig att köra remote, vilket helt förstör business produkten. Baggaget kom snabbt och det vara bara att promenera ut och möta kvällen i Prag 😉

Slutsats

Har flugit denna sträcka massa gånger och sett utvecklingen av Czechs produkt över åren. Det har gått från varma handukar, tryckta menyer och val av flera varma maträtter till en helt avskalad business. Med en fräsch kabin och ett litet men stabilt utbud av mat och dryck var det en trevlig upplevelse. Dock är mervärde på dessa korta flighter, mer en snabb priority check-in och möjligheten att komma av och på planet fort, eventuellt också en lounge om man är tidigt på flygplatsen. Hoppas att konceptet håller och att Czech Airlines inte möter samma öde som ungerska Malev.

Nu har Czech Airlines verkligen bantat sin vintertabell mellan Stockholm och Prag. En gång i tiden flög bolaget 3 flighter om dagen från Arlanda, nu är de nere på ett par gånger i veckan vilket är en sorlig utveckling. Enlig källor på bolaget flögs det för 7-8 år sedan över 100 flighter i veckan till brittiska öarna. Czech Airlines har idag inget flyg till UK, inte ens mellan Prag och London.

Helt ok sätt att ta sig från och till Prag.